Nissens
F fribygg skrev:
Jag tycker att @Rejäls tolkning är rimlig.

Själv har jag en kort men skriftligt dokumenterad och betygsatt gymnasieutbildning på motorsåg så jag anser nog att jag kan visa att jag har nödvändig kännedom för de motorsågsarbeten jag gör på fastigheter jag äger/är delägare i utan att gå SäkerSkogs kurs.

Om man är lösningsorienterad finns ju möjlighet att kapa av björken över TS väg med bågsåg eller yxa.
Och vad är fel i säker skogs tolkning i mess #166 menar du? De är inga amatörer direkt…
 
  • Gilla
Sernando och 1 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag hittade denna artikel som kan vara intressant i frågan om motorsågskörkort:
[länk]

Får intrycket av att denne Tomas borde kunna en del i frågan:
[länk]
Oavsett så gäller inte Arbetsmiljöverkets författningar konsumenter dom kan skriva vad dom vill..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Visa mig i lagen var Arbetsmiljöverket undantar vänner från ditt arbetsgivaransvar,
Så du menar att om jag står och lastar av mitt släp och grannen ser det och kommer över och hjälper till, då har jag arbetsmiljöansvar?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Oavsett så gäller inte Arbetsmiljöverkets författningar konsumenter dom kan skriva vad dom vill..
Precis det jag tyckte mitt citat menade på, kanske främst denna mening:
"Det finns heller inget krav på körkort då verksamheten är att betrakta som rent ideell och frivillig, och inte kommenderad av till exempel en styrelse."
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Så du menar att om jag står och lastar av mitt släp och grannen ser det och kommer över och hjälper till, då har jag arbetsmiljöansvar?
Ja du måste teckna en livförsäkring ifall han förolyckas när han hjälper dig, det måste du väl förstå att du per automatik blir arbetsgivare😂
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Precis det jag tyckte mitt citat menade på, kanske främst denna mening:
"Det finns heller inget krav på körkort då verksamheten är att betrakta som rent ideell och frivillig, och inte kommenderad av till exempel en styrelse."
Precis detta jag hela tiden har påståt hjälper man en vän/granne utan krav om återhjälp så kan det alldrig ses som att man anlitar någon..
 
M -MH- skrev:
Om du anser att det stämmer överens med Arbetsmiljöverkets krav, och har papprena som visar detta, så kör hårt!
Jag behöver knappast nån dokumentation på mina kunskaper då jag äger fastigheterna där jag avverkar. (Som arbetstagare skulle jag inte göra jobbet utan godkänd utbildning och utrustning men jag är inte arbetstagare i egen skog)


Har ett träd blåst över riksvägen sågar jag givetvis av det själv för att komma fram om jag har motorsågen med mig, om det brinner i den statliga skogen släcker jag elden utan att ha godkänd utbildning eller utrustning. Om nån trillat genom isen räddar jag givetvis. Om folk slutade göra saker frivilligt och gratis skulle ju inget fungera och det är inte tid eller råd att vänta på anlitat folk för allt.
 
  • Gilla
vcx och 8 till
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Precis detta jag hela tiden har påståt hjälper man en vän/granne utan krav om återhjälp så kan det alldrig ses som att man anlitar någon..
Med din expertiskunskap, kan du förklara för oss mindre vetande vad säker skog har fel med i sin tolkning i mess #166?

Hänvisa gärna till en källa.
 
Rejäl skrev:
Precis detta jag hela tiden har påståt hjälper man en vän/granne utan krav om återhjälp så kan det alldrig ses som att man anlitar någon..
Jag har också svårt att tro det, det skulle bli väldigt jobbigt att göra nått om det skulle vara så.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nissens
Rejäl skrev:
Precis detta jag hela tiden har påståt hjälper man en vän/granne utan krav om återhjälp så kan det alldrig ses som att man anlitar någon..
Men, det är något du själv hittat på.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Med din expertiskunskap, kan du förklara för oss mindre vetande vad säker skog har fel med i sin tolkning i mess #166?

Hänvisa gärna till en källa.
Arbetsmiljöverkets författningar gäller inte privatpersoner och konsumenter har jag svarat snart ett tiotal gånger och du har inte motbevisat det jag har tagit upp andra exempel som asbest, ställning mm..
Men du får gärna motbevisa det?

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete...ch-regler-om-arbetsmiljo/om-arbetsmiljolagen/
 
Man får väl kika på följande delar:

Notera "troligen", man vet alltså inte.
Jag skulle spontant påstå att just ersättningsdelen kan göra skillnad åt ena eller andra hållet.
Troligen krävs körkort även för:

  • privatperson som med eller utan ersättning fäller träd på grannens tomt på uppdrag av grannen (anlitas speciell trädfällningsfirma har de normalt arbetsmiljöansvaret och försäkringar)
Frågan är om detta frivilliga arbete omfattas av arbetsmiljölagen eller inte.
Troligtvis krävs heller inget körkort för:

  • ortsinnevånare som jobbar ideellt och helt frivilligt på allmänning, bygdegård eller liknande (vissa typer av helt frivilligt och ideellt arbete omfattas inte av arbetsmiljölagstiftningen, däremot har föreningsledning ett etiskt ansvar när det gäller farlig verksamhet)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Herr Okunnig skrev:
Hej. Tjänande fastighetsägare har fällt ett träd över vägen för att hindra min nyttjanderätt på den väg jag är servitutsinnehavare. Jag har samtalat med polis och jurist och det verkar högst oklart om jag själv får såga trädet.
Hej! Var i landet är detta? Jag är hemma och nykter och finns du i närheten kommer jag gärna över på en fika ! Tar med motorsågen om det fortfarande skulle vara nått skit över vägen.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
vcx och 8 till
  • Laddar…
Med undantag för ett fåtal inlägg, så har de senaste 200 inlägg varit trätomål om man får använda motorsåg eller inte. Tröttsamt.
 
  • Gilla
  • Älska
MONTREAL och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.