Som rubriken lyder, vi har börjat måla om söderfasaden på vårt hus och jag ser att det ser lite flammigt ut där två strykningar överlappar. Vi har alltså målat en gång, men då det var rätt lite färg kvar funderar jag på om det bör räknas som obehandlat och därför strykas två gånger?
Till vänster om ytterdörren blev det två lager av en slump och jag tycker nog det ser bättre ut, mer mättat. Men det kan vara jag som övertolkar..

• Person målar röd träfasad på ett tvåvåningshus med vit dörr och fönster, med stege och färgburk. Omsorgsfullt arbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, du behöver inte stryka en gång till annat om det estetiska stör dig. Bättre då att vänta några år tills det börjar se sämre ut, borsta och stryka igen då.

Stående panel är ju rätt känslig för att inte måla plankorna i hela dess längd med slamfärg och målar man i flera omgångar med ett lager så syns överlappen initialt rätt väl. Det försvinner lite med tiden men skaver det i ögat så är ju ytterligare ett lager rödfärg att rekommendera

Min fru hade inte godkänt det där

• Gilla
Cruzze
  • Laddar…
1 varv till med en fasadpensel av kvalitet. Men kör gärna vitt före 2ggr så bli det enklare att få snyggare foder och måla in det röda utan att komma åt det vita

K krambriw skrev:
Vilken tur att hon bara skulle behöva måla en gång till.

Som @myrstack skriver är det lite lurigt med stående panel. Man bör måla dem i hela sin längd så att färgen arbetas vått-i-vått. Det gäller att hålla igång en ”blöt” färg och inte stå och dutta med penseln. Du bar fått ljusare fält för att du har för lite färg i rörelse. Måla nerifrån och upp, kanske två brädor brett. Lika bra att stryka en gång till nu nör du har tempot uppe. Mycket klättrande på stegen blir det. 😄

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Som @myrstack skriver är det lite lurigt med stående panel. Man bör måla dem i hela sin längd så att färgen arbetas vått-i-vått. Det gäller att hålla igång en ”blöt” färg och inte stå och dutta med penseln. Du bar fått ljusare fält för att du har för lite färg i rörelse. Måla nerifrån och upp, kanske två brädor brett. Lika bra att stryka en gång till nu nör du har tempot uppe. Mycket klättrande på stegen blir det. 😄
Gäller detta slamfärg specifikt?

M myrstack skrev:
Stående panel är ju rätt känslig för att inte måla plankorna i hela dess längd med slamfärg och målar man i flera omgångar med ett lager så syns överlappen initialt rätt väl. Det försvinner lite med tiden men skaver det i ögat så är ju ytterligare ett lager rödfärg att rekommendera
Det skaver ju helt klart lite men det var betydligt värre förut. Varför står det inget om det på burken kan man ju undra? Är det sånt man förväntas veta?

H Håbbe01 skrev:
1 varv till med en fasadpensel av kvalitet. Men kör gärna vitt före 2ggr så bli det enklare att få snyggare foder och måla in det röda utan att komma åt det vita
Hur menar du? Måla det vita runt dörrar och fönster innan man kör ett lager till med rött på fasaden?

H hapazard skrev:
Nä, du behöver inte stryka en gång till annat om det estetiska stör dig. Bättre då att vänta några år tills det börjar se sämre ut, borsta och stryka igen då.
Tack, får se vad vi landar i för beslut här. Det är mest jag som stör mig på det..

K krambriw skrev:
I det här fallet är det jag som är frun, men får kanske göra det själv om det ska bli nåt mer målat. 😊

S Sofia_BR skrev:
Gäller detta slamfärg specifikt?
Det skulle man kunna säga.

Bästa svaret

En, eller två strykningar avgörs av flera faktorer. Dels hur noga, och fort du målar, samt hur mycket färg har i penseln. Vidare påverkar givetvis skicket på panelen. Även temperatur, och luftfuktighet påverkar hur väl träet suger, och mättas av färg.
Det går alltså inte riktigt på förhand säga om det behövs en eller två strykningar. Man får helt enkelt se om det täckt som det ska, om inte så behövs en till.
Det ska även sägas att en fasad i söderläge, behöver nästan alltid två strykningar.
Ovanstående gäller i första hand Rödfärg/slamfärg.

• Gilla
Sofia_BR
  • Laddar…
S Sofia_BR skrev:
Det skaver ju helt klart lite men det var betydligt värre förut. Varför står det inget om det på burken kan man ju undra? Är det sånt man förväntas veta?
Är nog en platsfråga med hur mycket text som går in. På den färgen jag kör med är det rätt tydligt i instruktionerna online eller i pappersformat man kan få med

FAQ-översikt med frågor om Falu Rödfärg, inklusive blandning, strykningar, torktid och målningsförhållanden, på falurodfarg.com.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sofia_BR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.