25 597 läst ·
309 svar
26k läst
309 svar
Får ADHD nämnas och är det kränkande?
Det är precis den ryggmärgsreflex jag efterfrågar här. Just här sitter en icke-ADHD och berättar för en med ADHD hur man som ADHD-person reagerar och borde reagera på vad folk säger om ADHD. Jag vill att samma reflex direkt ska slå till som när en seende berättar för en blind hur det är att inte se, en vit talar om för en svart att den har fel i en diskussion om att vara utsatt för rasfördomar etc. Ingen här hade gått med på att en nätkramare hade tagit sig rätten till tolkningsföreträde i de diskussionerna.
Det här är ett problem för de med osynliga handikapp som sträcker sig långt utanför den här diskussionen och det här forumet. Eftersom det inte är uppenbart hur det funkar att ha x kommer det en massa förnuftiga handhjärtanmänniskor och berättar hur det är att ha x.
Låt bara bli. Det finns så många begåvade och vältaliga personer med NPF-diagnoser att de klarar alldeles utmärkt att både försvara och förklara.
Det här är ett problem för de med osynliga handikapp som sträcker sig långt utanför den här diskussionen och det här forumet. Eftersom det inte är uppenbart hur det funkar att ha x kommer det en massa förnuftiga handhjärtanmänniskor och berättar hur det är att ha x.
Låt bara bli. Det finns så många begåvade och vältaliga personer med NPF-diagnoser att de klarar alldeles utmärkt att både försvara och förklara.
Husägare
· Jönköping
· 5 859 inlägg
Ber att få rekommendera denna nystartade tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-hus-med-npf-eller-andra-diagnoser.488885/
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-hus-med-npf-eller-andra-diagnoser.488885/
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag jag tidigare skrivit att jag hört från mer än en person med ADHD att de blir kränkta när deras NPF används som ett uttryck.Hep skrev:
Det är precis den ryggmärgsreflex jag efterfrågar här. Just här sitter en icke-ADHD och berättar för en med ADHD hur man som ADHD-person reagerar och borde reagera på vad folk säger om ADHD. Jag vill att samma reflex direkt ska slå till som när en seende berättar för en blind hur det är att inte se, en vit talar om för en svart att den har fel i en diskussion om att vara utsatt för rasfördomar etc. Ingen här hade gått med på att en nätkramare hade tagit sig rätten till tolkningsföreträde i de diskussionerna.
Jag talar inte om för dig hur du ska känna jag bara berättar hur andra sagt till mig att de känner.
Har inte ADHD men däremot Asperger och jag känner mig inte kränkt om någon skulle prata om det (Möjligtvis hos polisen). Däremot är det fel av tidningar att skriva skit om oss som har Asperger och särskilt nämna Peter Mangs som exempel hur olagliga vi kan vara (Vilket vi inte är. Vi är som alldeles vanliga folk)
UnderbartHep skrev:
Mvh Findus
Fast nu får man inte säga Asperger längre. Eftersom han var psykolog i Tyskland på 30talet var han involverad i saker som ses som så hemska att namnet inte ska användas.T Tvattman skrev:Har inte ADHD men däremot Asperger och jag känner mig inte kränkt om någon skulle prata om det (Möjligtvis hos polisen). Däremot är det fel av tidningar att skriva skit om oss som har Asperger och särskilt nämna Peter Mangs som exempel hur olagliga vi kan vara (Vilket vi inte är. Vi är som alldeles vanliga folk)
Du krånglar till det för dig. Penis-längds-tävlingen om vem som ska få tycka är helt irrelevant. Tesen här var, fritt översatt, att det är möjligt att någon tar illa vid sig och därför är det lämpligt att låta bli att använda det i nedvärderande ordalag. Det kan du applicera på folkgrupper, hudfärger osv osv.Hep skrev:
Visst är det så att jag bara skriver för mig själv här, men jag har tillräckligt på fötterna för att tro att det jag skriver är betydligt mer representativt för målgruppen än det som hen påstår. Om vi nu ska tävla i vem som har mest rätt att tycka så finns det två enkla sätt. Jag börjar med mitt CV i frågan. Jag har ADHD, två av mina barn har NPF-diagnoser, jag har en hel del högskolepoäng i ämnet, har jobbat inom både psykiatrin och rehab och varit anlitad av Aleris för att hjälpa vuxna med ADHD att få arbetslivet att fungera. Om en föreläsning räcker för att anses insatt, så gissar jag att jag har föreläst i ämnet fler gånger än Hultran varit på föreläsning.
Fast det finns ett enkelt tankeexperient vi kan göra. Antal att jag var svart och Hultran vit och ämnet handlade om vad som är ok att säga om svarta och vad som inte är ok. Hade Hutrans föreläsningar gjort att du fortfarande skulle säga att han har en åsikt och jag en annan och att båda hade lika rätt? Jag menar bara för att jag var svart så är det väl förmätet att tro att min åsikt skulle vara värd mer. Den andra har ju sett flera svarta människor och varit på en föreläsning om hudfärg.
