Vilken jävla skittråd...

Ja, ADHD får nämnas och ja det är kränkande.

Inte särskilt mycket men litegrann...

Intressant är det att rättshaveristadvokat vill diskutera sånt här för att hitta det exakt rätta svaret.

Jag har för övrigt en fråga om hur långt ett snöre är?

/ATW

• Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Märker att du har begränsad erfarenhet, och då kan det kanske tyckas dramatiskt.
Men jag beskriver (tyvärr) verkligheten för väldigt många. Jag fick på en VC för 2 år sedan höra att ”man får ju sätta sina barn i privatskolor så man slipper ADHD och DAMP-ungar”….
I vår (kommunala) skola är det till stor del barn med ADHD som bytt till en privat skola i närheten. Över hälften har bytt tillbaka efter ett år.

Men detta är väl överdiagnosticerat i vissa stadsdelar och underdiagnosticerat i andra. Egentligen har det väl inte med stadsdelen att göra utan familjens socioekonomiska status. Där vi bor är det nog lite över mittemellan.

A ArneTW skrev:
Vilken jävla skittråd...

Ja, ADHD får nämnas och ja det är kränkande.

Inte särskilt mycket men litegrann...

Intressant är det att rättshaveristadvokat vill diskutera sånt här för att hitta det exakt rätta svaret.

/ATW
Vad är en rättshaveristadvokat? Är det en advokat som har rättshaverister som klienter (vilken guldgruva)? Eller är det advokater som själva är rättshaverister? Kränkte du endera advokater eller rättshaverister eller TS medvetet eller omedvetet?

Sittställning
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror nog på dialog trots allt. Sen behöver man ju inte komma överens för det. Men det är inte målet.
Haha, eller förstå för jag fattar inte riktigt vart du står.

A ArneTW skrev:
Vilken jävla skittråd...

/ATW
Tråd, inte snöre ;):crysmile:

• Haha
mikethebik
  • Laddar…
Fairlane
Vill du hjälpa ADHD-frågan så avdramatisera den. Gör det lätt att prata om ADHD utan sociala risker. Vi vet detta för det fungerade nyligen med homosexualitet. Det måste upp på bordet för förändring. Humor är en viktig väg.
Både och skulle jag säga. Att inte tala om något är.inte lösningen, men att använda en egenskap för att trycka ner andra människor fungerar inte heller.

Vad gäller homosexualitet så har vi kommit en bra bit på vägen. Bland dagens ungdomar är det betydligt mer accepterat än vad det var när jag gick i högstadiet. När jag gick i högstadiet var det mer accepterat än vad det var 30 år innan det etc. Trots det har vi en bit kvar. Fortfarande finns det knappt en enda professionell manlig fotbollsspelare eller ishockeyspelare som offentligt säger sig vara bög. De finns, men är väldigt lätträknade. Troligen pga av jargong i omklädningsrummet. Säkert från folk som inte menar något illa med sina uttalanden. Skulle en lagkamrat säga att han är homosexuell så skulle han troligen accepteras fullt ut av lagkompisarna och jargongen skulle nog ändras.

Jag tror det finns lite här och var i samhället. Folk som inte menar något illa och tycker folk är för känsliga, men de är såklart på "rätt sida" av skämtet.

Vi ser det också här på forumet. Någon känner sig lurad av en elektriker, rörmokare etc. Många hantverkare tycker in till försvar för sin kollega och talar om hantverkarhat etc. Jag ger mig den på att några av dessa upprörda röster kommer från personer som i andra sammanhang tycker folk är för känsliga och lättkränkta...

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Pin skrev:
Vad är en rättshaveristadvokat? Är det en advokat som har rättshaverister som klienter (vilken guldgruva)? Eller är det advokater som själva är rättshaverister? Kränkte du endera advokater eller rättshaverister eller TS medvetet eller omedvetet?
Rättshaveristadvokater är nog samma som de 1 procenten som @ArneTW brukar skriva om när han dyker upp i trådarna på juridikforumet, alltid lika negativ till att det diskuteras just juridik där.

Till Arne dedikeras Erasure 1991:

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P Pin skrev:
I vår (kommunala) skola är det till stor del barn med ADHD som bytt till en privat skola i närheten. Över hälften har bytt tillbaka efter ett år.

Men detta är väl överdiagnosticerat i vissa stadsdelar och underdiagnosticerat i andra. Egentligen har det väl inte med stadsdelen att göra utan familjens socioekonomiska status. Där vi bor är det nog lite över mittemellan.
Jag känner en familj där föräldrarna var mycket måna om att få en ADHD-diagnos på ett av barnen när han var yngre, för då skulle han få extra hjälp och resurser i skolan. Sedan när barnet var i övre tonåren så lade man istället en massa krut på att hitta läkare som kunde avskriva diagnosen, för att slippa de stigman det kan vara i vuxenlivet att ha en ”bokstavsdiagnos”…

• Ledsen
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag känner en familj där föräldrarna var mycket måna om att få en ADHD-diagnos på ett av barnen när han var yngre, för då skulle han få extra hjälp och resurser i skolan. Sedan när barnet var i övre tonåren så lade man istället en massa krut på att hitta läkare som kunde avskriva diagnosen, för att slippa de stigman det kan vara i vuxenlivet att ha en ”bokstavsdiagnos”…
Japp precis det jag syftade på. Förekommer oftare i Danderyd än Rinkeby.

Vad gäller skolbyten fram och tillbaka hos oss hade ju barnen redan diagnos, ja utom ett men han är uppenbart odiagnostiserad och det verkar som att föräldrarna har samma så då de ser det inte.

Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:

(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )
Har en dotter som har mild ASD, dvs en mild autismspektrumdiagnos vilket är ett samlingsnamn för denna typ av diagnoser. Hon och jag skojar ibland om olika diagnoser, utan att hon känner sig ett dugg kränkt. Hon är mycket intelligent, men har lite problem med planering och när det är för ”många bollar i luften” samtidigt.
När hon fick sin diagnos så berättade hennes psykiatriker att en stor del av alla som läser programmering på KTH har just denna typ av diagnoser, vilket hon också sade kan vara en stor tillgång då de som har ASD ofta har bättre detaljfokus än de som inte har diagnosen. Dottern jobbar BTW som spelutvecklare. Det som kanske inte passar de som har denna typ av diagnoser lika bra är vissa jobb som går ut på mycket sociala kontakter, eller att tala inför folk.

Jag tror snarast att det handlar om att hitta jobb/karriär som passar respektive personlighetstyp och utnyttja styrkan som en specifik diagnos kan innebära. En person med ADHD kan ofta ha en massa energi som går att utnyttja på bra sätt vid rätt yrkesval.

Med det sagt så finns det säkert någon som känner sig kränkt av diagnosrelaterade skämt. Men många är rätt coola med sin diagnos (de flesta?) och för dem så är det bättre att få en tydlig diagnos och möjlighet till rätt stöd än att bara känna sig allmänt värdelösa. Så var det för dottern. Hon blev faktiskt genuint lättad när hon fick sin diagnos.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Då har du inte riktigt förstått mitt inlägg.

Det bygger på dualismen där de inre irrationella primitiva känslorna som ges uttryck för i första meningen kontrasteras av det rationella och kontrollerade som beskrivs i det andra stycket.
Du gillar ju absolut att uttrycka dig i text och gärna lite extravagant, varför då omnämna byggare med superlativ som rackar ner på folk med diagnoser? Jag såg tråden du hänvisar till och jag reagerade på ordvalet. Folk med psykisk ohälsa men även andra har det jobbigt med samhällets syn och raljerande ändå som det är. Cp-skalle, elefanthuvud, fetto mm är inte ok att använda för att nedlåtande beskriva andra, oavsett diagnos. Det är tragiskt att läsa i den andra tråden och det är tragiskt att du startar den här tråden för att få acceptans för ditt nedlåtande språkbruk

ADHD får nämnas, självklart men inte för att omtala en person som sekunda, skadad, lågpresterande... Frågan borde inte ens ha ställts, skäms

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
P
Någon som vet var jag lagt mina nycklar?

