P
13th Marine 13th Marine skrev:
Så du menar att om jag ber en vän hjälpa mig med något kickar arbetsmiljölagen automatiskt in?
Jag tycker att alla ska strunta i sådana funderingar. Ibland är svensk lagtstiftning tämligen kvävande för ett gott samhällsklimat.

Vi måste akta oss för att lagstifta bort personligt ansvar.

• Gilla
heimlaga
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jag är själv ingen expert, utan förlitar mig på expertisen. Så bevisa att de har fel!
Det är du som påstår att Säker Skog har rätt …

P
D Daniel 109 skrev:
Är det någon som försökt räkna på vad alla dessa krav kostar per räddat liv?
Vilka krav? Proffstyckaren skrev om en skylt och om att släpa undan trädet?

P
D Daniel 109 skrev:
Nej, det gör den inte.
Var finns domen att läsa?

P
Jag tänker att om det faktiskt skulle kunna vara så att det är så det ska tolkas så hamnar det nog inte i domstol när vi som grannar hjälper varandra utan det är för att sätta dit någon som använder detta som ett kryphål.
Tänk lite som knivlagen, den är främst till för att sätta dit kriminella och strulpellar.
Eftersom alla som bor i landet är potentiella brottslingar, framförallt potentiella skattebrottslingar, så är det precis sådana gummiparagrafer vi behöver fler av.

Sluta tänk själv om något är moraliskt godtagbart! Överlåt tänkandet till våra extremt duktiga myndigheter som alltid fattar genomtänkta och balanserade beslut.

Den som inte håller med om det behöver vistas en stund i rum 101.

P
M -MH- skrev:
Säker skog säljer inga motorsågskörkort. Det är ett projekt som startades långt innan motorsågskörkort blev aktuellt.
"Säker Skog utfärdar motorsågskörkort men arrangerar inga egna utbildningar eller kurser".
https://sakerskog.se/utbildning/motorsagskorkort/

Jag är lite nyfiken på kopplingen mellan Säker Skog och Arbetsmiljöverket. Har staten delegerat till en privat ekonomisk förening att utfärda certifikat för användning av motorsåg?

Är inte det lite korporativistiskt i så fall?
Finns det fler privata klubbar som har rätt att utfärda statligt godkända motorsågcertifikat?

P
Alfredo Alfredo skrev:
Kan vi inte bara enas om att om en björk ligger över en väg blir den ved i nästintill alla fall?
En björk som ligger över en väg kan nog anses vara golvad.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
Det är du som påstår att Säker Skog har rätt …
Jag frågar ju vad det är i deras tolkning som är fel. Hittills har ingen kunnat säga det. Självklart behövs källa.

Är något fel i deras tolkning så är det ju bra om det kommer fram.

Självklart förlitar man sig mer på insatta personers lagtolkning än några åsikter i ett forum.

Nissens
P pmd skrev:
Bättre än en populärbeskrivning är en lagtolkning, t.ex. av en domstol. Finns det någon sådan att hänvisa till?
Säker skogs text i mess #166 är en lagtolkning, vad trodde du? Det står till och med i länken om du hade läst den…

Nissens Nissens skrev:
Jag frågar ju vad det är i deras tolkning som är fel. Hittills har ingen kunnat säga det. Självklart behövs källa.

Är något fel i deras tolkning så är det ju bra om det kommer fram.

Självklart förlitar man sig mer på insatta personers lagtolkning än några åsikter i ett forum.
Vänd på det, vad i säker skogs tolkning är rätt? Självklart behövs en källa.
Att du tycker den är rimlig och bra är inte en anledning att förutsätta att den är rätt.

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Och jag ska bry mig för att huruvida du läser mina inlägg påverkar världen hur?

Men eftersom du inte kan läsa detta så blir det ju en aning enkelriktat 😅
Du måste förstå att har man inte lärt sig det specifikt i livets hårda (hantverkar)skola så har man inte lärt sig på rätt sätt. 😉

• Haha
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Vänd på det, vad i säker skogs tolkning är rätt? Självklart behövs en källa.
Att du tycker den är rimlig och bra är inte en anledning att förutsätta att den är rätt.
Betydligt bättre att utgå från en tolkning som en organisation i branschen har gjort än att utgå från gissningar här.

Jag ser mest en massa gissande och tyckande här, så säker skogs tolkning är en bra ”ledstång” - tycker man att den är fel och kan visa det så är det ju bra. 😊

Säker skogs uttalanden är också en gissning, vi har försökt analysera deras resonerang och inte kommit fram till hur den slutsatsen är rimlig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
Säker skogs uttalanden är också en gissning, vi har försökt analysera deras resonerang och inte kommit fram till hur den slutsatsen är rimlig.
Ja, det är en tolkning från en organisation i branschen. En kvalificerad gissning kan du ju kalla det för. Känns bra att utgå från en sådan tolkning, för då är man sannolikt hyfsat rätt från början. När man läser den så känns den väl genomsrbetad.

Att dessutom ingen här visat något i deras tolkning som strider mot lagtexten säger en del också, eller hur?

Nissens Nissens skrev:
Ja, det är en tolkning från en organisation i branschen. En kvalificerad gissning kan du ju kalla det för. Känns bra att utgå från en sådan tolkning, för då är man sannolikt hyfsat rätt från början. När man läser den så känns den väl genomsrbetad.

Att dessutom ingen här visat något i deras tolkning som strider mot lagtexten säger en del också, eller hur?
Jag upplever det som att inget visat att säker skog har stöd i lagstiftningen för det de påstår.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.