Återblick till igår, då jag stod med min sågade och målade panel och skulle skruva upp den på fasaden.
Men vafalls! Det blir ju synliga spår när jag sätter brädorna dikt varann, så har det aldrig varit förut!

Det som har hänt är då att samma panel som jag köpt tidigare flera gånger under flera års tid vid olika tillfällen, med samma namn, från samma brädgård har fått en ändrad profil. Tidigare har framsidan (den sågade) blivit helt tät, för att sedan torka isär och ge tunna mellanrum. Partiet jag köpte nu har 5mm springa redan från början som lär bli ännu större vid torkning. Eftersom jag stod med allt målat och kapat så var det ju bara att skruva upp skiten, men jag är inte glad.

Den "undre falsen" är alltså längre nu. Tidigare var över och under lika långa, ca 15mm. Täckande bredd var 105mm även då. Om jag idag satte panelen med den hyvlade sidan ut så hade jag fått önskat resultat (och springorna på baksidan).

Någon som vet eller vågar gissa vad som har hänt? Är det likadant i hela landet? Har all panel jag köpt tidigare varit fel?

Bild som visar det nya utseendet

Teknisk ritning av träbit med måttangivelser och ytbeteckningar såsom rillad, finsågad och hyvlad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och hur den gamla såg ut
Träpaneler på väggar och tak, glasdörr med träram, utomhus, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fasadpanel är ingen exakt vetenskap, den hyvlas fram i en stor mängd olika bredder och profiler. Kan ju dock tyckas lite skumt att din leverantör bytt profil på samma "artikel".

Spontant tror jag att det är den tidigare profilen som var lite ovanligare, det vanligaste är nog att det blir en glipa redan från start.

Snygg ytbehandling, vad är det, tjära?

• Gilla
Arga ingenjörn
  • Laddar…
som sagt, det är ingen statligt definierad standard på nåt vis. Vill man ha samma/lika profil får man först och främst se till att ha samma leverantör. Alltså samma såg/hyvleri.

• Gilla
Arga ingenjörn
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Fasadpanel är ingen exakt vetenskap, den hyvlas fram i en stor mängd olika bredder och profiler. Kan ju dock tyckas lite skumt att din leverantör bytt profil på samma "artikel".

Spontant tror jag att det är den tidigare profilen som var lite ovanligare, det vanligaste är nog att det blir en glipa redan från start.

Snygg ytbehandling, vad är det, tjära?
Nu har jag lärt mig att kolla före jag handlar iallafall, blev bara så snopen då det varit samma flera år tidigare…

man får tacka ☺️Det är målat med jotun oljelasyr ”fäbodsbrun”

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.