9 357 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Falu rödfärg
Hej!
Går i tankarna att måla vårt nybyggda hus med Falu rödfärg (Obs den äkta varan). Har skaffat information om färgen och förutseende nog beställde vi ohyvlade panelbrädor. Har någon erfarenhet av denna färg?
P.S Till knutar och vindskivor har vi valt bruten vit S 0502-Y och dörr- och fönster foder har vi ännu inte bestämt, möjligen Rå Umbra blek ( färg från Demi dekk optimal).
Hälsningar från Lerum
Går i tankarna att måla vårt nybyggda hus med Falu rödfärg (Obs den äkta varan). Har skaffat information om färgen och förutseende nog beställde vi ohyvlade panelbrädor. Har någon erfarenhet av denna färg?
P.S Till knutar och vindskivor har vi valt bruten vit S 0502-Y och dörr- och fönster foder har vi ännu inte bestämt, möjligen Rå Umbra blek ( färg från Demi dekk optimal).
Hälsningar från Lerum
Ang. Atamon så vågar jag iallafall inte prova. Falu rödfärg innehåller oxå zink och järnvitriol som har en konserverande effekt på träet. Eftersom pigmentet kommer från Faluns gamla koppargruva kanske det oxå finns spår av koppar som sägs vara effektivt mot mikroorganismer, fast det är ju klart....
Färgen innehåller ju som bekant vetemjöl och det är ju kännt att vara "mumma" för dessa små varelse.
Fasadfärg ska ju ses som ett offerskikt eftersom det är träet som ska bevaras, så om jag skulle få mögeltillväxt på fasaden så är det ju "bara" att borsta bort möglet och föra på ny färg igen.
hälsn. Lerum
Färgen innehåller ju som bekant vetemjöl och det är ju kännt att vara "mumma" för dessa små varelse.
Fasadfärg ska ju ses som ett offerskikt eftersom det är träet som ska bevaras, så om jag skulle få mögeltillväxt på fasaden så är det ju "bara" att borsta bort möglet och föra på ny färg igen.
hälsn. Lerum
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
...och arsenik, kadmium, bly och andra naturligt förekommande slaggprodukter.andersmc skrev:
Det står på burken att barn inte skall leka på färgen. Hur skulle det gå till?
Byggaren skrev:Ett bra färgval av gammalt datum. (Det handlar om slamfärg som kräver ohyvlad yta för att få fäste.)
Nackdelen är att den smiter av sig när den blir ett par år gammal. (Man bör därför inte komma i direktkontakt med den med kläder.)
Fördelen är att den är lätt att måla om på med samma färgmtrl. Endast avborstning med en grov borste för att få bort löst sittande färgpigment och sen stryka på ny färg.
![]()
Hej!
Vet du om även den svarta varianten smiter av sig???
Dahlino
Jag tänker minsann måla mitt funkisinpirerade hus...........FALUGRÖNT!!Ville ha det svart men det gick inte alls(arg fru)
Min färghandlare påstår att alla Falu Rödfärgskulörerna har samma egenskaper som den klassiska röda!
Lycka till!!
Min färghandlare påstår att alla Falu Rödfärgskulörerna har samma egenskaper som den klassiska röda!
Lycka till!!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Jag har hört tvärtom, att hustillverkaren måste specialbeställa obehandlad virke till ett högre pris. Den normala logistiken är att de får grundbehandlade bräder direkt från grossisten/sågverket.Dahlino skrev:
Själv beställde jag prima virke från Skellefteå-trakten. Det tog 3 månader för leverans. Målade rödfärg och lät torka över en vinter innan det monterades på det resta huset. Enda möjligheten för att slippa midja på fasaden.
Klicka här för att svara