Jag skulle säga att det är en rätt sund princip att leva efter och jag gör det själv till vardags. Det betyder inte att jag talar för dig, för din talan, eller talar om för dig vad du tycker, bara att jag väljer att ta det säkra före det osäkra och använder inte ADHD som skällsord, jag kallar inte mörkhyade för "neger". Osv osv.
Om du känner dig kränkt av att jag avstår sådana saker för att jag tror att somliga kan ta illa vid sig så känner jag att jag inte bryr mig ett skit om det. Det är ditt problem.
Inte ett dugg kränkt av det du skriver då du verkar ha en helt normal och sund syn på både det och en massa annat. Jag undviker så gott det går också ord och uttryck som stör eller kränker andra. Det som jag tycker är mindre sunt är när någon anser sig ha större rätt än andra att föra en annan grupps talan. Extra illa blir det när man i sin iver att göra gott tar i från tårna, blandar in rasism och andra betydligt större problem. Tråden är jättelång och jag har läst det mesta utan att störa mig, men den här riddaren tog så tydligt på sig någon annans offerkofta att jag ville protestera.MathiasS skrev:
Du krånglar till det för dig. Penis-längds-tävlingen om vem som ska få tycka är helt irrelevant. Tesen här var, fritt översatt, att det är möjligt att någon tar illa vid sig och därför är det lämpligt att låta bli att använda det i nedvärderande ordalag. Det kan du applicera på folkgrupper, hudfärger osv osv.
Jag skulle säga att det är en rätt sund princip att leva efter och jag gör det själv till vardags. Det betyder inte att jag talar för dig, för din talan, eller talar om för dig vad du tycker, bara att jag väljer att ta det säkra före det osäkra och använder inte ADHD som skällsord, jag kallar inte mörkhyade för "neger". Osv osv.
Om du känner dig kränkt av att jag avstår sådana saker för att jag tror att somliga kan ta illa vid sig så känner jag att jag inte bryr mig ett skit om det. Det är ditt problem.
Fast man får säga autismspektrumdiagnos av aspergertyp och det är rätt likt, även om det tar mycket längre tid att säga.D Daniel 109 skrev:
Det är inte alltid det är ett handikapp. Det kan i många fall vara en fördel.T Tvattman skrev:Har inte ADHD men däremot Asperger och jag känner mig inte kränkt om någon skulle prata om det (Möjligtvis hos polisen). Däremot är det fel av tidningar att skriva skit om oss som har Asperger och särskilt nämna Peter Mangs som exempel hur olagliga vi kan vara (Vilket vi inte är. Vi är som alldeles vanliga folk)
Nej, asperger finns inte längre med som diagnos. Nu kommer jag inte längre ihåg den något långa förklaringen av vilken typ sv autism det kallas för i dag. Visst är det bra att ta bort ett kort känt begrepp och ersätta det med något ingen kommer ihåg.Hep skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Aspergers syndroms ges inte längre som en diagnos men eftersom att det en gång i tiden var ett korrekt utryck så är det ju ok att använda ordet i ett korrekt sammanhang.D Daniel 109 skrev:
Det måste ju till exempel vara ok att säga.
-En polare till mig fick en Asperger diagnos någon gång i början på 00-talet.
Men det är självklart att det inte är ok att använda det på fel sätt som ett uttryck och till exempel säga.
-Den där j#%la mördaren är en riktig Asperger.
Eftersom de som en gång i tiden fick en Asperger diagnos kan ta illa vid sig.
Så sent som i början av den här veckan läste jag en rätt färsk diagnos om ett barn som sökte skolplats. Där stod precis som jag skrev. Det kommer nya benämningar lite då och då, men användnigen av asperger som en beskrivning av var i autismspektrumet man är lever och frodas. Både i officiella och inofficiella sammanhang.D Daniel 109 skrev:
Jo, det gör den. Det finns olika diagnossystem ICD-10 och DSM-5, och båda användes i min utredning och står på diagnosdokumentet. Men visst, Autism är ju det uttrycket vi brukar använda numera.D Daniel 109 skrev:
Är just nu sjukskriven och i läkarintyget till FK står bara Aspergers Syndrom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen till att jag gjorde ett inlägg i denna tråd öht var att jag inte såg att @Hyltran från Veglemyren gjort något annat än vad jag själv gör. Jag ser nog fortfarande inte det, även när jag läser inläggen några gånger till. Dvs, ingen anledning att gå igång på just detta.Hep skrev:
Inte ett dugg kränkt av det du skriver då du verkar ha en helt normal och sund syn på både det och en massa annat. Jag undviker så gott det går också ord och uttryck som stör eller kränker andra. Det som jag tycker är mindre sunt är när någon anser sig ha större rätt än andra att föra en annan grupps talan. Extra illa blir det när man i sin iver att göra gott tar i från tårna, blandar in rasism och andra betydligt större problem. Tråden är jättelång och jag har läst det mesta utan att störa mig, men den här riddaren tog så tydligt på sig någon annans offerkofta att jag ville protestera.
Nåväl, nog om detta, dags att ge sig ut i solen!