1 986 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Fann slamavskiljare
ser ut som om någon varit dålig i magen....O olotor skrev:Hej
Vi har i stugan en avloppslösning för BDT bestående av en Fann slamavskiljare (2-kammare). Ca 10 år gammal. För wc har vi en sluten tank.
Jag har fattat det som att diskvatten etc kommer in i behållaren för att därefter svämma över till nästa. Jag trodde att den första behållaren var sluten för att avrinningen ska svämma över till andra behållaren. Jag bifogar en bild som visar hur det ser ut innan tömning och en som visar hur det ser ut efter. Det som förvånar mig är att det är ett hål i botten som gör att vattnet lätt rinner över till nästa fack.
För avrinning till infiltrationen finns en plastkåpa som skyddar utgångshålet. Ska det vara så här?
Ett par meter därifrån finns ett ventilerat cementrör med ett ingångshål 110 mm avloppsrör och dessutom två hål som jag tror går till infiltrationen. Bifogar bild även på det röret.
Verkar detta vara en ok lösning?
Pulvertvättmedlet påverkar inte 2/3-kammarbrunnen så att det påverkar några eventuella garantiåtagande - det är ett bekymmer för infiltreringen senare i kedjan och först efter många år och det är inte brunnstillverkarens ansvarsområde, typ.M Miesto skrev:
Över lag är detta problem väldigt dåligt känt, men problemet är att vid avloppsinventeringar och man hittar 'vit lera' långt ut i infiltreringen (eftersom den är mineraliskt och aldrig bryts ned, vilket utläckt vanlig slam från slamavaskiljaren gör med tiden då det är till över 95% av biologisk natur) så kan det användas som argument att slamavskiljningen fungerar dåligt och menar att den är överlastad och för liten i kapacitet och kan använda det som ursäkt att döma ut anläggningen fast det inte visar övriga tecken på att den är igensatt, stående vatten mm. eller som en tråd här där fastighetsägaren hamnar i situationen att bevisa att det inte är överlast under hotet att få sin avloppsanläggning utdömd.
En slamavskiljare läcker alltid en smula slam - det är bara att titta på utgående vattnet, är den minsta lilla grumlig så läcker avskiljaren slam.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden