Hej!
Jag bor i ett översvämningsriskområde i ett hus från 30-talet med grovkällare. Marken som huset är byggt på är väldigt sandig här omkring och jag bor väldigt nära vattnet.
Just nu är prognosen inte god med Lagans vattennivåer, och det finns risk att hela min trädgård kommer översvämmas med Lagans vatten till en viss nivå. Källaren har tidigare översvämmats men det var ett tag sedan och jag har ingen information från tidigare ägare kring förloppet då. Min grund på huset är ganska hög, och jag har andra idéer gällande att förhindra vattenintrång från fönster, ventiler och brunnar.
Det jag är orolig för är om vid översvämning av trädgården, om vatten kan komma att tränga in mellan källarväggarna och plattan när marken/grundvattnet blir helt överexponerat av vatten. Jag har ingen aning om dräningsförhållanden runt huset, men de är nog inte goda. Jag har en dränkbar pump, men jag vill gärna inte vänta tills det är 10 cm vatten i källaren innan jag kan använda den.
Jag funderade därför på om jag kan bila upp ett hål i källaren, installera en sumpgrop som har vatteninsläpp i form av hål i sig, och där i använda dränkbar pump då nödvändigt. Men utan att ha dräningsledningar som aktivt styr undan vattnet från huset och till min sump-grop, finns det ens en chans att en sådan lösning kan verka effektivt för att hålla borta vattentrycket mot huset och "sänka" vattennivån runt huset?
Någon som har några andra tips?