P
Det där är byggt av killar i blåbyxor, inte av hantverkare.

verktygsgurun skrev:
Sen som sagt tidigare inga vattenrör upp ur golvet.
Hade jag ingen aning om...var finns det att läsa om sånt här... hittade inte så mkt på säkertvatten men jag kanske inte tittade på rätt ställe...Någon som har lite mer info om detta, länkar mm? Ska förvisso inte dra mina rör själv men jag tycker om att ha koll på saker och ting :)

Hur ska man göra om vattnet kommer från en krypgrund (lättbetong hus)?

Ok, det var ett litet sido spår...

Jag skulle personligen inte ha låtit dem arbetarna att fortsätta jobba i mitt hus, och sen så hade jag krävt att dem fixade allt innan dem fick några pengar. Om dem inte besitter kunskapen själv så får dem väl hyra in någon som kan, och det är ju knappast kundens (ditt) bekymmer.

Trist när det blir så här.
Kontrollera fallet nu innan de hunnit göra mer något mer - när badrummet är klart och vattnet rinner ut ur duschhörnan så vill de säkert silikonera fast nån sarg som åtgärd.
Förutom att rören kommer upp ur golvet så ser det ut att vara pex-rör utan synligt skyddsrör?

Hmm, jo det är helt vanliga combipex eller vad dom heter (enkla).
Funderar på hur dom ska göra någon "snygg" lösning där vid golvet.
Går ju alltid att gå i pexen med annat utan att förstöra tätskicktet, men tror ju inte dom tänker göra det.

Orkar/har inte tid att varken tjafsa eller kladda med det, ska dock ringa arbetsledaren på Måndag och kräva att dom skickar ut kvalitetsansvarig innan dom gör något mer.

Är dom inte samarbetsvilliga kan dom dra och köra upp sin offert någonstans. Som här ser ut i övrigt är det snarare dom som skulle betala mig så här långt......

danso skrev:
Hmm, jo det är helt vanliga combipex eller vad dom heter (enkla).
Funderar på hur dom ska göra någon "snygg" lösning där vid golvet.
Går ju alltid att gå i pexen med annat utan att förstöra tätskicktet, men tror ju inte dom tänker göra det.

Orkar/har inte tid att varken tjafsa eller kladda med det, ska dock ringa arbetsledaren på Måndag och kräva att dom skickar ut kvalitetsansvarig innan dom gör något mer.

Är dom inte samarbetsvilliga kan dom dra och köra upp sin offert någonstans. Som här ser ut i övrigt är det snarare dom som skulle betala mig så här långt......
Dokumentera allt noga!! Kan vara bra att ha vid en tvist. Fallet kollar du enkelt mha en vanlig spelkula, det + vidioläge på digitalkameran för att ha bevis. Det är ju faktisk tätskiktet som ska ha rätt fall så även om de kompenserar med klinkers så räknas ju inte det..

Det är bara att stå på sig och jag tycker du ska ta in en extern kvalitetskontrollant, visst lär ju kosta lite men tror det är värt det i det långa loppet om de inte ger med sig!

/Sulan

tank77 skrev:
Eftersom det är borta vid dörrkarmen så är det ju ingen fara med tätskiktet, det är ju ändå hål mellan karm och gipsskiva och där läggs inget tätskikt. Tätskikt är ju framför allt viktigast i duschdelen och andra ställen som utsätts för vatten och fukt.

Tror inte delen borta vid dörrkarmen utsätts för dessa element men vad vet jag, trådskaparen kanske ska kanske använda badrummet som en pool alltså fylla hela badrummet med vatten.
Så där kan man resonera om man gör det själv. Betalar man 500 kr/h då ska det f-n (ursäkta språket) göras enligt konstens alla regler!!

Jag tycker det ser ut som S K I T. :eek:

Alla gips du fotat skulle jag sätta om. Själv grinade jag över att jag fick skära en glipa så den blev typ 3-4mm på ett ställe mellan gipsen (i ett 45° hörn, svårt som fasen var det).

Sen om det spelar roll eller inte det tycker jag DU är att avgöra. Skulle inte sova gott med det underarbetet kan man ju lugnt säga även om dagens tätskikt är relativt förlåtande (och täta).

Gipsen ser inte ut som fukttåliga på alla bilder, ytskiktet ska iaf inte vara papp. Enkelt att kolla med vad text som står på skivan så vips finner du på nätet.

Helgips till taket tycker jag är givet, minsta möjliga antal skarvar ska det vara.

Gör om gör rätt tror jag tyvärr inte den firman förmår. Är det kakel/klinker du tänkt som ytskikt är det bäst att få underarbetet rätt.

tank77 skrev:
Nu är i och för sig den delvis avbrutna gipsen fastskruvad med två skruvar så det är högst osannolikt att den skulle lossna.
Det gipshörnet ni snackar om är bara ett i mängden, där finns flera knäckta hörn utan skruv i som man enkelt bara kan ta bort med handen...men det går ju att spackla/foga fast....
Det är vanlig gips med papp på, samma vad jag kan se som dom plockade ner för det inte var godkänt. Detta får dock firman stå för kostnadsmässigt.
Är ni som tycker gipsningen ser bra ut möjligen snickare eller rörkrökare?

Möjligen att det har kommit en ny metod sedan jag gick ut min utbildning: Tag en gipsskiva och ställ den på golvet, drag i fyra till sex skruvar som missar reglarna och skruva ut dessa så att du har lite luftning i skivan. Dra sedan fast skivan lite halvdant med så få skruvar du kan, skulle det börja bukta ut i nedre hörnet pga. av att du ställt skivan på golvet åtgärdas detta en välriktad spark (se till att ha stålhätta). Sen är det bara att fortsätta med nästa skiva, använd så många småbitar du kan så det bli bra. Glipor som överstiger 3cm fylls igen till ca: 2/3 med fogmassa.

Nej, det är mera helheten jag hänger upp mig på. Saknar tex. ström i delar av huset pga. något dom gjort, men det för dom väl lösa på Måndag när dom behöver använda maskiner igen. Dörren är felhängd, vattenrör kommer ur golvet. Skador dom orsakat när dom slängt ut den gammla inredningen på golv och ytterdörr/tapp mm.
Ännu värre känns det när detta kommer att kosta ungefär lika mycket som det 3ggr så stora badrummet som ska byggas i framtiden helt ifrån grunden.

Jag lider med dig.
Det här måste firman fixa..
MVH Johan

Skulle inte släppa den firman inom dörren utan konstant övervakning. De vet helt klart inte vad de sysslar med. Skulle leja annan firma och totalvägra att betala annat än en struntsumma för de "jobb" de utfört.

Jag är inte nöjd med vissa saker som jag gjort hemma själv, men det där såg ju flera 100ggr sämre ut än något jag gjort som jag inte är nöjd med... shit asså... Lider med dig.

Snackade med arbetsledaren i Måndags innan jag släppte in dom...golvet gjorde dom om igår och idag. Blev dock ännu värre....en trevlig grop under toastolen, fallet mot brunnen är bra ifrån ett håll. Resten svänger en glas kula 2-3dm innan brunnen.

Väggarna hade ingen betydelse för slutresultatet. Fick samma svar av oberoende snickare i samma bransch, även om han tyckte det såg för j*vligt ut.

Fick rådet av honom att låta dom fördigställa allt och inte göra det sista själv som jag tänkt. Då står helt dom ansvariga även om det blir svårt att komma vart.

Vet inte vad som är "normalt" men väggarna buktar uppåt ca:7mm, golvet 4-5mm. Ett par tuber vit silicon runt rörgenomförngarna...jättesnyggt, övre delen av den nya golvbrunnen är spräckt mm. mm. mm. mm.

Totalt uppgiven nu :(

Tyvärr driver dom med fel person, jag ger mig ALDRIG. Skiter i om dom så driver fakturan till fogden.

Fy tusan vad synd det är om er! Jag och maken höll på nästan ett år att bygga om den gamla tvättstugan och pannrummet till en tvättstuga med dusch som är en fröjd att vistas i, inte lät vi något se ut som hos er. Många gånger är vi spyfärdiga på allt vi skall bygga om, då vi köpte ett gammalt hus som var tillräckligt stort för att få plats med fem LATA ungdomar. Vi diskuterar många gånger att låna upp mer pengar för att ha råd att ta in hantverkare....men skulle få nippran totalt om drabbades som ni.
Jag tycker du skall informera företaget att du lägger upp bilderna på nätet...och meddela vem de är så inga andra drabbas. Det sprids snabbt!
Lycka till/ Carina

Hej,

Vi har också råkat ut för behöriga firmor som byggt som skit! Tyvärr vanligt tror jag.

Vi fick ta delvis ledigt från våra jobb. Läsa in oss och reklammera kontinuerligt hela tiden , allt från fall, VVS, avlopp, tätskikt, mm ,mm.

De projekt vi drivit i vår villa som alltid gjorts av "certifierade, behöriga" killar med dyra offerter har alltid dragit ut ca 3ggr på tiden.

Har ni tur (eller tänkt) så har ni ett kontrakt. reklammera korrekt (rek brev är väl bäst, formell e-post är juridiskt bindande) och beordra att de gör om. Om ni dessutom har tur har ni förseningsviten i kontraktet.....då förlorar de pengar på att slarva.

Fan, snälla BKR rensa upp i träsket!!!!!! Ha längre kurser, se till att kolla upp folk som har behörighet.......anmäl och bli av med bulffmakare o skit!

lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.