25 597 läst ·
309 svar
26k läst
309 svar
Får ADHD nämnas och är det kränkande?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
SågspånPappspikEternit skrev:
Såsom varandes språkfascist blir jag svårt kränkt (förstahandskränkt, alltså!) på detta vårdslösa sätt att felbenämna NPF. Det heter "neuropsykiatriska", tack så mycket. Dessutom är ordet funktionsnedsättning stigmatiserande, eftersom det utgår ifrån att neurotypiska skulle ha en högre funktionsnivå än de med NPF. Funktionsvariation är det korrekta epitetet!
Om jag eller någon familjemedlem har en NPF-diagnos? Gissa!
Blev jag kränkt av trådstarten? Nej, inte ett dugg.
Däremot ber jag om ursäkt om jag kränkt någon fascist...
Bra synpunkter men tänk på att bara för att ni inte blir kränkta så betyder inte det att någon annan inte blir det. Jag har varit på mer än en föreläsning om ADHD och där är en gemensam nämnare att personer med NFP sagt att de blir kränkta när någon använder deras NPF som ett uttryck.A Antemoo skrev:
Om du tittar i tråden så kan du se att jag klickat gilla på felar inlägg som styrker mitt synsätt och det är ett bevis på att jag läst i tråden.Hep skrev:
Tack o stolte vite riddare för att du ställer upp och försvarar oss. Lite oklart varför du gör det, men kan det vara så att du tror att de som har en NPF-diagnos inte klarar av att föra sin egen talan? Charmigt i så fall. I stället för att bli upprörd åt någon annan kanske du skulle läst tråden.
”Om någon av de som läste i tråden har en ADHD diagnos (eller har en nära anhörig med ADHD) är du nog kvalificerad som en osympatisk människa för all framtid i den personens ögon.”
Hade du inte tålamod nog att läsa ens första sidan i tråden? Har du någon sorts diagnos att skylla på, eller ville du bara vara upprörd och kränkt?
Även om det jag skriver på sätt och vis redan är sagt så är det inte fel att repetera det. därför att repetition är modern till kunskap.
Och att börja diskutera min person och karaktär är att gå för mycket OT.
Redigerat:
Blir man kränkt så ligger problemet hos en själv och då får man helt enkelt jobba med det.Hyltran från Veglemyren skrev:
Bra synpunkter men tänk på att bara för att ni inte blir kränkta så betyder inte det att någon annan inte blir det. Jag har varit på mer än en föreläsning om ADHD och där är en gemensam nämnare att personer med NFP sagt att de blir kränkta när någon använder deras NPF som ett uttryck.
Om du tittar i tråden så kan du se att jag klickat gilla på felar inlägg som styrker mitt synsätt och det är ett bevis på att jag läst i tråden.
Även om det jag skriver på sätt och vis redan är sagt så är det inte fel att repetera det. därför att repetition är modern till kunskap.
Forumet får nog dessutom byta namn då det finns väldigt många hemlösa och att då ens nämna ordet "Hus" är ju riktigt lågt.
Runt 3:20 in I denna tube finns en del matnyttigt
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Funktionsvariation finns inte med i Socialstyrelsens termbank, utan de förordar funktionsnedsättning för de som uttrycker sig i sin proffession. Vanliga dödliga kan säga precis hur de vill.SågspånPappspikEternit skrev:
Såsom varandes språkfascist blir jag svårt kränkt (förstahandskränkt, alltså!) på detta vårdslösa sätt att felbenämna NPF. Det heter "neuropsykiatriska", tack så mycket. Dessutom är ordet funktionsnedsättning stigmatiserande, eftersom det utgår ifrån att neurotypiska skulle ha en högre funktionsnivå än de med NPF. Funktionsvariation är det korrekta epitetet!
Om jag eller någon familjemedlem har en NPF-diagnos? Gissa!
Blev jag kränkt av trådstarten? Nej, inte ett dugg.
Däremot ber jag om ursäkt om jag kränkt någon fascist...
Jag har för mig att det handlade om någon som. Var irriterad på en byggare och då benämnde denne ”ADHD byggare” trotts att i alla fall jag inte såg någon koppling till ADHD. Att på det sättet använda diagnosen för att sätta en negativ stämpel på någon är inte vettigt. Det förstår jag att folk med ADHD blir sura på.A Antemoo skrev:
Du är inte tillräckligt intressant för att jag ska söka efter när du klickat gillat eller inte. Däremot skrev du "om" någon med diagnos eller anhörig med diagnos skulle ha läst så skulle de... Dvs du tog dig rätten att bestämma vad de med diagnos tycker, vilket jag tycker är ett riktigt skitbeteende. Nöj dig med att klicka gilla eller dela ut handhjärtan för att känna dig präktig och låt oss som faktiskt har med ämnet att göra bestämma om vi vill bli kränkta eller inte.Hyltran från Veglemyren skrev:
Bra synpunkter men tänk på att bara för att ni inte blir kränkta så betyder inte det att någon annan inte blir det. Jag har varit på mer än en föreläsning om ADHD och där är en gemensam nämnare att personer med NFP sagt att de blir kränkta när någon använder deras NPF som ett uttryck.
