M myrstack skrev:
….På den färgen jag kör med är det rätt tydligt i instruktionerna online eller i pappersformat man kan få med
Jag har alltid ifrågasatt rekommendationen att stryka uppifrån och ner. Färgen är naturligt rinnig och det är mycket lättare att hålla ett jämt flöde av färg om man början nerifrån och jobbar uppåt. Jämnare resultat, snabbare arbete och man kan ha mer färg i penseln utan att det rinner. Det mesta hamnar på fasaden istället för på marken.
Viktigt är också att samma person gör varje fasad, annars ser man skillnad i arbetsgång på resultatet.

M myrstack skrev:
Är nog en platsfråga med hur mycket text som går in. På den färgen jag kör med är det rätt tydligt i instruktionerna online eller i pappersformat man kan få med

[bild]
Jag var ändå inne på hemsidan och läste men hittade inte just det stycket. Tack!

S Sofia_BR skrev:
Hur menar du? Måla det vita runt dörrar och fönster innan man kör ett lager till med rött på fasaden?
precis så

H Håbbe01 skrev:
precis så
Vill du förklara varför?

För att det oftast är lätt att tvätta bort spilld rödfärg från den vita täckfärgen. Omvänt behöver man skrapa bort det spillt vitt från rödfärg. Om man då behöver bättringsmåla rödfärg på ett större område kan det bli flammigt.

Sedan finns det ju undantag. Jag noterade själv att rödfärgen grep tag ordentligt i Flüggers Woodtex 02 grundfärg. Fick bättra på det vita eftersom det röda spillet inte gick att tvätta bort som tidigare. Numera maskar jag av de vita snickerierna när rödfärgspenseln passerar.

Redigerat:
  • Gilla
Sofia_BR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.