Om man inte är införstådd i hur saker fungerar bör man fråga vad som ingår och vad det kostar oavsett vad det rör sig om, det är upp till var och en att ta reda på fakta innan man beställer varor/tjänster....att "anta,gissa,hoppas och tro massa saker kan göra livet både besvärligt och kostsamt....

Anders_Nilsson skrev:
Från: [länk]

Byggmästarföreningen i Stockholm:

"Vem skall egentligen gottskrivas eventuella rabatter vid inköp av material när ett uppdrag utförs på löpande räkning?

Vid inköp av material på löpande räkning ska entreprenören redovisa sina verkliga och verifierade självkostnader för material. Byggföretagets förtjänst på det inköpta materialet ska anses ligga i det överenskomna entreprenörarvodet. Detta innebär att om entreprenören vid inköp av till exempel kakelplattor har erhållit en rabatt om 10 procent (kassarabatt) ska denna rabatt framgå och därmed också komma beställaren tillgodo. Däremot äger beställaren ej rätt till rabatter som utgår först vid årsslut och som är beroende av byggföretagets samlade inköpskvantitet (årsomsättningsrabatter). Eventuella årsomsättningsrabatter anses generellt enligt AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode."

Sen har vi det här inlägget: [länk]

Kan någon kunning svara om elföretagen inte använder AB04? Det verkar ju annars att om man går på löpande skall man som kund åtnjuta utförarens rabatter. Eller har jag missförstått helt?

/Anders
Finns ju massor av olika entreprenad och ersättningsformer, nästan för många. Bara för att man kör AB04, ABT 06 eller AB-U 07 är det ju inte säkert att det är en " Löpande räkning med procentuellt arvode och självkostnadsdebitering". Själv tycker jag den är ganska kass. Känns fel att jag ska tjäna pengar på att köpa materiel där det är dyrast eller förlora på att jag har bra pris på grossisten . ;)

magnu skrev:
Hos HM ser du vad varan kostar innan du går fram till kassan. Dessutom, kan du hos HM alltid baxna och säga "Det där vill jag inte ha" och gå därifrån utan vara och utan att betala.

Hantverkaren har inte kommunicerat till kunden vad det kommer att kosta. När kunden sedan får fakturan och börjar jämföra priser och liknande varor hittas till en fjärdedel av priset, så känner man sig helt enkelt lurad.

Men det handlar enklast om bristande kommunikation samt bristande medvetenhet om systemet från kundens sida.
Eldbranschen kanske skulle börja köra med lockpriser och röda prislappar.
Nej tyvärr uttagen för 30:- är slut. Men vi har några för 350:- :D

Rrrrr skrev:
Då ska ju kunden egentligen jämföra priset hos andra likvärdiga installationsföretag. Blir ju lite galet att jämföra med tex elbutik.se

Ungefär som att jag skulle köpa ett paket bacon på Statoil och sedan ringa dit och skälla ut dom då jag upptäcker att exakt samma paket bacon går att köpa för halva priset på ICA Maxi! ;)
Men det är så folk gör.

Vilka installationsföretag har sina materialprsilistor online?

Om de hade det skulle kunderna kanske inleda en dialog över kostnaden i samband med beställningen.

Då är det sannolikt att de inte kommer att känna sig lurade när fakturan kom.

Frågar dom inte innan dom köper kommer dom helt säkert att känna sig lurade oavsett vad dom fått betala.

Mikael_L
elmont skrev:
Frågar dom inte innan dom köper kommer dom helt säkert att känna sig lurade oavsett vad dom fått betala.
Varför då?
Påstår du att materialpriserna alltid är oskäliga?

Folk har en tendens till att tycka att alla hantverkare är för dyra, och dom som är mest "för dyra" är väl VVS och el.
Och som hantverkare finns det knappast några jobb som är bättre att ha än dom med fast pris, då slipper ALLA parter känna sig lurade.
Ett alternativ kan vara en kostnadsuppskattning så kunden har en liten aning om vad det kommer att kosta dock utan att veta exakt.

Lite lustigt det där med Ahlsell som referens - dom verkar vara dyrast av grossisterna för jag har råkat ut för samma sak med en elfirma, materialpriser som fick mig att haja till och kontrollslå dom mot vad vi själva handlar samma produkter för hos Solar och det var minst det dubbla upp. Fick då svaret att priserna baseras på Ahlsells lista men till saken hör att man ser på kartongerna killarna kommer med så köper dom grejorna på Solar, Elektroskandia och Storel - aldrig på Ahlsell....

Det beror helt och hållet på vilket avtal man lyckats förhandla sig fram till, alla kan vara dyrast/billigast.

Vad en firma köper olika saker för beror på deras rabatter hos olika grossister, ett uttag kan ju vara billigare hos den ena, men en kontaktor är billigare hos den andra etc.

Vi har oftast 20% påslag på vårat inköpspris. Man vill ju inte lura kunden, man vill ju att den ska rekomendera oss till grannen, eller om man gjort ett jobb åt ett företag så känner dom nåt annat företag. luras man och gör dåliga jobb så är man snart borta...

Fastpriser är inte det bästa alltid, man lägger sig lite högre för att gardera sig om det blir krångel, ibland går det riktigt bra, ja då tjänar man bra på det jobbet...
Mindre jobb tjänar alla på om det är löpande, OM det nu är ett seriöst företag!

Med vad gäller trådskaparens fråga så hade jag klagat rejält!! det är orimliga priser.
Ända som kanske va okej va patchpanelen.

Skulle vara intressant och veta tid och timpris.

Brottsbalk (1962:700)

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).

Mikael_L
Eyeball skrev:
Med vad gäller trådskaparens fråga så hade jag klagat rejält!! det är orimliga priser.
Ända som kanske va okej va patchpanelen.

Skulle vara intressant och veta tid och timpris.
Ja precis, är timpriserna istället låga så det kompenserar (till ett OK totalpris) höga materialpåslag så är det ju inte mycket att orda om.

Nu är jag ju lite trilsk och misstänksam av mig, så jag antar att TS både har höga, eller åtminstone "normala" timpriser och sen fått betala dyrt för materialet ovanpå detta.

Men det behöver ju inte vara på det viset. :)

Blindnit skrev:
Brottsbalk (1962:700)

9 kap. Om bedrägeri och annan oredlighet

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år. Lag (1986:123).
Du tror inte på allvar att det där skulle gå att tillämpa i verkligheten va? I så fall ska man klassa alla som anlitar hantverkare som förståndshandikappade. Så länge en kund har möjlighet att fråga och/eller företaget kan hänvisa till prislista hur dyr den än är så.....ja, tyvärr kundens problem i det fallet. Lagar är inte logiska.

Mikael_L skrev:
Ja precis, är timpriserna istället låga så det kompenserar (till ett OK totalpris) höga materialpåslag så är det ju inte mycket att orda om.

Nu är jag ju lite trilsk och misstänksam av mig, så jag antar att TS både har höga, eller åtminstone "normala" timpriser och sen fått betala dyrt för materialet ovanpå detta.

Men det behöver ju inte vara på det viset. :)
Priserna på materialet är ju inte försvarsbart på något sätt men nu är det ju så att de stora drakarna gör så där. Timpriset är ju ganska normalt för ett stort företag.

En sak som kunder till hantverkare på det här forumet aldrig svarar på och som hantverkarna påpekar i varje tråd som handlar om priser är: Varför stirrar så många av er helt blint på timpriset när ni letar hantverkare som ska gå på löpande och bryr er inte ett skit i att fråga om i alla fall på ett ungefär vad materialpriset kommer att bli?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.