25 597 läst ·
309 svar
26k läst
309 svar
Får ADHD nämnas och är det kränkande?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Man brukar väl generellt säga att det är ok att skämta "uppåt eller i sidled". Dvs är man överviktig så kan man skämta om övervikt eller normalvikt. Eller när Jesper Odelberg skämtar om hur det är att ha en CP-skada så är det ok, om en person utan CP gör samma sak blir det sällan lyckat. Jag tycker det är en ganska bra "regel". Sen finns det garanterat undantag, men som grund är det en vettig tanke.T ToRy skrev:Ta vilket skämt ni vill, nog fasen är det någon som råkat mer illa ut än en själv. Så nej, jag tycker inte det är fel att prata eller skämta om ADHD, Downs syndrom, hudfärg, kön, intelligens, inkomst, sexuell läggning och så vidare. Men, det finns bättre och sämre sätt att göra det på. Vilket naturligtvis kan vara väldigt subjektivt.
Att man kan skratta åt någon som gör något klantigt är för mig något helt annat än att skratta åt en person för något den inte kan påverka, som hudfärg eller funktionsvariation. Andra tycker säkert annat.
Det där är väl en kulturell grej. I USA tycks humortraditionen handla mycket om att folk gör sig illa. Och hård häckling.Fairlane skrev:
Man brukar väl generellt säga att det är ok att skämta "uppåt eller i sidled". Dvs är man överviktig så kan man skämta om övervikt eller normalvikt. Eller när Jesper Odelberg skämtar om hur det är att ha en CP-skada så är det ok, om en person utan CP gör samma sak blir det sällan lyckat. Jag tycker det är en ganska bra "regel". Sen finns det garanterat undantag, men som grund är det en vettig tanke.
Att man kan skratta åt någon som gör något klantigt är för mig något helt annat än att skratta åt en person för något den inte kan påverka, som hudfärg eller funktionsvariation. Andra tycker säkert annat.
Lite svårt att greppa från svenskt perspektiv som kommer från en rätt spartansk humortradition med typ ordramsor, roliga sånger och buskis. Men de amerikanska influenserna är så starka så de tar väl över. Fungerar självförnedring fortfarande på stå-upp-scenen i Sverige eller har vi helt bytt till att göra publiken obekväm?
Samtidigt är det rätt fånigt att byta namn på något och tro att det blir bättre av det.Fairlane skrev:
Man brukar väl generellt säga att det är ok att skämta "uppåt eller i sidled". Dvs är man överviktig så kan man skämta om övervikt eller normalvikt. Eller när Jesper Odelberg skämtar om hur det är att ha en CP-skada så är det ok, om en person utan CP gör samma sak blir det sällan lyckat. Jag tycker det är en ganska bra "regel". Sen finns det garanterat undantag, men som grund är det en vettig tanke.
Som tex funktionsvariation. Varför kan man inte säga funktionshinder? Man syftar ju på något som är ett hinder och där mer kräver anpassningar av omgivningen. Eller rullstolsbunden. Rullstolsburen som man ska säga nu signalerar inte ett beroende av rullstolen, och där mer behov an anpassning. Jag är inte rullstolsbunden, men om jag sätter mig i en rullstol är jag rullstolsburen. Jag kan dock ändå använda trappor, även om jag åker i rullstolen. Det finns många andra exempel där man försöker tvätta bort något med namnbyten, något som inte fungerar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Ibland tycker jag också att en förändrad benämning är meningslös. Ibland fyller det en funktion med en annorlunda, kanske bättre benämning. En person kan ju ha ett hinder i en aspekt, men kanske är bättre än gemene man i en annan aspekt. Lägger man då med ordet "hinder" i beslrivningen så ligger fokus där, istället för på möjligheterna.D Daniel 109 skrev:Samtidigt är det rätt fånigt att byta namn på något och tro att det blir bättre av det.
Som tex funktionsvariation. Varför kan man inte säga funktionshinder? Man syftar ju på något som är ett hinder och där mer kräver anpassningar av omgivningen. Eller rullstolsbunden. Rullstolsburen som man ska säga nu signalerar inte ett beroende av rullstolen, och där mer behov an anpassning. Jag är inte rullstolsbunden, men om jag sätter mig i en rullstol är jag rullstolsburen. Jag kan dock ändå använda trappor, även om jag åker i rullstolen. Det finns många andra exempel där man försöker tvätta bort något med namnbyten, något som inte fungerar.
Om man benämner en person med mörk hudfärg, mörkhyad, svart, neger eller nigger så förändrar det givetvis inte personens utseende, men jag tror de flesta är eniga om de två sista, äldre orden inte är bra. Så att byta ord kan göra skillnad.
