Sittställning
Nu är det inte ens humor, bara löjligt.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Vad tror du jag känner för det du skrev?

Nähe just det :D jag vet inte vad kränkt är. Skiter fullkomligt i om du kallar mig halvdansk eller något.
Men kanske någon dansk tog illa vid sig att jag kallade dig halvdansk
Det är väl enda fördelen med danmark att de är lite mer jävlar anamma, liberala.
;)
Men kanske någon dansk tog illa vid sig att jag kallade dig halvdansk? Fast som du skriver är de inte rädda för att kalla saker för vad de är utan att linda in i omskrivningar.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Men kanske någon dansk tog illa vid sig att jag kallade dig halvdansk? Fast som du skriver är de inte rädda för att kalla saker för vad de är utan att linda in i omskrivningar.
Isåfall kanske de som bor i huvudstaden, eller jag vet inte om de är likadant som i Sthlm. De danskar jag känner hade inte brytt sig om det heller.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Isåfall kanske de som bor i huvudstaden, eller jag vet inte om de är likadant som i Sthlm. De danskar jag känner hade inte brytt sig om det heller.
Då återstår om någon jude blivit kränkt. De är ju ofta väldigt bra på att skämta om sig själva så kanske inte.

Att prata eller skämta om sig själv och inte andra tycker jag generellt är ett bra sätt att undvika att andra tar illa vid sig.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Claes Sörmland
Relaterat till trådens ämne. Professor Sten Widmalm berättar om sin forskning om den häpnadsväckande utvecklingen i det svenska samhällets mot auktoritära attityder, det som han kategoriserar som politisk intolerans och självcensur.

53% uppger att de står under självcensur och inte är uppriktiga om sina åsikter i interaktionen med andra människor. Värt en timme, lite förskräckande är det:

https://play.acast.com/s/390bb1de-cf1e-505b-b0fc-54f1848c1ee7/62f55e0e4fda150012fc6a60

MaxHugo skrev:
Brukar ofta använda mig av "Jävla jude", men då är det till någon snål person och har inget med judendomen att göra. Neger använder jag för att beskriva en svart person.

Sen tror jag mycket beror på var man bor. I frispråkliga Skåne är det nog vanligare att använda dom orden, än vad det är för tex 08:surprised:r
Jag utgår ifrån att du inte har varken svarta personer eller judar i din bekantskapskrets?

Jag tror heller inte att det är det faktum att du är skåning och "frispråklig" som gör att du uttrycker dig på ett sätt som uppfattas rasistiskt och antisemitiskt, utan snarare att du är en vit, lågutbildad snubbe som hänger med andra vita snubbar och hö-hö:ar. Om du har ADHD kan jag inte svara på, däremot finns viss risk att du kan uppleva dig kränkt av detta inlägg.

• Gilla
  • Haha
MetteKson och 9 till
  • Laddar…
Sittställning
P Pin skrev:
Då återstår om någon jude blivit kränkt. De är ju ofta väldigt bra på att skämta om sig själva så kanske inte.

Att prata eller skämta om sig själv och inte andra tycker jag generellt är ett bra sätt att undvika att andra tar illa vid sig.
Men gör att återgå till ursprunget till tråden så handla det ej om skämt.
Det handla ej om något som att vara snål. Utan att vara dum och trampa folk på tårna.

Men visst är skämt ett bra sätt att lätta på stämningen, speciellt om skämten är bra och inte så billiga.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Fairlane
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
älskar när folk blir upprörda åt andra utan att dom själva är drabbade.
Fast var går du gränsen?
En kollega till mig har en bror med en CP-skada. Han blev och blir upprörd när fok använder CP som skällsord. Är han överkänslig?

Redigerat:
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
MaxHugo skrev:
Två faktorer som påvärkar enligt mig.

Är personen i närheten och får höra det?
Är personen något av orden?

Brukar ofta använda mig av "Jävla jude", men då är det till någon snål person och har inget med judendomen att göra. Neger använder jag för att beskriva en svart person.

Sen tror jag mycket beror på var man bor. I frispråkliga Skåne är det nog vanligare att använda dom orden, än vad det är för tex 08:surprised:r
Ah, lite hederlig "prata skit om folk som inte är närvarande".

