andersmc skrev:
När man köper en bil så köper man just den bilen, och då kan man fråga vad just den bilen kostar. Du ser den framför dig i bilhallen och märke och modell framgår tydligt.

När man köper något mer diffust, som i det här fallet "installation av ett åtta vägguttag och åtta datauttag" så handikappas den vanligen konsumenten av att han inte vet exakt vilka komponenter som kommer att ingå. Det hade i så fall blivit en frågestund i stil med:
"Vad tar ni för EKKLK 3G1,5 B250/K4?"
"Hur många meter kommer ni att använda?"
"Vilken slags klammer kommer ni att använda"
"Hur många klammer kommer ni att använda"?
"Vad kostar de styck?"
"Vilken slags skruv kommer ni att använda till klammern?"
"Vad kostar de styck?"
etc etc etc...

Så för att kunna ställa rätt frågor måste kunden vara så väl insatt i arbetet att han egentligen lika gärna kan göra det själv. Den enda lösningen är i så fall att begära in ett fast pris. Annars får man en situation där din leverantör står och ljuger dig rakt upp i ansiktet: "priserna sätter Ahlsells och inte de själva".
Om man köper en bil så är det precis som du säger men plus att ska man ha lite tillbehör så kollar man ju upp priserna på det för det står inte i rutan på bilen.
Sen finns det en enkel fråga efter man kollat vad hantverkaren tar i timmen och det är "och vad kommer materialet att gå på då?" frågar man det också till alla hantverkare som man frågat om timpriset så märker man ju ganska snart om det är skillnad så sluta med att skylla på firmorna, det är ju ändå kundens ansvar att kolla upp vad man köper för hur mycket.

Från: http://www.stockholmsbf.se/entreprenadjuridik/fragor-och-svar__152

Byggmästarföreningen i Stockholm:

"Vem skall egentligen gottskrivas eventuella rabatter vid inköp av material när ett uppdrag utförs på löpande räkning?

Vid inköp av material på löpande räkning ska entreprenören redovisa sina verkliga och verifierade självkostnader för material. Byggföretagets förtjänst på det inköpta materialet ska anses ligga i det överenskomna entreprenörarvodet. Detta innebär att om entreprenören vid inköp av till exempel kakelplattor har erhållit en rabatt om 10 procent (kassarabatt) ska denna rabatt framgå och därmed också komma beställaren tillgodo. Däremot äger beställaren ej rätt till rabatter som utgår först vid årsslut och som är beroende av byggföretagets samlade inköpskvantitet (årsomsättningsrabatter). Eventuella årsomsättningsrabatter anses generellt enligt AB 04 och ABT 06 vara beaktat vid fastställandet av entreprenörens arvode."

Sen har vi det här inlägget: http://www.byggahus.se/forum/hantverkare/171173-har-hantverkare-fri-prissaettning-pa-material-2.html

Kan någon kunning svara om elföretagen inte använder AB04? Det verkar ju annars att om man går på löpande skall man som kund åtnjuta utförarens rabatter. Eller har jag missförstått helt?

/Anders

Jag tex har en elfirma, denna elfirma säljer både tjänster och material och det betyder att jag har en prislista för materialet jag säljer. Jag köper in material från grossist som vilken butik eller annan som idkar handel med något som helst och säljer sen efter färdig prislista och så funkar det nog generellt hos de flesta företag så vad som står i AB04 eller andra skrivelser är helt ointressanta.
Vad dessa skrivelser är bra för har jag aldrig förstått.

Kan man inte fråga vad en firma tar i timmen och har för materialpåslag i procent? T.ex. 20 % materialpåslag.

//Patrik

Vad en firma har i materialpåslag är ju helt ointressant för slutkunden. Det är ju priset på varan som är intressant!

Om jag som småföretagare lägger på 30% på kabel så blir det kanske ändå högre än om Bravida lägger på 50%.

Enda sättet att rättvist kunna jämföra två företag är att ta in offert som inkluderar allt.

Avtal där kunder (vanligen kommunala avtal, stora fastighetsägare, bostadsrättsföreningar) tvingar entreprenören att tex bara lägga på 10% på sitt inköpspris leder bara till fusk (stora årsbonusar istället)

Rrrrr skrev:
Vad en firma har i materialpåslag är ju helt ointressant för slutkunden. Det är ju priset på varan som är intressant
Självklart, vad dum jag är...

//Patrik

Jag förstår inte varför alla retar sig på just priser på material inom bygg, varför reagerar ingen på att en tröja på typ hm kostar 1 spänn att tillverka och dom säljer den för ett par hundra.. eller för den delen mat, jag kan fortsätta hur länge som helst...

Men jag kan hålla med om att dom priserna som gäller i just detta fallet tycker även jag som elektriker e friskt saltat *ler*

Självklart ska elföretag tjäna på materialet, det e ju dom som förhandlat fram priset med grossisten. Det e ju faktiskt upp till kunden att komma överrens om en bra lösning med företaget man anlitar.

Visst kunde min och mina kollegers lön höjas till låt oss säga 900:- som dom tar på typ märkesverkstäderna men vem vill betala det????

Det e ju trots allt ett hantverk vi utför.

Men som sagt se till att komma överrens om ett pris innan eller ha en överrens kommelse om hur upplägget ni ska ha, men jag kan säga att köra löpande är det mest lönsamma för kunder.