Sambon är på jobb till 22 så hon är inte till någon hjälp. Förhoppningsvis ligger plånboken på samma ställe..

Claes Sörmland
A Avarell_Dalton skrev:
Du gillar ju absolut att uttrycka dig i text och gärna lite extravagant, varför då omnämna byggare med superlativ som rackar ner på folk med diagnoser? Jag såg tråden du hänvisar till och jag reagerade på ordvalet. Folk med psykisk ohälsa men även andra har det jobbigt med samhällets syn och raljerande ändå som det är. Cp-skalle, elefanthuvud, fetto mm är inte ok att använda för att nedlåtande beskriva andra, oavsett diagnos. Det är tragiskt att läsa i den andra tråden och det är tragiskt att du startar den här tråden för att få acceptans för ditt nedlåtande språkbruk

ADHD får nämnas, självklart men inte för att omtala en person som sekunda, skadad, lågpresterande... Frågan borde inte ens ha ställts, skäms
Starka känslor. Jag hoppas du förstår att det är lite svårt att relatera till ditt oproportionerliga känsloutbrott i förhållande till övertrampets storlek. Att frågan om begreppet inte ens ska få tas upp på bordet är en i grunden auktoritär position som du intar. Hur tänker du dig att du ska få till en ändring om ämnet aldrig får diskuteras?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:

(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )
Hej @Claes Sörmland!

Det är bra att du lyfter frågan. Medvetenhet och tolerans börjar ju ofta med diskussionen.

Själv har jag ADD (variant av ADHD) och Autism, men har inte pratat om det så mycket egentligen. På jobbet blev det inte så stora reaktioner när jag berättade efter 10 år...

Men för att återgå till din fråga. Jag skulle vilja säga att det egentligen är onödigt att använda liknelser när man istället kan tala klarspråk. Om man tycker att det är jobbigt med en byggare som är organiserad, långsam eller håller på med annat en det den ska, kan man ju säga precis så.

När jag växte upp fanns fortfarande folk som använde olika tillstånd och sjukdomar som negativa uttryck och epitet om personer man ville tala illa om. Jag är väldigt glad att det inte alls är lika vanligt idag.

När man relaterar till diagnoser när man vill framhäva en negativ egenskap hos någon annan gör man samhället mindre tolerant.

Överlag föredrar jag att försöka vara omtänksam och att undvika att säga allt för negativa saker om någon. För vad vet jag egentligen om den personen, och vad säger det om mig om jag dömer någon på det sättet.

I Buddhismen finns en lära om att ingenting uppstår enbart i och av sig själv, utan allt består av eller är beroende av något annat (dependent arising) . I ett sånt här sammanhang vill jag hellre se att något kanske påverkar människan att vara disträ eller organiserad, eller så.

Jag blev inte påverkad så mycket av just ditt uttryck. Men det beror ju också på sammanhanget och var det sägs. Tex Moderaternas utspel om ADHD testning i specifika områden bottnar i djup okunskap och är direkt osmaklig.

Öppenhet och tolerans är bra. Vi ska inte bli kränkta i onödan, men vi bör också utveckla vårt språk till att vara mer inkluderande så blir det bättre för alla.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Takfönster och 10 till
  • Laddar…
EddieHansson
B b8q skrev:
Själva grunden till både ADHD och Autism är att den är bestående.

Men problemen i skolan gör ju att många föräldrar blir desperata för att skaffa hjälp till sina barn.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.