Jag läste en gång att duschslangen inte får vara så lång att den når toalettstolen vid bygge av badrum. Jag minns inte vilken källan var, och jag har redan byggt mitt badrum så egentligen har jag ingen praktisk nytta av svaret. Dock är jag mycket nyfiken. Finns det någon som vet om det stämmer, och i så fall varför?
Kanske båda försvinner, och man har fått en bidé?M Malin165 skrev:Jag läste en gång att duschslangen inte får vara så lång att den når toalettstolen vid bygge av badrum. Jag minns inte vilken källan var, och jag har redan byggt mitt badrum så egentligen har jag ingen praktisk nytta av svaret. Dock är jag mycket nyfiken. Finns det någon som vet om det stämmer, och i så fall varför?
Det bör ju vara nästan omöjligt att inte kunna ha duschslang som inte når toan på många badrum så små de är.
Min dusch är så långt iväg så den når inte, men duschslangen i bubbelpoolen är ju bredvid toan, riktigt smidigt vid städning.
Jag har hört av någon att man inte fick ha eluttag på toan som fungerade om det var släckt i takbelysningen. Mina är igång alltid.
Min dusch är så långt iväg så den når inte, men duschslangen i bubbelpoolen är ju bredvid toan, riktigt smidigt vid städning.
Jag har hört av någon att man inte fick ha eluttag på toan som fungerade om det var släckt i takbelysningen. Mina är igång alltid.
Bästa svaret
Skälet är för att hindra återsugning av förorenat avloppsvatten till tappvattensystemet.
I det hypotetiska fallet så ligger duschslangen (med öppen kran) i toaletten när vattnet i byggnaden stängs av och tappas ner. I detta fallet finns en risk att vatten från toaletten sugs in i duschslangen och går bakvägen till tappvattensystemet.
Mer finns att läsa på www.sakertvatten.se/branschregler/online/4/3
I det hypotetiska fallet så ligger duschslangen (med öppen kran) i toaletten när vattnet i byggnaden stängs av och tappas ner. I detta fallet finns en risk att vatten från toaletten sugs in i duschslangen och går bakvägen till tappvattensystemet.
Mer finns att läsa på www.sakertvatten.se/branschregler/online/4/3
Snacka om hypotetiskt...
Jag hade en dubbel slang förut. Då nådde den över nästan hela badrummet. Perfekt vid rengörning i kombination med en rejäl gummiskrapa med skaft. En av slangarna gick sönder så nu har jag bara en slang. Funkar att blöta ner hela golvet med bara en slang också.
Jag hade en dubbel slang förut. Då nådde den över nästan hela badrummet. Perfekt vid rengörning i kombination med en rejäl gummiskrapa med skaft. En av slangarna gick sönder så nu har jag bara en slang. Funkar att blöta ner hela golvet med bara en slang också.
Haha, ja det var ett lustigt hypotetiskt fall. Branschlösningen på detta problem tycks vara backventil enligt Säker vatten:J jonko skrev:Skälet är för att hindra återsugning av förorenat avloppsvatten till tappvattensystemet.
I det hypotetiska fallet så ligger duschslangen (med öppen kran) i toaletten när vattnet i byggnaden stängs av och tappas ner. I detta fallet finns en risk att vatten från toaletten sugs in i duschslangen och går bakvägen till tappvattensystemet.
Mer finns att läsa på www.sakertvatten.se/branschregler/online/4/3
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller finns det annat i Säker vatten? Hittade ingen när jag sökte på "duschslang".
Verkar som uppfinnaren i Sundbyberg hade halkat in med sina idéer när den texten skrevs
Och när motfrågan kom "men hur ska alla boende veta om detta" blir svaret "tänkte inte på de".
Tyvärr är det sådana här teoretiska ytterligheter som tar bort fokus från det som är viktigt och väsentligt.
Sedan så har alla de duschblandare jag hanterat haft backventiler på inkommande vattenanslutning, vilket de med hus som kallställs vintertid inte alltid tänker på och att det till våren kan bli en ny blandare om den inte tömts på vatten.
Och när motfrågan kom "men hur ska alla boende veta om detta" blir svaret "tänkte inte på de".
Tyvärr är det sådana här teoretiska ytterligheter som tar bort fokus från det som är viktigt och väsentligt.
Sedan så har alla de duschblandare jag hanterat haft backventiler på inkommande vattenanslutning, vilket de med hus som kallställs vintertid inte alltid tänker på och att det till våren kan bli en ny blandare om den inte tömts på vatten.
Klicka här för att svara