Claes Sörmland
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:

mickekobbens mickekobbens skrev:
Å vad har adhd med det här att göra!! Du menar att de som har adhd är idioter... frågan är väl vem som är en idiot? De som du säger rller den som vräker ur sig din typ av kommentar om den som ev har adhd. Vilk nog påstå att de är du då!!!
M maria01 skrev:
det är som när N ordet används som folkliga uttrycket det är inte okej att använda heller läg nere det direkt

Dom bästa arbetarna jag vett har Alla adhd stor fördel bara ingen som sitter och latar runt
lasse l1 lasse l1 skrev:
du får gärna utveckla ditt synsätt på oserösa ADHD-byggare vs. oserösa byggare utan ADHD.
(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: https://moderaterna.se/stockholm/nyhet/forslag-snabbtest-for-adhd-i-utsatta-omraden )

• Gilla
Takfönster och 7 till
  • Laddar…
Beror väl på hur lättkränkt man är, verkar ju som att många idag närmast braverar med sina diagnoser så du är nog rätt ute, kanske aningen lite för tidig;)

• Gilla
Krille4 och 15 till
  • Laddar…
Självklart får det nämnas, sedan får var och en fundera på när och hur det används. Ofta associeras det till koncentrationssvårighet och impulsiva handlingar, vilket kan vara av många olika orsaker.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Min strikt personliga syn på det är att det är olämpligt, att använda det i nedsättande sammanhang. Ungefär som olika sjukdomstillstånd som använts på liknande sätt.

Jag har i släkten/bekantskapskretsen 3 tydliga ADHD fall. Det är både för barnet med ADHD, föräldrar och andra i omgivningen en enormt påfrestande situation. För en mamma som kanske sagt upp sig från arbetet för att kunna lösa situationen, att höra sjukdomen som ett skällsord, det tar hårt. Just den jag tänker på har lyckligtvis råd att inte arbeta, men arbete är ju inte bara pengar.

Ett av de andra barnen, idag framgångsrik vuxen efter en hjälteinsats från föräldrarna. Där fick mamman höra av en i personalen på fritids efter en jobbig dag "det finns anstalter för såna", han var då 8 år....

• Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 44 till
  • Laddar…
Adhd används ibland generaliserande men kan även vara annan form av det som just nu benäms funktionsnedsättning.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag råkade i ögonblickets hetta använda uttrycket "ADHD-byggare" i en annan tråd. De flesta förstår andemeningen med uttrycket och hur dessa byggare som väckte min irritation fullständigt misslyckades med logistikplaneringen. Men uttrycket är utom på ett väldigt ytligt plan naturligtvis skiljt från den kliniska diagnosen ADHD.

Några skribenter irriterade sig över att detta uttryck alls användes och jag erbjuder denna tråd för möjlighet att vädra dessa känslor.

Här är vid dags datum reaktionerna från tråden som alla tycks visa irritation som uttrycket kan orsaka:

(Jag inser nu att det också i brinnande valrörelse kanske finns en politisk dimension i detta som jag nog inte tänkte på när jag oreflekterat skrev det raljanta uttrycket. M har gått till val på ökad ADHD-screening av barn i utsatta områden eftersom diagnosen är underrepresenterad där: [länk] )
Märklig kommentar du fick:
Dom bästa arbetarna jag vett har Alla adhd stor fördel bara ingen som sitter och latar runt
Ska man tolka det som att alla som inte har adhd är lata?

Du får väl skriva "A-ordet" i fortsättningen, när du menar "ADHD", så ingen blir kränkt eller proxykränkt :D

Redigerat:
  • Gilla
Sylta och 6 till
  • Laddar…
Man vågar knappt starta en dialog längre pga missbruket av "kränkt".
Att bara bli emotsagd eller kanske tillrättavisad med godtagbara skäl tolkar ofta yngre generationer som att bli kränkt.;)
Och då kommer man in på begreppet funktionsvariation som används, men inte fastslaget vad det är i detalj.

• Gilla
Skåne2020 och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker generellt inte att uttryck som adhd , aspberger, cp , kön , ras och hudfärg , stammning , kroppsvikt mm mm ska användas som förstärkningsord i språket, eller i onödigt fel sammanhang.
Människor tar illa upp.
Tänker på det ibland när jag ser nått humorprogram. Gillar inte när man gör sig lustig på andras bekostnad.
Igår skämtades det om en gruppvåldtäkt där en kvinna blev våldtagen av 4 mörka män. Skämtet gick ut på att de borde varit fler. Skämtet upprepades 3 gånger under sändningen och folk skrattade förtjust. Jag tänkte bara på den kvinnan i publiken som råkat ut för detta själv...
Det kändes liksom inte värt den smärtan för att få lite roligt.
Men visst ibland blir det fel, jag har naturligtvis också sagt grova plumpa saker och sårat människor. Men jag försöker låta bli.

