P
K kortis skrev:
För det första så behövs inget penselkörkort.
Men om du tar med dig din skylift över till grannen och arbetar där med pensel måste du ha körkort för då räknas du som arbetsgivare, visserligen åt dig själv men ändå. Och då gäller arbetsmiljölagen.
Om du däremot hyr en skylift och arbetar på ditt eget hus gör du det som privatperson.
Helt fel, det råder ingett arbetstagare och arbetsgivare förhållande mellan mig och grannen, man kan till o med bjuda på mat och öl det förändrar inte det..
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men som privatperson går du inte under arbetsmiljölagen.
Sen finns det mycket läsvärt bland deras material som även privatpersoner kan ha nytta av.
Exempel om asbest....

[länk]
Det är helt riktigt.MEN när du utan körkort gör arbete åt någon annan räknas du som arbetsgivare, och faktiskt det är självklart,
annars så skulle alla hävda att de bara hjälpte kompis.
 
K kortis skrev:
De som sågar mycket som privatperson på egen mark och inte har körkort för inga jobb åt andra om de är seriösa det ör min erfarenhet.
Vad menar du @kortis?
 
Rejäl skrev:
Helt fel, det råder ingett arbetstagare och arbetsgivare förhållande mellan mig och grannen, man kan till o med bjuda på mat och öl det förändrar inte det..
Nu får du nog läsa på arbetsmiljölagstiftningen inte skattelagstiftningen.
 
Rejäl skrev:
Nej det finns inte en domstol som kommer att öppna pandoras ask och säga att privatpersoner ska omfattas av arbetsmiljölagarna då är det slut med all form av hemarbete.. helt enkelt orimligt det kommer ingen dom..
Men det skulle kunna stänga all diskussion. Har gjort så inom andra områden med tvetydiga skrivningar och olika tolkningar. Ingick i utbildningen att tolka regelverk/lag för att sedan få läsa utfall av rättslig prövning, vilket var lärorikt.
 
P
A AndersS skrev:
Men det skulle kunna stänga all diskussion. Har gjort så inom andra områden med tvetydiga skrivningar och olika tolkningar. Ingick i utbildningen att tolka regelverk/lag för att sedan få läsa utfall av rättslig prövning, vilket var lärorikt.
Det är totalt orimligt att arbetsmiljölagar skulle gälla privat.
Om någon av någon anledning skulle vilja driva igenom det så behöver det bli en vanlig lag som vid framförandet av motorfordon tex..
Inte att vissa arbetsmiljölagar ska gälla privat och andra inte..
 
P
K kortis skrev:
Nu får du nog läsa på arbetsmiljölagstiftningen inte skattelagstiftningen.
Jobbar med detta så har den kunskapen..
Du sluggar hej vilt som med elen du har inte bemött inlägg #625 där jag svarade dig?
 
K kortis skrev:
Det är helt riktigt.MEN när du utan körkort gör arbete åt någon annan räknas du som arbetsgivare, och faktiskt det är självklart,
annars så skulle alla hävda att de bara hjälpte kompis.
Jo men som privatperson så kan du bete dig hur tokigt som helst men anlitar du en yrkesman så blir det genast krav för säkerheten enligt arbetsmiljölagstiftningen. Sen hamnar man då i en "gråzon" om en kompis hjälper till via svart avlöning eller om en kompis hjälper en kompis, "kompisar" kan ställa till det hur tokigt som helst.
 
Rejäl skrev:
Det är totalt orimligt att arbetsmiljölagar skulle gälla privat.
Om någon av någon anledning skulle vilja driva igenom det så behöver det bli en vanlig lag som vid framförandet av motorfordon tex..
Inte att vissa arbetsmiljölagar ska gälla privat och andra inte..
Och är det så kommer det att konstateras att gällande regler/lag inte kan prövas för det man önskar.
Men det blir då så att de tolkningar som gjorts gälla definition av begreppet arbetsgivare inte omfattar den situationen/händelsen.
Begreppet Byggherre är också något som tolkats och prövats utifrån privat beställare.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och är det så kommer det att konstateras att gällande regler/lag inte kan prövas för det man önskar.
Men det blir då så att de tolkningar som gjorts gälla definition av begreppet arbetsgivare inte omfattar den situationen/händelsen.
Jo jag nämnde kort Asbest förut och där har man en utökad beskrivning för privatpersoner.

https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson

Mycket är ju sedan klart klokt skrivet i de olika regelverken som mycket väl kan användas av privatpersoner men inte har något juridiskt krav.
 
Och det är ju inte den med motorsåg som prövas utan fastighetsägaren som tillåtit t.ex. vedhuggning. Har fastighetsägaren inte tillåtit, tja ......
 
P
K kortis skrev:
[länk]
Ja och denna är till arbetsgivare och deras arbetare..

DU Unviker ditt påstående om elen som jag svarade dig med att det finns en egen lag om det?
 
Rejäl skrev:
Ja och denna är till arbetsgivare och deras arbetare..

DU Unviker ditt påstående om elen som jag svarade dig med att det finns en egen lag om det?
Jag skrev att det inte finns någon dom på det
 
  • Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Jag skrev att det inte finns någon dom på det
Du har fel, med det sagt så lägger jag med argumentationen med dig då du inte har kunskapen eller förståelsen för begreppet arbetstagare och arbetsgivare..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.