Om du tittar i tråden så kan du se att jag klickat gilla på felar inlägg som styrker mitt synsätt och det är ett bevis på att jag läst i tråden.
Fört dig som missade vad jag skrev redan på första sidan får jag väl upprepa mig. Att använda en diagnos för att lite skämtsamt beskriva något är för de flesta jag känner rätt ok. Åtminstone inget att bli jätteupprörd över. Att använda det för att förminska eller nedvärdera är skitdåligt och något helt annat. Själv är jag rätt tålig och blir väldigt sällan kränkt.
Det som ligger närmast för att få mig kränkt är det du gör här - du bestämmer själv att du är bättre lämpad att tolka hur vi tycker och känner än vi själva. Det om något är att nedvärdera de med t ex ADHD. Du tror säkert att du är en god människa, men det du gör att att förminska de som du tror dig värna.
Det som människor med NPF-diagnoser behöver är hjälp med anpassning i sin vardag för att fungera bättre, respekt och förståelse sina från medmänniskor och en allmän kunskapshöjning om vad det betyder att leva med "variation/nedsättning". De behöver ingen klapp på huvudet eller någon självgod rackare som varit på föreläsning och därför för deras talan.
Hep skrev:
Å tredje sidan kan man ju fundera på om din uppfattning är mer representativ än Hyltrans bara för att du tillhör bokstavskombinationsgruppen i fråga här. Jag gissar att det finns lika många åsikter om detta som personer i gruppen. Och i det läget, när din röst representerar dig och Hyltrans honom själv kan man ju tycka att det är en relativt oskyldig ståndpunkt att ta det säkra före det osäkra och anta att de flesta tar illa upp av det. Han hade ju dessutom ett underlag för det från gruppen i fråga.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 519 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 519 inlägg
Du tar då i från tårna iallafall.Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är inte ok att använda någon annans neuropsykologiska funktionsnedsättning som ett uttryck för något negativt det är lika illa som att säga något nedvevade som anspelar på etnicitet lika illa som den värsta formen av rasism.
Om någon av de som läste i tråden har en ADHD diagnos (eller har en nära anhörig med ADHD) är du nog kvalificerad som en osympatisk människa för all framtid i den personens ögon.
På samma sätt som att man inte kan välja sin hudfärg kan man heller inte välja sina funktionsnedsättningar. Det är som att först säga ne#%@ jäkr&@% och sedan anklaga den afrosvensk som eventuellt tar illa vid sig för att vara lättkränkt.
Du är skyldig någon en ursäkt.
Den värsta formen av rasism bör väl vara någonstans kring slavhandel och hatbrott. Att använda någons funktionsnedsättning som ett skällsord är ingenstans i närheten av det, det förstår du va?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Ok då du har rätt det är inte lika illa som slaveriet. Men det är lika lilla som den värsta formen av rasistiska uttryck.S SueCia skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Bara för att du inte tar illa vid dig så betyder det inte att någon annan inte gör det.Hep skrev:
Du är inte tillräckligt intressant för att jag ska söka efter när du klickat gillat eller inte. Däremot skrev du "om" någon med diagnos eller anhörig med diagnos skulle ha läst så skulle de... Dvs du tog dig rätten att bestämma vad de med diagnos tycker, vilket jag tycker är ett riktigt skitbeteende. Nöj dig med att klicka gilla eller dela ut handhjärtan för att känna dig präktig och låt oss som faktiskt har med ämnet att göra bestämma om vi vill bli kränkta eller inte.
Fört dig som missade vad jag skrev redan på första sidan får jag väl upprepa mig. Att använda en diagnos för att lite skämtsamt beskriva något är för de flesta jag känner rätt ok. Åtminstone inget att bli jätteupprörd över. Att använda det för att förminska eller nedvärdera är skitdåligt och något helt annat. Själv är jag rätt tålig och blir väldigt sällan kränkt.
Det som ligger närmast för att få mig kränkt är det du gör här - du bestämmer själv att du är bättre lämpad att tolka hur vi tycker och känner än vi själva. Det om något är att nedvärdera de med t ex ADHD. Du tror säkert att du är en god människa, men det du gör att att förminska de som du tror dig värna.
