Ja det ser onekligen lite knasigt ut. Försöker få dom att ge mig namnet på skåpet men det är svårt.

Är det så att man använder speciella anslutningar till skvallerröret om man monterat ett sådant skåp eller kan man köra med ett sånt rör som dom gjort? Nu har dom visserligen kapat röret och mjuk fogat runtomkring men jag tycker det ser hemskt ut.

Har du en bild på hur skåpet sitter mot väggen. Hittar ingen info om hur själva skåpet ska monteras.

Vanessa Baez Fd Blixt skrev:
Har du en bild på hur skåpet sitter mot väggen. Hittar ingen info om hur själva skåpet ska monteras.
Tyvärr, mina skall sitta med ram som sluter an på utsidan av kaklet så lite annan lösning. Work in progress just nu.

Med skåpet skall det följa med en anslutning för läckageindikeringen, skruvas fast i botten på skåpet. Slangen man använder är samma som ytterhöljet på dina RiR - Rör i Rör. 25mm...

Även LK skåpen skall ha muffarna "uppåt". jag är rätt övertygad om att tätningsmuffarna här är felmonterade. Jag var misstänksam mot muffarna redan i mitt första inlägg i tråden.

Om du inte redan gjort det så bör du kontakta ditt försäkringsbolag, detta var ju ett försäkringsjobb? Det gäller att stoppa utbetalningar snarast.

Har en rörkille hemma hos oss nu (en ny) som säger att det ser rätt ut. Att det är den gamla varianten av Uponor och att muffarna sitter åt rätt håll. Han säger också att luckan kommer bytas ut och han kommer sätta en ram runt som går i höjd med kakelplattorna på väggen.

Väntar fortfarande på moteringsanvisningen från byggfirman, tar tydligen väldigt lång tid att få tag på dom som satte in skåpet från början.

Monteringsanvisning finns väl på tillverkarens hemsida?
Sen ska det ju på en läckageindikering på skvallerröret så det ser lite roligare ut.
Dock så är dom förhoppningsvis inte klara ännu, eftersom golvet inte är fogat...

Men, om dom tar bort skåpets befintliga dörr, och sätter en ram utanpå, uppfyller skåpet kraven då? Och är installationen verkligen utförd enligt tillverkarnas rekommendationer?

Det ser måhända ok ut rent estetiskt. Men funktionellt?

V Vanessa Baez Fd Blixt skrev:
Ett försäkringsärende som har tagit många månader hittills och det känns som man måste dubbelkolla allt hantverkarna gör. Nu undrar jag om det är någon som vet om det får vara så här.

Inspektionsluckan är en hel låda som är fäst inne i väggen vilket gör att luckan inte sitter jäms med väggen. Rören inne sitter väldigt tätt emot varandra.

1. Finns det ett minsta avstånd mellan rören i själva "centralen" ?

2. Får luckan sitta "insjunken" i väggen eller ska den sitta med en ram emot kaklet?

Se bilder!
[bild]

[bild]
Det där är inte godkänt. Skvaller röret måste sitta minst 6 cm från golvet

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.