13 966 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Vad är detta? Grävde och fann dessa på min skogstomt.
Ser nästan ut som röksvamp?
Jag bor i Västernorrland Örnsköldsvik. Fann dessa nere i jorden inte ovanpå . Håller på att förbereda en yta så det är mindre torv och jord i kvarvarande sand och sten .
Luktar neutralt .
Dom små knölarna är hårda medans dom större sviktar när man klämmer åt med handen
Luktar neutralt .
Dom små knölarna är hårda medans dom större sviktar när man klämmer åt med handen
Gummiartat skal
Då lär det knappast vara tryffel.
Vad det är är så borde de små hårda vara levande och de stora fjolårets som mognat.
Du kan väl stoppa de små i en kruka med torven och gräva ned dem i kanten och se vad som händer under sommaren
Vad det är är så borde de små hårda vara levande och de stora fjolårets som mognat.
Du kan väl stoppa de små i en kruka med torven och gräva ned dem i kanten och se vad som händer under sommaren
En Google bildsök gav ”ljusbrun hjorttryffel”
Skulle kanske kunna vara någon slags Jordstjärna, röksvamp eller liknande?
Men ovanliga i norr tror jag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstjärnor
Men ovanliga i norr tror jag.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordstjärnor
Har hittat liknande på gränsen mellan Jämtland och Västerbotten för några år sedan. De var i skogskanten vid ett hygge när jag grejade med vattenavrinning på en liten skogsväg.
Har dock ingen aning om vad det är men blev lite nyfiken när jag läste detta
Har dock ingen aning om vad det är men blev lite nyfiken när jag läste detta
Det är en grynig hjorttryffel. Finns fler fynd från Ångermanland. En av de vanligaste hjortryfflarna. (Finns ett 10 tal olika arter) En inte ätlig svamp för oss människor. Men många djur tycker om den : rådjur ekorrar möss mfl.
Sökte på hjortryffel och fann bilder både på mogna och omogna tryfflar och det stämde perfekt . Då har man lärt sig något nytt. Min lilla hund älskar att gräva kanske är det det som lockar förutom ormar , ödlor, grodor och annat som rör sig.
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen