Som rubriken lyder, vi har börjat måla om söderfasaden på vårt hus och jag ser att det ser lite flammigt ut där två strykningar överlappar. Vi har alltså målat en gång, men då det var rätt lite färg kvar funderar jag på om det bör räknas som obehandlat och därför strykas två gånger?
Till vänster om ytterdörren blev det två lager av en slump och jag tycker nog det ser bättre ut, mer mättat. Men det kan vara jag som övertolkar..
Till vänster om ytterdörren blev det två lager av en slump och jag tycker nog det ser bättre ut, mer mättat. Men det kan vara jag som övertolkar..
Stående panel är ju rätt känslig för att inte måla plankorna i hela dess längd med slamfärg och målar man i flera omgångar med ett lager så syns överlappen initialt rätt väl. Det försvinner lite med tiden men skaver det i ögat så är ju ytterligare ett lager rödfärg att rekommendera
Produkter som diskuteras: "fasadpensel"
Anstrykare fasad svinborst Gnestapenseln
Kinesisk svinborst
607 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 135 inlägg
Som @myrstack skriver är det lite lurigt med stående panel. Man bör måla dem i hela sin längd så att färgen arbetas vått-i-vått. Det gäller att hålla igång en ”blöt” färg och inte stå och dutta med penseln. Du bar fått ljusare fält för att du har för lite färg i rörelse. Måla nerifrån och upp, kanske två brädor brett. Lika bra att stryka en gång till nu nör du har tempot uppe. Mycket klättrande på stegen blir det. 😄
Gäller detta slamfärg specifikt?Johan Gunverth skrev:
Som @myrstack skriver är det lite lurigt med stående panel. Man bör måla dem i hela sin längd så att färgen arbetas vått-i-vått. Det gäller att hålla igång en ”blöt” färg och inte stå och dutta med penseln. Du bar fått ljusare fält för att du har för lite färg i rörelse. Måla nerifrån och upp, kanske två brädor brett. Lika bra att stryka en gång till nu nör du har tempot uppe. Mycket klättrande på stegen blir det. 😄
Det skaver ju helt klart lite men det var betydligt värre förut. Varför står det inget om det på burken kan man ju undra? Är det sånt man förväntas veta?M myrstack skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 135 inlägg
Bästa svaret
En, eller två strykningar avgörs av flera faktorer. Dels hur noga, och fort du målar, samt hur mycket färg har i penseln. Vidare påverkar givetvis skicket på panelen. Även temperatur, och luftfuktighet påverkar hur väl träet suger, och mättas av färg.
Det går alltså inte riktigt på förhand säga om det behövs en eller två strykningar. Man får helt enkelt se om det täckt som det ska, om inte så behövs en till.
Det ska även sägas att en fasad i söderläge, behöver nästan alltid två strykningar.
Ovanstående gäller i första hand Rödfärg/slamfärg.
Det går alltså inte riktigt på förhand säga om det behövs en eller två strykningar. Man får helt enkelt se om det täckt som det ska, om inte så behövs en till.
Det ska även sägas att en fasad i söderläge, behöver nästan alltid två strykningar.
Ovanstående gäller i första hand Rödfärg/slamfärg.