Snigla Snigla skrev:
Om det kan förklaras på ett bättre sätt så skulle jag rekommendera det, oavsett vad du kanske eg tänker..

Du måste nog minst förklara vad det innebär för de individer som kanske inte tänker likadant som dig (så att du inte faktiskt sårar någon omedvetet).

Det här med kränkningar allmänt har blivit ett problem.. och då menar jag nog inte det du tror - för jag har hävdat att länge att man måste lära sig att folk är "idioter" och det kommer alltid sägas saker som är kränkande - så även om man givetvis inte ska behöva blir "kränkt".. så måste man lära sig att "blir kränkt".. jag vet.. det låter inte klokt, men folk måste kunna ta motgångar, sorg och hårda ord utan att behöva må psykiskt dåligt.. de måste bygga upp sig själva och lära sig att inte ta allt personligt (att kunna låta visst skitsnack gå ut genom andra örat utan att fästa vikt vid det).. men för att lära sig det.. måste man uppleva det själv!

Observera att mobbing alltid är fel.. och att vara elak medvetet är ett jäkla ohyfs och ska inte uppmuntras. MEN någonstans måste man lära sig ta skit.. för människor är inte robotar, de kommer göra fel och säga fel i alla generationer och alla klasser.

Allt är svårt när man inte tänker likadant eller har samma erfarenheter i livet.. men så långt det är möjligt ska man iaf inte försöka såra någon.. eller medvetet vara elak!

Tänka efter först, prata/skriva sedan.. (och vips så har man iaf gjort ett medvetet val).
Meh! Håller inte med som sista delen.
Det är inte Arne Anka filosofi ;)

Svartvit tecknad bild av Arne Anka med en öl i handen, en pratbubbla ovanför med en text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

M MrDizzy skrev:
Meh! Håller inte med som sista delen.
Det är inte Arne Anka filosofi ;)

[bild]
Om man vill vara på säkra sidan kanske man ska torka sig både före och efter :thinking:;)

• Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Min strikt personliga syn på det är att det är olämpligt, att använda det i nedsättande sammanhang. Ungefär som olika sjukdomstillstånd som använts på liknande sätt.

Jag har i släkten/bekantskapskretsen 3 tydliga ADHD fall. Det är både för barnet med ADHD, föräldrar och andra i omgivningen en enormt påfrestande situation. För en mamma som kanske sagt upp sig från arbetet för att kunna lösa situationen, att höra sjukdomen som ett skällsord, det tar hårt. Just den jag tänker på har lyckligtvis råd att inte arbeta, men arbete är ju inte bara pengar.

Ett av de andra barnen, idag framgångsrik vuxen efter en hjälteinsats från föräldrarna. Där fick mamman höra av en i personalen på fritids efter en jobbig dag "det finns anstalter för såna", han var då 8 år....
Jag håller med dig, håller med vartenda ord.
Tack för denna kommentar.

• Gilla
AVH
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
"okontrollerbar mani"
Läs
@eliles, jag har följt denna tråden med intresse och spänning, och har egentligen inget att tillföra annat än att din totalt onödiga kommentar till Claes Sörmland om "okontrollerbar mani" helt saknar grund.

Claes Sörmland är en av de kanske fem personer på forumet som tillför mest med väl underbyggda tips och kommentarer.

Det är inte antalet inlägg som avgör sakligheten i det som skrivs, utan vad som skrivs, har man mycket att tillföra blir det många inlägg, är ingen rocket science gällande det.
Du verkar ha missat tråden c skapat där han söker stöd för att lägga diagnoser på andra i nedvärderande syfte. Ordet som behandlades var adhd-byggare men generellt adhd och dessutom att alla har adhd i varierande grad (vilket då inte accepteras som diagnos i c:s ögon). Skrämmande och knappast topp 5. Att kallas manisk kan väl knappast vara värre än att kallas adhd-byggare?