• Gilla
  • Älska
Hyltran från Veglemyren och 26 till
  • Laddar…
S
Självklart får du använda ADHD hur du vill. Alla förstår precis vad du menar när du säger ADHD-arbetare. Väljer man att ta illa vid sig för att någon använder ADHD som ett uttryck så är det den personen som ska be om ursäkt.

• Gilla
  • Arg
Idea och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bjober skrev:
Jag tycker generellt inte att uttryck som adhd , aspberger, cp , kön , ras och hudfärg , stammning , kroppsvikt mm mm ska användas som förstärkningsord i språket, eller i onödigt fel sammanhang.
Människor tar illa upp.
Tänker på det ibland när jag ser nått humorprogram. Gillar inte när man gör sig lustig på andras bekostnad.
Igår skämtades det om en gruppvåldtäkt där en kvinna blev våldtagen av 4 mörka män. Skämtet gick ut på att de borde varit fler. Skämtet upprepades 3 gånger under sändningen och folk skrattade förtjust. Jag tänkte bara på den kvinnan i publiken som råkat ut för detta själv...
Det kändes liksom inte värt den smärtan för att få lite roligt.
Men visst ibland blir det fel, jag har naturligtvis också sagt grova plumpa saker och sårat människor. Men jag försöker låta bli.
Just humor är en krånglig en och är ju extremt generationsberoende. Råkade lyssna på något av Hasse & Tage med bekanta födda på 50-talet. De tyckte det var väldigt roligt att humoristerna gjorde sig lustig över en gammal man på landsbygden och hans egenheter. Jag med min 70-talistbakgrund såg inget roligt i att skratta åt en gammal man på landet med egenheter. Dessa individer lämnar man respektlöst i fred eller försöker hjälpa säger mina värderingar. Man slår inte nedåt som Hasse & Tage ägnade sig åt i detta nummer. Men han sågs väl inte som ett offer där när det begav sig utan som ett hinder mot samhällets framåtskridande (gissar jag).

Det knepiga är att vem som är lägre i hierarkin är ju så beroende på social kontext. Tar man aktuella ADHD så kan man dels se det som ett vanligt spektrum av vissa personlighetsdrag som vi alla har i någon grad. Vi alla har lite ADHD s a s, särskilt yngre män. Det är nog så jag betraktar det, Men man kan ju också ta upp fall med extrema svårigheter i livet och riktig diagnos som @hempularen gör så tydligt. Min första association är nog inte det exemplet utan den besuttna medelklassens lite kaotiska son där mamma har kämpat för diagnosen för att få extra insatser i skolan. Det är vardagsexemplen som jag stöter på.

Om du tyckte att Hasse&Tage hade lite grövre. Google och lyssna lite på Lars Ekborg (japp Anders och Dans far) då får du krulliga öron.
Obs! Skulle de anses för olämpligt får ni be moderator ta bort, men finns ju på Youtube.

• Gilla
  • Älska
and.wei och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A AndersS skrev:
Om du tyckte att Hasse&Tage hade lite grövre. Google och lyssna lite på Lars Ekborg (japp Anders och Dans far) då får du krulliga öron.
Obs! Skulle de anses för olämpligt får ni be moderator ta bort, men finns ju på Youtube.
[media]
Ja det är samma tema. Okunniga äldre män i Norrland står i vägen för framåtskridande och kan skrattas åt av den urbana yngre gruppen som har flyttat in i staden. De skrattar väl i princip åt sina föräldrar antar jag. Och i karaktär kan Ekborg säga en rad förbjudna saker som publiken känslomässigt kanske inte är helt skild ifrån.

Men inte så kul idag.

A AndersS skrev:
[media]
En av mina favoritsketcher, men nu är jag inte heller PK överhuvudtaget!

• Gilla
Tubes och 7 till
  • Laddar…
Det värsta var väl att du skrev "-byggare"!!!?
Jag är faktiskt välutbildad hantverkare. Känner mig hemskt ledsen och beklämd över dina nedsättande uttryck.

• Haha
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Det mesta man kan skämta om kan vara kul. Är skämtet inte en uppenbar del i någon form av diskriminering tycker jag att man får ha rätt stor tolerans, även om man är del i det som det skämtas om.

Skämtar någon om ADHD-personers impulskontroll är det helt ok, men om man skämtar om diagnosen som ett tecken på att någon automatiskt är kass på sitt jobb, mindre värd som människa eller liknande så stör det mig på samma sätt som vilket som helst fördomsfullt skämt om bögar eller svarta.

Att någon med ADHD löper större risk att ställa ett hus i någon annans häck är jag rätt tveksam till, men förstår absolut vad som åsyftas och skulle kunna uttrycka mig ungefär likadant.

Min ADHD och dess usla impulskontroll har gjort att jag har fler roliga verktyg i garaget än jag behöver, men så länge som jag har råd får jag väl se det som en ”superkraft” trots att jag i vanliga fall avskyr uttrycket.

• Gilla
Hemmakatten och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.