Jag läste en gång att duschslangen inte får vara så lång att den når toalettstolen vid bygge av badrum. Jag minns inte vilken källan var, och jag har redan byggt mitt badrum så egentligen har jag ingen praktisk nytta av svaret. Dock är jag mycket nyfiken. Finns det någon som vet om det stämmer, och i så fall varför?

J
M Malin165 skrev:
Jag läste en gång att duschslangen inte får vara så lång att den når toalettstolen vid bygge av badrum. Jag minns inte vilken källan var, och jag har redan byggt mitt badrum så egentligen har jag ingen praktisk nytta av svaret. Dock är jag mycket nyfiken. Finns det någon som vet om det stämmer, och i så fall varför?
Kanske båda försvinner, och man har fått en bidé?

Claes Sörmland
Låter som en hittepåregel.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aldrig hört ngt liknande. En lgh jag tittade på för massor av år sen hade så lågt snedtak i badrummet så man fick sitta på toan och duscha :surprised:

P
Det bör ju vara nästan omöjligt att inte kunna ha duschslang som inte når toan på många badrum så små de är.

Min dusch är så långt iväg så den når inte, men duschslangen i bubbelpoolen är ju bredvid toan, riktigt smidigt vid städning.

Jag har hört av någon att man inte fick ha eluttag på toan som fungerade om det var släckt i takbelysningen. Mina är igång alltid.

• Gilla
Egidedimma
  • Laddar…

Bästa svaret

Skälet är för att hindra återsugning av förorenat avloppsvatten till tappvattensystemet.

I det hypotetiska fallet så ligger duschslangen (med öppen kran) i toaletten när vattnet i byggnaden stängs av och tappas ner. I detta fallet finns en risk att vatten från toaletten sugs in i duschslangen och går bakvägen till tappvattensystemet.

Mer finns att läsa på www.sakertvatten.se/branschregler/online/4/3

• Gilla
Malin165 och 3 till
  • Laddar…
Snacka om hypotetiskt...
Jag hade en dubbel slang förut. Då nådde den över nästan hela badrummet. Perfekt vid rengörning i kombination med en rejäl gummiskrapa med skaft. En av slangarna gick sönder så nu har jag bara en slang. Funkar att blöta ner hela golvet med bara en slang också.

Claes Sörmland
J jonko skrev:
Skälet är för att hindra återsugning av förorenat avloppsvatten till tappvattensystemet.

I det hypotetiska fallet så ligger duschslangen (med öppen kran) i toaletten när vattnet i byggnaden stängs av och tappas ner. I detta fallet finns en risk att vatten från toaletten sugs in i duschslangen och går bakvägen till tappvattensystemet.

Mer finns att läsa på www.sakertvatten.se/branschregler/online/4/3
Haha, ja det var ett lustigt hypotetiskt fall. Branschlösningen på detta problem tycks vara backventil enligt Säker vatten:

Tabell ur branschregler för säker vatteninstallation visande återströmningsskydd för tappställen med duschslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eller finns det annat i Säker vatten? Hittade ingen när jag sökte på "duschslang".

Rkarlsson skrev:
Jag har hört av någon att man inte fick ha eluttag på toan som fungerade om det var släckt i takbelysningen. Mina är igång alltid.
Det var nog bara en lat elektriker som inte orkade koppla om ett badrumsskåp som sa det.

• Gilla
Anonymiserad 239657
  • Laddar…
Även om det inte skulle bli lika förorenat men det måste ju vara en mycket större risk i badkar, badvatten är ju knappast att räknas som tjänligt dricksvatten I alla falla inte när mina ungar har badat.

• Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Verkar som uppfinnaren i Sundbyberg hade halkat in med sina idéer när den texten skrevs;)
Och när motfrågan kom "men hur ska alla boende veta om detta" blir svaret "tänkte inte på de".
Tyvärr är det sådana här teoretiska ytterligheter som tar bort fokus från det som är viktigt och väsentligt.

Sedan så har alla de duschblandare jag hanterat haft backventiler på inkommande vattenanslutning, vilket de med hus som kallställs vintertid inte alltid tänker på och att det till våren kan bli en ny blandare om den inte tömts på vatten.

Det här är ju ett folkhälsoproblem! En koleraepidemi i vardande. Vi måste omedelbart införa duschslangslängdsbesiktningar vid alla bostadsförsäljningar, med tillhörande konsulter!

• Gilla
  • Haha
fahlis och 2 till
  • Laddar…
P
Müssli Müssli skrev:
Det var nog bara en lat elektriker som inte orkade koppla om ett badrumsskåp som sa det.
Det kan har kommit den vägen såklart. Inte för det hade gjort något men det kändes bara dumt. Man brukar ju inte ha uttagen precis i duschen =)

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det är ju ett krav att duschslang ska nå toan.
Rengöring: spruta på, skrubba av, skölj med duschslangen.
Har byggt flera hus/badrum så.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, ja det var ett lustigt hypotetiskt fall. Branschlösningen på detta problem tycks vara backventil enligt Säker vatten:

[bild]

Eller finns det annat i Säker vatten? Hittade ingen när jag sökte på "duschslang".
Hehe, krävs två backventiler om man ska tvätta rumpan...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.