• Arg
TRJBerg
  • Laddar…
A Avarell_Dalton skrev:
Läs

Du verkar ha missat tråden c skapat där han söker stöd för att lägga diagnoser på andra i nedvärderande syfte. Ordet som behandlades var adhd-byggare men generellt adhd och dessutom att alla har adhd i varierande grad (vilket då inte accepteras som diagnos i c:s ögon). Skrämmande och knappast topp 5. Att kallas manisk kan väl knappast vara värre än att kallas adhd-byggare?
Citerar mig själv i inlägg nr 2 i denna tråden som svar till Claes frågeställning:

"Beror väl på hur lättkränkt man är, verkar ju som att många idag närmast braverar med sina diagnoser så du är nog rätt ute, kanske aningen lite för tidig;)"

Claes Sörmland
A Avarell_Dalton skrev:
Nej syftet med att starta denna tråd var inte det som du anger. Istället var mitt syfte precis som det står i trådstart att försöka vara lite konstruktiv och ge de skribenter som tyckte användningen av uttrycket "ADHD-byggare" var upprörande, möjlighet att ventilera detta och utveckla sin kritik så att originaltråden inte helt spårade ur. Jag tycker så här långt att många skribenter trots uppvevade känslor framförde ett övertygande case att uttrycket inte fungerar i dagens språkbruk här på BH, att det väcker negativa känslor hos många och att många inte alls tycks förstår uttrycket (eller vägrar erkänna att de förstår för att det upplevs som så pass kränkande).

(Huruvida jag är manisk eller inte har ingen koppling till detta eller tråden som du skrev i. Jag tror inte min internetpersona är så intressant att den alls är värd att diskutera.)

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej syftet med att starta denna tråd var inte det som du anger. Istället var mitt syfte precis som det står i trådstart att försöka vara lite konstruktiv och ge de skribenter som tyckte användningen av uttrycket "ADHD-byggare" var upprörande, möjlighet att ventilera detta och utveckla sin kritik så att originaltråden inte helt spårade ur. Jag tycker så här långt att många skribenter trots uppvevade känslor framförde ett övertygande case att uttrycket inte fungerar i dagens språkbruk här på BH, att det väcker negativa känslor hos många och att många inte alls tycks förstår uttrycket (eller vägrar erkänna att de förstår för att det upplevs som så pass kränkande).

(Huruvida jag är manisk eller inte har ingen koppling till detta eller tråden som du skrev i. Jag tror inte min internetpersona är så intressant att den alls är värd att diskutera.)
Du pratar så mycket emot dig själv att jag avstår från replik, det går inte att reda ut men trevligt att du insett att [diagnos][yrkeskategori] inte är accepterat

Jo, en sak. Mani har ingen koppling till tråden säger du men när du skrev adhdbyggare, hade det det då? Retorisk fråga, svara inte, jag har dig blockerad ändå

Citerar mig själv i inlägg nr 2 i denna tråden som svar till Claes frågeställning:

"Beror väl på hur lättkränkt man är, verkar ju som att många idag närmast braverar med sina diagnoser så du är nog rätt ute, kanske aningen lite för tidig;)"
Ger mig tusan på att en och annan gärna skulle höra om jag har en adhd-diagnos eller till och med är övertygad om att så är fallet. Jag har ingen adhd-diagnos. Med det sagt.
Jag är osäker på vad du svarar och svarar på men i min värld spelar inte graden av lättkränkthet någon roll, man sätter inte diagnoser på folk, definitivt inte. Jag har en diagnos och jag vet hur det kan kännas att faktiskt förstå varför man varit som man varit. En befrielse i mångt och mycket. Om man då, inte som förr i tiden gömde folk av skam, inte skäms för vem man är så ja, då kan det nog komma på tal också. Jag har aldrig hört eller sett någon kalla en person för [diagnos]-skalle i berömmande mening, det gör motsatsen än värre

Bipolär är jag, en av många fantastiska människor:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_people_with_bipolar_disorder
Alla på listan har bekräftat sin diagnos

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:

(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )

Det är inte ok att använda någon annans neuropsykologiska funktionsnedsättning som ett uttryck för något negativt det är lika illa som att säga något nedvevade som anspelar på etnicitet lika illa som den värsta formen av rasism.

Om någon av de som läste i tråden har en ADHD diagnos (eller har en nära anhörig med ADHD) är du nog kvalificerad som en osympatisk människa för all framtid i den personens ögon.

På samma sätt som att man inte kan välja sin hudfärg kan man heller inte välja sina funktionsnedsättningar. Det är som att först säga ne#%@ jäkr&@% och sedan anklaga den afrosvensk som eventuellt tar illa vid sig för att vara lättkränkt.

Du är skyldig någon en ursäkt.

