133 224 läst ·
717 svar
133k läst
717 svar
Fällt träd över servitutväg - vad göra?
Det är en part inlaga med deras tolkning , inte vad AMV (eller nån annan myndighet för den delen) kommer att gå efter.Nissens skrev:
Som jag sagt otaliga gång i tråden redan:
Tror du mig inte, ring AMV och kolla.
Spela in och posta här.
Frågeställningen är specifikt:
Om jag använder motorsåg för att fälla ett träd hos grannen/en vän anser ni att det då föreligger arbetsgivaransvar?
Har jag fel, så rättar jag mig gärna.
Till dess, nope! ni har fel!
Och föreligger inget anställningsförhållande behövs inte motorsågskörkort för att privat använda motorsågen.
Detta är reglerat i reglerat i föreskriften, AFS 2012:1 (som hanterar JUST då det är ett anställningsförhållande , se paragaf §3 https://www.av.se/globalassets/file...sagar-och-rojsagar-foreskrifter-afs2012-1.pdf )
samt arbetsmiljölagen (1977:1160) (som reglerar just anställningsförhållande)
Så nu har jag RIKTIGA källhänvisningar , både lag och föreskrift som säger att det MÅSTE föreligga anställningsförhållade för att det ska KRÄVAS motorsågskörkort. Inte några partinlagor
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Jag tycker det är en intressant fråga så jag försöker gärna hitta korrekt svar.
Numrerar frågeställningar/påståenden för lättare spårning av svar/kommentarer.
1. Behovet av motorsågskörkort uppstår när arbetet faller under arbetsmiljölagen.
2. Således behövs inget motorsågskörkort om arbetet INTE faller under arbetsmiljölagen?
3. När faller då arbetsmiljölagen in? Jo enligt citatet nedan:
5. Sen ska vi ha med oss att säker skog TROR att körkort behövs för att fälla träd på annans mark.
6. Säker skog TROR inte att körkortet heller behövs om man jobbar frivilligt och ideellt enligt följande citat:
Numrerar frågeställningar/påståenden för lättare spårning av svar/kommentarer.
1. Behovet av motorsågskörkort uppstår när arbetet faller under arbetsmiljölagen.
2. Således behövs inget motorsågskörkort om arbetet INTE faller under arbetsmiljölagen?
3. När faller då arbetsmiljölagen in? Jo enligt citatet nedan:
4. Och då kokar det ner till definitionen av verksamhet, arbetstagare och arbetsgivare. Har vi några juridiskt gällande definitioner av dessa?
5. Sen ska vi ha med oss att säker skog TROR att körkort behövs för att fälla träd på annans mark.
6. Säker skog TROR inte att körkortet heller behövs om man jobbar frivilligt och ideellt enligt följande citat:
7. Enligt länkarna i min post #256 så behövs inte heller körkort om man som jägare röjer med motorsåg runt ett pass på annans skog.
Precis som väntat svarar de inte på frågor på det sättet. För skojs skull skickade jag dem en fråga igår:M MrDizzy skrev:
Svaret är inget svar på frågan:tveksamt skrev:
Min fetning i deras svar.Arbetsmiljöverket skrev:Vi kan inte på förhand avgöra om arbetsmiljölagen är tillämpbar i en specifik situation. Det är upp till respektive att bedöma. Men vi vägleder gärna i vårt regelverk.
Om man som privatperson låter utföra ett byggnads- eller anläggningsarbete yrkesmässigt, så blir man byggherre, alltså har ett arbetsmiljöansvar. Reglerna gäller oavsett vem som är kund. De gäller när arbeten utförs yrkesmässigt och mot ersättning (betalning eller motsvarande) för tjänsten.
Dock gäller att om man som privatperson låter någon, till exempel ett byggföretag, utföra hela bygget som ett samlat uppdrag så övertar denne automatiskt byggherrenansvaret, om det inte avtalas om annat. Detta gäller vid konsumententreprenader, det vill säga när husägaren själv beställer arbetet. Om konsumenten väljer att själv handla upp flera olika entreprenörer så har hen fortfarande kvar arbetsmiljöansvaret. Privatpersonen har då de skyldigheter som vanligtvis åligger en byggherre.
Om privatpersonen helt själv, utan hjälp av hantverkare, utför diverse arbeten på sin egen villa så gäller däremot inte Arbetsmiljöverkets regler.
Det svaret ger ändå en klar indikation på att för att arbetsmiljöansvar ska föreligga ska det ske yrkesmässigt och mot ersättning.
Du tänker på en ideell förening…Nissens skrev:
Ekonomisk förening vs ideell förening
”En ekonomisk förening har som mål att se till medlemmarnas ekonomiska intressen genom att vara vinstdrivande, det är detta som skiljer mot en ideell förening.”
Du är rolig, Google har inte koll på vilka golv eller snickerier som byggs och vilka träslag som används så här får du någ förstå att du är ute o cyklar😉D Dilato skrev:
Jag använder egensågade björk plankor till exempel då jag fixar nya skalmar till skottkärran, likafullt anser jag att TS bör rensa vägen från den björk som ligger där om det inte redan är gjort. Skogen är full av träd och om man ska få nått nyttigt ur den måste man ha ordentliga vägar och hålla dem röjda.F frasen_36 skrev:
Merparten av alla golv som läggs sker väl ändå med material som kan köpas av gemene man i handeln?Rejäl skrev:
Var köper man lätt golvplankor av björk?