16 712 läst ·
26 svar
17k läst
26 svar
Får elektriker lämna det så här?
Nej man sågar inte fasskenor, de skall klippas. Står klart och tydligt i instruktionerna, ofta på skenan också.
Furbud finns inte, men det där är ingen godkänd installation - oavsett avsaknad av ändskydd.
Furbud finns inte, men det där är ingen godkänd installation - oavsett avsaknad av ändskydd.
Centralen skall uppfylla minst IP20 med locket demonterat.A avh67f skrev:
Bör rimligen inte vara ett behörighetskrävande arbete att ta bort locket även om en snabb googling visar på mycket skrämseldokument från diverse elfirmor
Hej Grottan.
Det stämmer inte riktigt. Det ska finnas ett basskydd (skydd mot direkt beröring av spänningsatt del) och ett felskydd (skydd mot beröring av utsatt del)
41A.2.1 i elinstallationsreglerna som säger:
"Spänningssatta delar ska vara placerade innanför kapslingar eller bakom skärmar som ger en kapslingsklass lägst IP2X eller IPXXB."
Kapslingen ger basskydd och felskydd > IP2X när locket är ditsatt. I detta fall används dubbel eller förstärkt isolering. Sedan kan vissa tillverkare även tillverka sina komponenter i IP2X som ger ännu högre säkerhet.
Det finns t ex vägguttag som ger detta även med locket borttaget.
Det underlättar vid arbetsmetoden: arbete inom närområdet som fodrar att oisolerade spänningsatta delar ska vara minst IP2X. Om komponenterna redan är det behöver man inte vidta ytterligare åtgärder. (Vanligt vid felsökning)
Tänk också på den vanliga diazedcentralen hur det ser ut när man tar bort locket på en sådan. Det finns alltså inget krav att komponenter i en kapsling måste hålla IP2X. Men kapslingen måste normalt det.
Det stämmer inte riktigt. Det ska finnas ett basskydd (skydd mot direkt beröring av spänningsatt del) och ett felskydd (skydd mot beröring av utsatt del)
Du tänker kanske på:
41A.2.1 i elinstallationsreglerna som säger:
"Spänningssatta delar ska vara placerade innanför kapslingar eller bakom skärmar som ger en kapslingsklass lägst IP2X eller IPXXB."
Kapslingen ger basskydd och felskydd > IP2X när locket är ditsatt. I detta fall används dubbel eller förstärkt isolering. Sedan kan vissa tillverkare även tillverka sina komponenter i IP2X som ger ännu högre säkerhet.
Det finns t ex vägguttag som ger detta även med locket borttaget.
Det underlättar vid arbetsmetoden: arbete inom närområdet som fodrar att oisolerade spänningsatta delar ska vara minst IP2X. Om komponenterna redan är det behöver man inte vidta ytterligare åtgärder. (Vanligt vid felsökning)
Tänk också på den vanliga diazedcentralen hur det ser ut när man tar bort locket på en sådan. Det finns alltså inget krav att komponenter i en kapsling måste hålla IP2X. Men kapslingen måste normalt det.
Klicka här för att svara