Det sista har ju altid varit ett nedsättande ord. Men det näst sista är avsett att vara neutralt, även om det kommer från en tid när synen på andra raser än arier inte var särskilt bra. Men ordet som sådant är inte i grunden nedsättande.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Javisst är det sista menat att vara nedsättande, men du påstod ju att det var naivt att bara ta ett annat ord, att det inte gjorde någon skillnad.D Daniel 109 skrev:
Det nästsista är inte uppskattat av någon mörkhyad person jag känner, tvärtom så blir de flesta fly förbannade om någon använder det ordet om dem. Sen kan man vara tondöv och ignorera det och envisas med att det är ett ok ord om man vill. Jag håller inte med.
Ger även ordet negress en dålig klang hos dig?Fairlane skrev:
Javisst är det sista menat att vara nedsättande, men du påstod ju att det var naivt att bara ta ett annat ord, att det inte gjorde någon skillnad.
Det nästsista är inte uppskattat av någon mörkhyad person jag känner, tvärtom så blir de flesta fly förbannade om någon använder det ordet om dem. Sen kan man vara tondöv och ignorera det och envisas med att det är ett ok ord om man vill. Jag håller inte med.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Fast idag har vi ju facit i hand och man får väl på sätt och vis bara rätta sig i ledet. Det är ju som sagt bara ett ord vi har kopplat till något. Hade vi inte kopplat det till något så hade det inte betytt någonting på det viset. Men nu är det som det är i världen.......Tyvärr börjar det gå till överdrift inom en del saker. Barn lär sig saker i skolan de inte ens skulle behöva lära sig i den åldern.
Om jag själv någonsin skulle behöva anlita en hantverkare (mindre troligt så länge jag är frisk och i god form) kommer jag att kräva en IQ-dito, det kanske kränker dem som inte besitter den egenskapen?
Om det kan förklaras på ett bättre sätt så skulle jag rekommendera det, oavsett vad du kanske eg tänker..
Du måste nog minst förklara vad det innebär för de individer som kanske inte tänker likadant som dig (så att du inte faktiskt sårar någon omedvetet).
Det här med kränkningar allmänt har blivit ett problem.. och då menar jag nog inte det du tror - för jag har hävdat att länge att man måste lära sig att folk är "idioter" och det kommer alltid sägas saker som är kränkande - så även om man givetvis inte ska behöva blir "kränkt".. så måste man lära sig att "blir kränkt".. jag vet.. det låter inte klokt, men folk måste kunna ta motgångar, sorg och hårda ord utan att behöva må psykiskt dåligt.. de måste bygga upp sig själva och lära sig att inte ta allt personligt (att kunna låta visst skitsnack gå ut genom andra örat utan att fästa vikt vid det).. men för att lära sig det.. måste man uppleva det själv!
Observera att mobbing alltid är fel.. och att vara elak medvetet är ett jäkla ohyfs och ska inte uppmuntras. MEN någonstans måste man lära sig ta skit.. för människor är inte robotar, de kommer göra fel och säga fel i alla generationer och alla klasser.
Allt är svårt när man inte tänker likadant eller har samma erfarenheter i livet.. men så långt det är möjligt ska man iaf inte försöka såra någon.. eller medvetet vara elak!
Tänka efter först, prata/skriva sedan.. (och vips så har man iaf gjort ett medvetet val).
Du måste nog minst förklara vad det innebär för de individer som kanske inte tänker likadant som dig (så att du inte faktiskt sårar någon omedvetet).
Det här med kränkningar allmänt har blivit ett problem.. och då menar jag nog inte det du tror - för jag har hävdat att länge att man måste lära sig att folk är "idioter" och det kommer alltid sägas saker som är kränkande - så även om man givetvis inte ska behöva blir "kränkt".. så måste man lära sig att "blir kränkt".. jag vet.. det låter inte klokt, men folk måste kunna ta motgångar, sorg och hårda ord utan att behöva må psykiskt dåligt.. de måste bygga upp sig själva och lära sig att inte ta allt personligt (att kunna låta visst skitsnack gå ut genom andra örat utan att fästa vikt vid det).. men för att lära sig det.. måste man uppleva det själv!
Observera att mobbing alltid är fel.. och att vara elak medvetet är ett jäkla ohyfs och ska inte uppmuntras. MEN någonstans måste man lära sig ta skit.. för människor är inte robotar, de kommer göra fel och säga fel i alla generationer och alla klasser.
Allt är svårt när man inte tänker likadant eller har samma erfarenheter i livet.. men så långt det är möjligt ska man iaf inte försöka såra någon.. eller medvetet vara elak!
Tänka efter först, prata/skriva sedan.. (och vips så har man iaf gjort ett medvetet val).