Det som människor med NPF-diagnoser behöver är hjälp med anpassning i sin vardag för att fungera bättre, respekt och förståelse sina från medmänniskor och en allmän kunskapshöjning om vad det betyder att leva med "variation/nedsättning". De behöver ingen klapp på huvudet eller någon självgod rackare som varit på föreläsning och därför för deras talan.
Och det brukar finns regler på forum om att man inte får använda till exempel etnicitet, funktionsnedsättningar och sexuell läggning som utryck när man skriver. Och jag utgår från att det finns sådana regler här också. Sen får man tycka vad man vill om det.
Visst är det så att jag bara skriver för mig själv här, men jag har tillräckligt på fötterna för att tro att det jag skriver är betydligt mer representativt för målgruppen än det som hen påstår. Om vi nu ska tävla i vem som har mest rätt att tycka så finns det två enkla sätt. Jag börjar med mitt CV i frågan. Jag har ADHD, två av mina barn har NPF-diagnoser, jag har en hel del högskolepoäng i ämnet, har jobbat inom både psykiatrin och rehab och varit anlitad av Aleris för att hjälpa vuxna med ADHD att få arbetslivet att fungera. Om en föreläsning räcker för att anses insatt, så gissar jag att jag har föreläst i ämnet fler gånger än Hultran varit på föreläsning.MathiasS skrev:
Å tredje sidan kan man ju fundera på om din uppfattning är mer representativ än Hyltrans bara för att du tillhör bokstavskombinationsgruppen i fråga här. Jag gissar att det finns lika många åsikter om detta som personer i gruppen. Och i det läget, när din röst representerar dig och Hyltrans honom själv kan man ju tycka att det är en relativt oskyldig ståndpunkt att ta det säkra före det osäkra och anta att de flesta tar illa upp av det. Han hade ju dessutom ett underlag för det från gruppen i fråga.
Fast det finns ett enkelt tankeexperient vi kan göra. Antal att jag var svart och Hultran vit och ämnet handlade om vad som är ok att säga om svarta och vad som inte är ok. Hade Hutrans föreläsningar gjort att du fortfarande skulle säga att han har en åsikt och jag en annan och att båda hade lika rätt? Jag menar bara för att jag var svart så är det väl förmätet att tro att min åsikt skulle vara värd mer. Den andra har ju sett flera svarta människor och varit på en föreläsning om hudfärg.
Vad forumreglerna säger är kanske inte något facit för vad som är ok eller inte i samhället, för jag trodde vi diskuterade lite bredare än byggahus. Reglerna säger att man inte får göra reklam och måste ange sin riktiga identitet till ägarna, men det säger väldigt lite om vad som är ok eller inte att uttrycka.Hyltran från Veglemyren skrev:
Bara för att du inte tar illa vid dig så betyder det inte att någon annan inte gör det.
Och det brukar finns regler på forum om att man inte får använda till exempel etnicitet, funktionsnedsättningar och sexuell läggning som utryck när man skriver. Och jag utgår från att det finns sådana regler här också. Sen får man tycka vad man vill om det.
Jag tror att fler utan ADHD blir sura.D Daniel 109 skrev:Jag har för mig att det handlade om någon som. Var irriterad på en byggare och då benämnde denne ”ADHD byggare” trotts att i alla fall jag inte såg någon koppling till ADHD. Att på det sättet använda diagnosen för att sätta en negativ stämpel på någon är inte vettigt. Det förstår jag att folk med ADHD blir sura på.
Redan här blir det lite snedvridet och ryggradsreflexen dyker upp.Hep skrev:
Visst är det så att jag bara skriver för mig själv här, men jag har tillräckligt på fötterna för att tro att det jag skriver är betydligt mer representativt för målgruppen än det som hen påstår. Om vi nu ska tävla i vem som har mest rätt att tycka så finns det två enkla sätt. Jag börjar med mitt CV i frågan. Jag har ADHD, två av mina barn har NPF-diagnoser, jag har en hel del högskolepoäng i ämnet, har jobbat inom både psykiatrin och rehab och varit anlitad av Aleris för att hjälpa vuxna med ADHD att få arbetslivet att fungera. Om en föreläsning räcker för att anses insatt, så gissar jag att jag har föreläst i ämnet fler gånger än Hultran varit på föreläsning.
Fast det finns ett enkelt tankeexperient vi kan göra. Antal att jag var svart och Hultran vit och ämnet handlade om vad som är ok att säga om svarta och vad som inte är ok. Hade Hutrans föreläsningar gjort att du fortfarande skulle säga att han har en åsikt och jag en annan och att båda hade lika rätt? Jag menar bara för att jag var svart så är det väl förmätet att tro att min åsikt skulle vara värd mer. Den andra har ju sett flera svarta människor och varit på en föreläsning om hudfärg.
Att du tar upp ”vad man får säga om svarta” och inte ”vad man får säga om vita” visar att man är ute och kör.