Hej allihopa!

Första tråden här. Kände att det var dags att skapa ett konto efter all hjälp man fått genom åren av diverse trådar man hittat.

Nu till min fråga - Vi köpte förra året ett hus med garage där en del av en av innerväggarna är husets yttervägg. Den är alltså målad i falu rödfärg. Jag ska renovera garaget och måla samtliga väggar, men hur gör jag med denna 3x2 meter långa "yttervägg"? Kan jag slipa ner det total och sedan måla över? Tänker att jag inte vill använda slamfärg i och med resterande väggarna. Eller ska jag hyvla?

Ha det fint!
 
Du kan säkert slipa eller hyvla, men det är ett fruktansvärt slöseri med din tid, gipsa väggen istället så ökar du brandskyddet något och får en slät och fin yta att måla på.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Du kan säkert slipa eller hyvla, men det är ett fruktansvärt slöseri med din tid, gipsa väggen istället så ökar du brandskyddet något och får en slät och fin yta att måla på.
Ah du tänker så. Ja det kanske är smartare ändå.
Det är alltså inte en hel vägg, utan endast en del. Så min killgissning var att det inte borde vara så jobbigt att, med excenterslip, slipa bort all falu rödfärg.
 
C Charlie Lindström1 skrev:
Ah du tänker så. Ja det kanske är smartare ändå.
Det är alltså inte en hel vägg, utan endast en del. Så min killgissning var att det inte borde vara så jobbigt att, med excenterslip, slipa bort all falu rödfärg.
Prova!
 
  • Gilla
Charlie Lindström1
  • Laddar…
Annars kan du måla över slamfärg med vanlig väggfärg. Tvärtom däremot går inte. Men jag skulle nog också gipsa ett lager.
 
  • Gilla
Charlie Lindström1
  • Laddar…
Behöver du hänga saker på väggen så skruva upp några plyfaskivor.
 
  • Gilla
Charlie Lindström1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.