När du säger "Jävla jude", har du då koll på om någon i rummet är det? Det syns inte på samma sätt som om någon har en CP-skada, är svart eller har Downs Syndrom. Kanske är det ingen jude i rummet, men kanske har någon en judisk vän eller släkting. Allt för nöjet att få fortsätta bygga på bilden av den snåla juden...

• Gilla
1
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men gör att återgå till ursprunget till tråden så handla det ej om skämt.
Det handla ej om något som att vara snål. Utan att vara dum och trampa folk på tårna.

Men visst är skämt ett bra sätt att lätta på stämningen, speciellt om skämten är bra och inte så billiga.
Ja det jag skrev var vid sidan av trådens ämne. Om det vara att vara dum och trampa folk på tårna är din tolkning, så uppfattade inte jag frågeställningen. Om det inte är synonymt med kränkt.

Nästan ingen har besvarat de två frågorna i trådens rubrik (det är egentligen två frågor i en mening)
1. Får ADHD nämnas
2. Är det kränkande

1. Detta anser jag är relaterat till 2. Om det inte är kränkande kan det nämnas, annars inte.

2. Här kommer definitionen av kränkt in.
Här är en definition:
https://friends.se/vad-ar-en-krankning/
Friends definition av en kränkning innebär att en person säger eller gör något mot någon annan så att den känner sig sårad, ledsen och mindre värd.
Det är alltid den som blir utsatt som avgör om det är en kränkning eller inte. Den utsatte har tolkningsföreträde. Det är alltså inte intentionen eller avsikten som avgör.

Jag kan hålla med om att den kränkte avgör kränkningen och inte den som kränker. Det för dock några problem med sig.

- Alla vi andra kan inte säga att det var en kränkning, bara den som kände sig kränkt. Inget utrymme för proxykränkningar.

- Kränkningen baseras på den kränktes känslor, vilket innebär att denne kan vara (känna sig) kränkt utan att någon har (medvetet) kränkt.

- Kränkning är enligt den definitionen från person till person. Alltså kan inte en grupp kränkas. I det fall vi diskuterar i tråden skulle alltså ADHD-byggaren kunna känna sig kränkt (och då enligt definitionen vara kränkt), men inte kollektivet med ADHD diagnos. Det är väl så det iofs fungerar med förtal, en individ kan förtalas men inte en grupp. Inte heller den delen ger utrymme för proxy. Men de flesta inlägg handlar om att inte kränka den som har ADHD, och inte att byggaren blev kränkt.

- Med den här definitionen kan precis allt vara en kränkning. En annan synvinkel är att den kränkte väljer att bli kränkt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kränkning
Kränkning innebär att frånta någon eller något dess värde, genom att överträda en etablerad gräns.

I Wikipedias definition så finns det en etablerad gräns. N-ordet fel sida gränsen. ADHD troligen också.

Nej jag är inte kränkt, tvärtom försöker jag med analys och fakta besvara frågeställningen.

• Gilla
findus42 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror du gissar rätt. Och det säger något om samtiden, det höga värdet som kränktheten upplevs ge moraliskt övertag av vissa. Men befolkningen är nog delad i den värderingsfrågan precis som berördes ovan av andra skribenter. Generellt ser jag i min närmiljö att det inte flyger men att en minoritet tror att det gör det. De blir i praktiken uteslutna från uppriktig diskussion och skapar sig en liten bubbla där de kan existera.
Jag tror att du läser lite för mycket in i det hela.
Precis som din "ADHA-byggare" var en nyckfull kommentar som flög ur en stund av vrede/irritation tror jag att deras defensiva mothugg är lika plötsliga och irrationella men komna ur att man är för snabb med att gå i försvar. Får dessa sedan en stund att "coola-ner" och en mildare ursäkt kan man nog i många fall bjuda in till dialog om det hela, precis som du gjort här. Sen är nästa fråga snarare hur villiga de är att spendera av sin tid att diskutera just denna fråga på ett online-forum.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Ah, lite hederlig "prata skit om folk som inte är närvarande".

När du säger "Jävla jude", har du då koll på om någon i rummet är det? Det syns inte på samma sätt som om någon har en CP-skada, är svart eller har Downs Syndrom. Kanske är det ingen jude i rummet, men kanske har någon en judisk vän eller släkting. Allt för nöjet att få fortsätta bygga på bilden av den snåla juden...
Yes, brukar alltid slänger lite mynt på golvet för att vara extra säker. Sen brukar jag viska Palestina i korridorerna utan någon hänsyn.

SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag utgår ifrån att du inte har varken svarta personer eller judar i din bekantskapskrets?

Jag tror heller inte att det är det faktum att du är skåning och "frispråklig" som gör att du uttrycker dig på ett sätt som uppfattas rasistiskt och antisemitiskt, utan snarare att du är en vit, lågutbildad snubbe som hänger med andra vita snubbar och hö-hö:ar. Om du har ADHD kan jag inte svara på, däremot finns viss risk att du kan uppleva dig kränkt av detta inlägg.
En av mina närmsta vänner är mörkhyad, men han är importerad så kanske inte ger lite mycket poäng?

Nä, inga judar vad jag vet. Har en del kristna...

Vit ja, men blir lätt solbrun
Lågutbildad, tror mig högstadie tid talar för sig själv. Vita snubbar pricka du rätt på.

Varför skulle jag bli kränkt av någon som jag inte känner eller har någon relation till.

Sittställning
P Pin skrev:
Ja det jag skrev var vid sidan av trådens ämne. Om det vara att vara dum och trampa folk på tårna är din tolkning, så uppfattade inte jag frågeställningen. Om det inte är synonymt med kränkt.

Nästan ingen har besvarat de två frågorna i trådens rubrik (det är egentligen två frågor i en mening)
1. Får ADHD nämnas
2. Är det kränkande

1. Detta anser jag är relaterat till 2. Om det inte är kränkande kan det nämnas, annars inte.

2. Här kommer definitionen av kränkt in.
Här är en definition:
[länk]
Friends definition av en kränkning innebär att en person säger eller gör något mot någon annan så att den känner sig sårad, ledsen och mindre värd.
Det är alltid den som blir utsatt som avgör om det är en kränkning eller inte. Den utsatte har tolkningsföreträde. Det är alltså inte intentionen eller avsikten som avgör.

Jag kan hålla med om att den kränkte avgör kränkningen och inte den som kränker. Det för dock några problem med sig.

- Alla vi andra kan inte säga att det var en kränkning, bara den som kände sig kränkt. Inget utrymme för proxykränkningar.

- Kränkningen baseras på den kränktes känslor, vilket innebär att denne kan vara (känna sig) kränkt utan att någon har (medvetet) kränkt.

- Kränkning är enligt den definitionen från person till person. Alltså kan inte en grupp kränkas. I det fall vi diskuterar i tråden skulle alltså ADHD-byggaren kunna känna sig kränkt (och då enligt definitionen vara kränkt), men inte kollektivet med ADHD diagnos. Det är väl så det iofs fungerar med förtal, en individ kan förtalas men inte en grupp. Inte heller den delen ger utrymme för proxy. Men de flesta inlägg handlar om att inte kränka den som har ADHD, och inte att byggaren blev kränkt.

- Med den här definitionen kan precis allt vara en kränkning. En annan synvinkel är att den kränkte väljer att bli kränkt.

[länk]
Kränkning innebär att frånta någon eller något dess värde, genom att överträda en etablerad gräns.

I Wikipedias definition så finns det en etablerad gräns. N-ordet fel sida gränsen. ADHD troligen också.

Nej jag är inte kränkt, tvärtom försöker jag med analys och fakta besvara frågeställningen.
För att frågan blev mer komplex än så.

Tycker vi fått många bra svar, tankar och idéer !

Jag var en av dem som undrade vad diagnosen hade med saken att göra. Både jag själv och min son är behäftade med diagnosen och därför ville jag veta hur du tänkte. Trots diagnosen kan jag både planera och hålla mina impulser i kontroll (nåja oftast) och jobba som hantverkare med egen firma.
Att använda ADHD som en förstärkning av något nedsättande upplever jag att det är lika illa som att använda etnicitet eller hudfärg som nedsättande.
Ex han är lat som en mörkhyad eller oärlig som en zigenare.

Men alla resonerar inte som mig så det var därför jag undrade vad du menade. Blev varken kränkt eller upprörd av vad du skrev men förvånad över uttrycket.

• Gilla
findus42 och 8 till
  • Laddar…
J
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:

Just i Skåne tror jag inte det blir bäst träff på vit snubbe när det gäller antisemitism dock.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.