Mvh Tim

Det är ju inte heller så svårt att som kund fråga om man kan få till bra priser med sin hantverkare heller. Köper en kund mycket saker av mig och frågar om man kan göra nått åt priset innan projektet börjar så kollar jag ju självklart det, ett företag behöver ju nödvändigt vis inte tjäna XX kr på varje pryl om man säljer mängder till ett och samma ställe utan då kan man gå ner till X kr istället på vinsten, totalen blir ju bra ändå till firman och bara på en kund, precis som företagen förhandlar fram sina priser med grossisten. Men som alltid, kunden har ju ett eget ansvar att kolla upp priserna innan dom köper något, det är ju inte företagens bekymmer om inte kunderna kollat och jämfört, detta gäller ju all handel i alla branscher.

sirtimmy skrev:
Jag förstår inte varför alla retar sig på just priser på material inom bygg, varför reagerar ingen på att en tröja på typ hm kostar 1 spänn att tillverka och dom säljer den för ett par hundra.. eller för den delen mat, jag kan fortsätta hur länge som helst...
Hos HM ser du vad varan kostar innan du går fram till kassan. Dessutom, kan du hos HM alltid baxna och säga "Det där vill jag inte ha" och gå därifrån utan vara och utan att betala.

Hantverkaren har inte kommunicerat till kunden vad det kommer att kosta. När kunden sedan får fakturan och börjar jämföra priser och liknande varor hittas till en fjärdedel av priset, så känner man sig helt enkelt lurad.

Men det handlar enklast om bristande kommunikation samt bristande medvetenhet om systemet från kundens sida.

Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Om man köper en bil så är det precis som du säger men plus att ska man ha lite tillbehör så kollar man ju upp priserna på det för det står inte i rutan på bilen.
Sen finns det en enkel fråga efter man kollat vad hantverkaren tar i timmen och det är "och vad kommer materialet att gå på då?" frågar man det också till alla hantverkare som man frågat om timpriset så märker man ju ganska snart om det är skillnad så sluta med att skylla på firmorna, det är ju ändå kundens ansvar att kolla upp vad man köper för hur mycket.
Vad jag tycker är tråkigt är att jag som kund alltid måste förutsätta att firman har tänkt lura arslet av mig, att jag aldrig kan se min relation till hantverksfirman som en sund relation där vi båda söker en win-win-situation och kan lita på varandra.
Jag måste kolla allt, och då menar jag allt när jag ska hyra in en elektriker eller VVS-are.
Vad kostar dina klammer?
Vad kostar en R15-> R20 övergång?
Vad tar du i milersättning?
Vad är din minimidebitering?

Och när jag ställt dessa och tusen till frågor kommer ändå fakturan plötsligt ha en post:
Klädersättning 12 x 26:- = 312:- + moms.

Ja va fan, varför glömde jag att fråga om klädersättnigen ? :|

Berätta för mig hur jag som kund ska bära mig åt!

Och det givna svaret är väl - offert.
Men jag och många andra vet att offerter är otroligt saltade, ofta i alla fall.
Och många hantverkare kommer aldrig in med någon offert, det är ju sååå jobbigt att skriva en.

Och dessutom är ju offert en ganska löjlig grej att be om vid småjobb.

JAG VILL HELLRE KUNNA LITA PÅ DEN JAG ANLITAR.

Inte få slängt i ansiktet att det är något jag borde kollat upp innan. q(;^;)p

edit:
Förlåt glufsglufs, jag citerade just dig bara på måfå. :|
Men min poäng är att den vanliga kunden ligger i ett så otroligt underläge att det är tråkigt att en del försöker skjuta skulden på denne godtrogne kund.
Sen är inte alla firmor svinaktiga, långt ifrån, och du behöver väl inte indirekt försvara Bravida.

Redigerat:
magnu skrev:
...När kunden sedan får fakturan och börjar jämföra priser och liknande varor hittas till en fjärdedel av priset, så känner man sig helt enkelt lurad....
Då ska ju kunden egentligen jämföra priset hos andra likvärdiga installationsföretag. Blir ju lite galet att jämföra med tex elbutik.se

Ungefär som att jag skulle köpa ett paket bacon på Statoil och sedan ringa dit och skälla ut dom då jag upptäcker att exakt samma paket bacon går att köpa för halva priset på ICA Maxi! ;)

Jag förstår ilskan hos en del angående hantverkare, Jag tror det är ett geografiskt problem med. På ett litet ställe med små lokala hantverkare fungerar det bättre, anonymiteten i större samhällen samt ett förändrat betende hos både hantverkare o kunder där det inte byggs långvariga relationer utan byts friskt gör att det blir klipparens marknad tror jag
Mvh Tille

Helt rätt att vi lever i en marknadsekonomi med fri prissättning. Därför tycker jag att vi skall göra som inom andra sektorer och öppna gränserna. Låt Polska, Rumänska och Bulgariska elektriker komma hit och jobba fritt. Så sker ju inom övriga byggsvängen. Dessutom inom livsmedel och andra sektorer. Inför genast en EU-behörighet som gäller inom alla medlemsländer så vi kan få lite priskonkurrens. EU-läkare får ju komma hit och jobba så varför inte EU-elektriker?

/Anders

Det är inte så noga när man ska skära och koppla lite i folk.
Men EL däremot, det är inget som vem som helst klarar av :P

Anders_Nilsson skrev:
Helt rätt att vi lever i en marknadsekonomi med fri prissättning. Därför tycker jag att vi skall göra som inom andra sektorer och öppna gränserna. Låt Polska, Rumänska och Bulgariska elektriker komma hit och jobba fritt. Så sker ju inom övriga byggsvängen. Dessutom inom livsmedel och andra sektorer. Inför genast en EU-behörighet som gäller inom alla medlemsländer så vi kan få lite priskonkurrens. EU-läkare får ju komma hit och jobba så varför inte EU-elektriker?

/Anders
Tror inte det spelar någon roll då övriga byggsvängen idag har mer i lön än elektrikerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.