133 226 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Jag tycker att alla ska strunta i sådana funderingar. Ibland är svensk lagtstiftning tämligen kvävande för ett gott samhällsklimat.13th Marine skrev:
Vi måste akta oss för att lagstifta bort personligt ansvar.
Eftersom alla som bor i landet är potentiella brottslingar, framförallt potentiella skattebrottslingar, så är det precis sådana gummiparagrafer vi behöver fler av.13th Marine skrev:
Jag tänker att om det faktiskt skulle kunna vara så att det är så det ska tolkas så hamnar det nog inte i domstol när vi som grannar hjälper varandra utan det är för att sätta dit någon som använder detta som ett kryphål.
Tänk lite som knivlagen, den är främst till för att sätta dit kriminella och strulpellar.
Sluta tänk själv om något är moraliskt godtagbart! Överlåt tänkandet till våra extremt duktiga myndigheter som alltid fattar genomtänkta och balanserade beslut.
Den som inte håller med om det behöver vistas en stund i rum 101.
"Säker Skog utfärdar motorsågskörkort men arrangerar inga egna utbildningar eller kurser".M -MH- skrev:
https://sakerskog.se/utbildning/motorsagskorkort/
Jag är lite nyfiken på kopplingen mellan Säker Skog och Arbetsmiljöverket. Har staten delegerat till en privat ekonomisk förening att utfärda certifikat för användning av motorsåg?
Är inte det lite korporativistiskt i så fall?
Finns det fler privata klubbar som har rätt att utfärda statligt godkända motorsågcertifikat?
Jag frågar ju vad det är i deras tolkning som är fel. Hittills har ingen kunnat säga det. Självklart behövs källa.P pmd skrev:
Är något fel i deras tolkning så är det ju bra om det kommer fram.
Självklart förlitar man sig mer på insatta personers lagtolkning än några åsikter i ett forum.
Vänd på det, vad i säker skogs tolkning är rätt? Självklart behövs en källa.Nissens skrev:
Att du tycker den är rimlig och bra är inte en anledning att förutsätta att den är rätt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 665 inlägg
Betydligt bättre att utgå från en tolkning som en organisation i branschen har gjort än att utgå från gissningar här.tveksamt skrev:
Jag ser mest en massa gissande och tyckande här, så säker skogs tolkning är en bra ”ledstång” - tycker man att den är fel och kan visa det så är det ju bra. 😊
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 665 inlägg
Säker skogs uttalanden är också en gissning, vi har försökt analysera deras resonerang och inte kommit fram till hur den slutsatsen är rimlig.
Ja, det är en tolkning från en organisation i branschen. En kvalificerad gissning kan du ju kalla det för. Känns bra att utgå från en sådan tolkning, för då är man sannolikt hyfsat rätt från början. När man läser den så känns den väl genomsrbetad.13th Marine skrev:
Att dessutom ingen här visat något i deras tolkning som strider mot lagtexten säger en del också, eller hur?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 665 inlägg
Jag upplever det som att inget visat att säker skog har stöd i lagstiftningen för det de påstår.Nissens skrev:
Ja, det är en tolkning från en organisation i branschen. En kvalificerad gissning kan du ju kalla det för. Känns bra att utgå från en sådan tolkning, för då är man sannolikt hyfsat rätt från början. När man läser den så känns den väl genomsrbetad.
Att dessutom ingen här visat något i deras tolkning som strider mot lagtexten säger en del också, eller hur?