Redigerat:
  • Gilla
arkTecko och 3 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inte ok att använda någon annans neuropsykologiska funktionsnedsättning som ett uttryck för något negativt det är lika illa som att säga något nedvevade som anspelar på etnicitet lika illa som den värsta formen av rasism.

Om någon av de som läste i tråden har en ADHD diagnos (eller har en nära anhörig med ADHD) är du nog kvalificerad som en osympatisk människa för all framtid i den personens ögon.

På samma sätt som att man inte kan välja sin hudfärg kan man heller inte välja sina funktionsnedsättningar. Det är som att först säga ne#%@ jäkr&@% och sedan anklaga den afrosvensk som eventuellt tar illa vid sig för att vara lättkränkt.

Min dotter har ADHD. Varken jag eller min dotter blir speciellt kränkta.
Däremot så slutade jag med både hockey och fotboll av ren sekundärkränkthet för synskadade då folk beskyllde domaren för att vara blind.
Annars hade jag nog spelat VM just nu.

• Haha
  • Gilla
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…

Såsom varandes språkfascist blir jag svårt kränkt (förstahandskränkt, alltså!) på detta vårdslösa sätt att felbenämna NPF. Det heter "neuropsykiatriska", tack så mycket. Dessutom är ordet funktionsnedsättning stigmatiserande, eftersom det utgår ifrån att neurotypiska skulle ha en högre funktionsnivå än de med NPF. Funktionsvariation är det korrekta epitetet!

Om jag eller någon familjemedlem har en NPF-diagnos? Gissa!
Blev jag kränkt av trådstarten? Nej, inte ett dugg.

Däremot ber jag om ursäkt om jag kränkt någon fascist...

• Gilla
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Såsom varandes språkfascist blir jag svårt kränkt (förstahandskränkt, alltså!) på detta vårdslösa sätt att felbenämna NPF. Det heter "neuropsykiatriska", tack så mycket. Dessutom är ordet funktionsnedsättning stigmatiserande, eftersom det utgår ifrån att neurotypiska skulle ha en högre funktionsnivå än de med NPF. Funktionsvariation är det korrekta epitetet!

Om jag eller någon familjemedlem har en NPF-diagnos? Gissa!
Blev jag kränkt av trådstarten? Nej, inte ett dugg.

Däremot ber jag om ursäkt om jag kränkt någon fascist...
Det har du rätt i jag ska skriva NPF från och med nu och jag hoppas att inte kränkta någon på det sättet igen.

Redigerat:
  • Haha
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…

Tack o stolte vite riddare för att du ställer upp och försvarar oss. Lite oklart varför du gör det, men kan det vara så att du tror att de som har en NPF-diagnos inte klarar av att föra sin egen talan? Charmigt i så fall. I stället för att bli upprörd åt någon annan kanske du skulle läst tråden.

”Om någon av de som läste i tråden har en ADHD diagnos (eller har en nära anhörig med ADHD) är du nog kvalificerad som en osympatisk människa för all framtid i den personens ögon.”

Hade du inte tålamod nog att läsa ens första sidan i tråden? Har du någon sorts diagnos att skylla på, eller ville du bara vara upprörd och kränkt?

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…

Jag tycker det är märkligt. Vi människor utan diagnoser måste alltid ursäkta, förlåta och förstå en ADHD:ares fel och misstag. Vi måste ju bara förstå och acceptera precis hur en person med ADHD fungerar.
Men att då använda den kunskapen vi har om personer med ADHD, i en liknelse för att belysa ett beteende är alltså inte okej? Varför ska vi förlåta eller acceptera beteenden som personer med ADHD tycker är så idiotiska, så att de blir kränkta att höra om sina beteenden?
Om de vill atr vi ska acceptera deras beteenden, så får de väl stå för dem?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Det blir lite konstigt när man försöker anpassa språket för att få något att låta bättre. Det gör ju exakt noll skillnad. Jag är bilburen eller rullstolsburen om jag åker rullstol. Men jag är inte beroende av något av dem, så jag behöver ingen anpassning från omgivningen. Varför kan man inte säga rullstolsbunden för de som r beroende av den? Samma sak andra handikapp som måste lindas in i språket. Det gör sannolikt med att missförstånden ökar.

Däremot är det ett oskick att använda dessa beteckningar som källsord. Det var väl något sådant som fick folk att reagera här.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.