A Avarell_Dalton skrev:
Extrahjälp i skolan är knappast till för enbart barn med diagnos så det exemplet är ju egentligen helt, ja, jag är mållös nästan. Är du född 31:a december istället för 1:a januari har du en extrem nackdel i form av mognad, även om du är fullt frisk. Så din kommentar om diagnosticerad är ju helt felaktig men så är det med det här forat, det svämmar över av folk med allt för stort ego och alldeles för lite kunskap, snacka starkströmsinstallationer för att de googlat lite, livsfarligt, -visa ett foto så att vi ser färgerna på kablarna.
På flashback är modereringen i alla fall stenhård och konsekvent

F.ö är språkpolis ingen diagnos eller sjukdom men visst är det gött att gömma sig bakom sånt. Jag är bipolär, ska ta och krypa ner bakom det i fortsättningen och skriva saker för att avsiktligt irritera folk och strunta i ts.

Okej, ha en fin kväll

Bonus content: :heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart::heart:
Jag är född i januari :D

Mållös? Inte skrev jag väl att extrahjälp är till för endast barn med ADHD eller andra diagnoser. Jag skrev att de behöver extrahjälp, inte behandlas lika. Det som är lika är att alla är olika och har olika behov.

Puss på dig också:heart:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan.Andersson.81 skrev:
Summa kardemumma, om du får den här reaktionen på ett uttryck du använder så titta inåt i dig själv och se vad det är kring det som du behöver skaffa dig kunskap kring om du ska fortsätta beskriva människor på detta vis.
Och det är ju s a s syftet med tråden. I alla fall från min sida.

• Gilla
  • Älska
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Tänkte först tacka TS i ett PM för inlägg #26 för att jag inte såg mig själv orka följa upp skitstormen från språkmoralens riddare när jag gör det i tråden. Ändrade mig efter att ha läst vidare.

Anmäler mig härmed som representant för enbart mig själv i egenskap av ADHD-snickare.

Är för gammal för diagnos av samma skäl som @MrDizzy s systemutvecklare.

Läste uttrycket ADHD-byggare där det användes och tog inte anstöt alls. Efter ett livslångt arbete med att lära mig hantera den sortens problematik för min egen del känner jag i kroppen hur sådana grejer som tråden handlade om utvecklas och uppstår. Dysfunktionell kommunikation är plågsam rent fysiskt för mig. Uttrycket ADHD-byggare med alla dess komplikationer gav mig effektivt en bild av vad TS ville säga.

Jag har av lång erfarenhet kommit fram till att alla gör och säger potentiellt sårande saker dagligen OM jag väljer att tolka allt på värsta tänkbara sätt. Istället väljer jag att se avsikten. Jag väljer att tolka positivt för att inte löpa risken att stänga av och hindra någon att uttrycka sig effektivt. Det skulle vara hemskt att lyckas med något sådant.
Om språket kastreras från allt som kan väcka anstöt går det till slut inte att kommunicera något viktigt över huvud taget.

Så tack för inlägg #26. Inte för att göra anspråk på någon slags medial förmåga. Men något säger mig att @Claes Sörmland lägger omsorg om det han skriver.

Att neurotypicals tar anstöt å mina vägnar kunde jag uppfatta som kränkande. Allt jag skrivit ovan gäller även då.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
16386 och 12 till
  • Laddar…
Javisst, om man är konsekvent och även tycker det är OK med uttryck som CP-byggare. Eller är det skillnad på funktionsnedsättning och funktionsnedsättning…

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:

(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )

J jaydur skrev:
Javisst, om man är konsekvent och även tycker det är OK med uttryck som CP-byggare. Eller är det skillnad på funktionsnedsättning och funktionsnedsättning…
Det fungerar bra även det.
Ibland verkar det som att man har varit på byggen med blinda snickare, fast det kanske heter synsvaga….nej, synavvikan….snickare med synvariation.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jaydur skrev:
Jag tänker att språkbruk inte bygger på att man följer konsekventa teoretiska regler utan att det styrs av hur väl kommunikationen fungerar och vilka reaktioner man får av de som man kommunicerar med. T ex blir ju effekt av reaktionerna här på BH att jag inte kommer att använda ADHD-relaterade begrepp i vidare kommunikation. Jag har ju hundar i det här racet men jag gissar att en och annan trådläsare kommer att minnas reaktionerna och se att sådana uttryck retar vissa enormt och sänker deras värde för kommunikationen.

CP var utdaterat som uttryck redan när jag var barn och det var läääänge sedan så jag har ingen relation till det.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
O order66 skrev:
Jag skulle inte säga att det handlar om något politiskt utan bara okunskap. Vi vet mer om neuropsykiatriska funktionshinder idag än vad man gjorde förr. ADHD förr beskrevs oftast som ”spring i benen” och ”ouppfostrade barn”.

Varför antalet ADHD-diagnoser ökar så mycket är för att vi har ett skolsystem som gör att barn med dessa neuropsykiatriska funktionshinder märks mer. De förväntas sitta still i ett klassrum från förskolan fram tills att de tar examen från gymnasiet/universitet.

Jag kan förstå att den äldre generationen ser det som att det delas ut diagnoser till höger och vänster och så farligt kan det väl inte vara. Det är ju bara att säga åt barnen att sitta still. Men om man inte själv har ADHD eller har ett barn som har ADHD, eller en bekant eller släkting så har man förmodligen inte kunskap kring vad det faktiskt innebär att ha ADHD.

Om man inte har kunskap om vad ADHD så tycker inte jag man ska använda det i ett sammanhang där man beskriver en persons beteende eller agerande.

Jag hade ingen aning om vad ADHD faktiskt var tills jag fick barn och min ena dotter nu fått diagnosen ADHD och autism. Det är en otrolig lättnad att hon fått den diagnosen för nu kan vi få stödet vi behöver när hon börjar skolan.

När jag gick i skolan fick de här barnen inget stöd, kallades för ”damp-barn” och fick det väldigt svårt i livet efter skolan. Idag har vi ett skolsystem med väldigt stora brister men samtidigt är det 100 gånger bättre än bara för 15 år sedan.

Summa kardemumma, om du får den här reaktionen på ett uttryck du använder så titta inåt i dig själv och se vad det är kring det som du behöver skaffa dig kunskap kring om du ska fortsätta beskriva människor på detta vis.
Mycket bra inlägg. Vi som har personer i vår närhet med en eller annan diagnos vet att en kliniskt ställd diagnos faktiskt ger vissa rättigheter, inte minst inom utbildningsväsendet. Exempelvis så kan elever med koncentrationssvårigheter få skriva prov i mindre grupper eller få göra vissa moment på annat sätt, t ex slippa redovisa inför klassen och istället visa sina färdigheter på annat vis. Eller få andra typer av studiehjälp. Det vet jag gäller inom högskolan, men bara för de som har en diagnos. Det anser jag bara vara positivt, och dessutom en win-win för både elev och samhälle.
Det är väl alldeles utmärkt om vi kan utnyttja olika typer av styrkor hos olika individer och undvika stigmatisering pga att någon inte riktigt passar in i mallen.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
BTW, här är en konsultfirma där alla har asbergers.
https://www.unicus.com/sv/

(Är dock osäker på om det finns motsvarande byggföretag som bara har byggare med ADHD…) :cool:

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Oh så du kan göra 7 röda linjer alla vinkelräta mot varandra och med grön färg ;)
Det enda svåra med det är att projicera ner det på 3 (eller fyra) dimensioner.

wildeside wildeside skrev:
Livet va enklare på 70 talet alla va olika och lärde sej ta eget ansvar, utan att sorteras i olika fack med diverse diagnoser:crysmile:
Va?
Mig ville läkarn peta i affe. Undrar vad han trodde jag hade?
Det var snarare så att man inte pratade om det.
Fast det var på 60-talet.

Ja har egentligen bara en sak att säga, så det gör jag inte.

S sunqan skrev:
Det enda svåra med det är att projicera ner det på 3 (eller fyra) dimensioner.
Tyckte inte att jag gjorde så obskyr referens...
Hela meningen refererar till sketchen "The expert".
Den finns på Youtube.
Du har sett den?

M MrDizzy skrev:
Tyckte inte att jag gjorde så obskyr referens...
Hela meningen refererar till sketchen "The expert".
Den finns på Youtube.
Du har sett den?
The computer says no.mina finska kollegor brukar f.ö. referera till nån obskyr finsk nittitalsserie.

Min kommentar var för övrigt relativt korrekt, men det får gå fort.

Claes Sörmland
Från andra tråden:

65starss 65starss skrev:
Fy på dig som blandar in diagnoser här, hur lågt och respektlöst är inte det?
Det andra inlägget om samma sak av samma skribent:

65starss mickekobbens skrev:
Fy på dig som blandar in diagnoser här, hur lågt och respektlöst är inte det?
65starss 65starss skrev:
Tack micke!
Här finns tråden för att diskutera det som du ger uttryck för. Läs gärna från början.

Redigerat:
Problemet idag är att allt ska vara politiskt korrekt.............alla tycker sig ha rätt att tycka vad de vill om allt och blir bara grupperingarna stora nog så blir det ju ett faktum hur fånigt det än är........Det är väl tack vare internet och informationsflödet det har blivit såhär antar jag.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Självklart får du använda ADHD hur du vill. Alla förstår precis vad du menar när du säger ADHD-arbetare. Väljer man att ta illa vid sig för att någon använder ADHD som ett uttryck så är det den personen som ska be om ursäkt.
Du har uppenbarligen ingen aning om vad en familj går igenom under de år innan utredning och under en utredning för ADHD o liknande diagnoser. Det är inget som någon familj vill gå igenom o tänker be om ursäkt för att man tar illa upp för.

• Gilla
65starss
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.