Rickard. Rickard.ag skrev:
Tror inte riktigt på dig att man kan sova i dom men vad är det som du tycker är märkligt? Varför man dör eller varför inte alla jobbar i klättersele?

Att falla när man klättrar sker dessutom 99/100 kontrollerat, det görs det inte på tak.
Att man inte gör en bättre sele för takjobb
 
Rickard.
nino nino skrev:
Att man inte gör en bättre sele för takjobb
Dom gör precis det dom är tänkta till medans dom fortfarande är så bekväma, enkla och billiga som möjligt.

Jobbar man fallförhindrande som man ska göra så mycket det bara går så är dom överkurs. Kan man inte det ska man se till att fallet är så kort som bara möjligt=max 1m rakt ner och minimal pendel då är dom också riktigt bra tillsammans med traumaband/traumapuck då kan man klara sig väldigt länge i selen (det är ett litet band man kan stå i och avlasta selen).
Har man otur och blir medvetslös eller har använt utrustningen felaktigt så får man få ner personen så snabbt det bara går (på ett sätt man tänkt igenom i förväg för det är inte att bara) och hoppas på det bästa.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Dom gör precis det dom är tänkta till medans dom fortfarande är så bekväma, enkla och billiga som möjligt.

Jobbar man fallförhindrande som man ska göra så mycket det bara går så är dom överkurs. Kan man inte det ska man se till att fallet är så kort som bara möjligt=max 1m rakt ner och minimal pendel då är dom också riktigt bra tillsammans med traumaband/traumapuck då kan man klara sig väldigt länge i selen (det är ett litet band man kan stå i och avlasta selen).
Har man otur och blir medvetslös eller har använt utrustningen felaktigt så får man få ner personen så snabbt det bara går (på ett sätt man tänkt igenom i förväg för det är inte att bara) och hoppas på det bästa.
Varför menar du att det inte skulle gå att hänga länge i selen?
 
Rickard.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Varför menar du att det inte skulle gå att hänga länge i selen?
https://www.hjartgruppen.se/hngtrauma

Googla hängtrauma eller suspension trauma så kan du få läsa dig less på ämnet om du vill.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Peter_Bromma och 1 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Dom gör precis det dom är tänkta till medans dom fortfarande är så bekväma, enkla och billiga som möjligt.

Jobbar man fallförhindrande som man ska göra så mycket det bara går så är dom överkurs. Kan man inte det ska man se till att fallet är så kort som bara möjligt=max 1m rakt ner och minimal pendel då är dom också riktigt bra tillsammans med traumaband/traumapuck då kan man klara sig väldigt länge i selen (det är ett litet band man kan stå i och avlasta selen).
Har man otur och blir medvetslös eller har använt utrustningen felaktigt så får man få ner personen så snabbt det bara går (på ett sätt man tänkt igenom i förväg för det är inte att bara) och hoppas på det bästa.
Ok
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]

Googla hängtrauma eller suspension trauma så kan du få läsa dig less på ämnet om du vill.
Ah, jag missade att du skrev medvetslös, då är det ju en helt annan femma.
 
A alex321 skrev:
Jag har lite jobb att göra på taket, ca 7 meter upp. Lutningen är inte så farlig. Jag tittade på bl.a. detta fallskyddspaket från Jula.

Kan jag fästa det i en takstege? Vi har falsat plåttak och stegarna är fästa genomgående i falsarna.

Om någon skulle ramla över kanten vad kan man göra då? Går det att sänka sig med liknande fallskydd eller är man fast där man hänger och måste räddas med typ stege? Beroende på var man ramlar kanske det inte är möjligt att klättra upp igen.

/Nybörjare

du kan inte ha falsat plåttak med genomgående infästningar i falserna , då kommer takstegen lossna efter 30 sekunder när du går upp.. Det måste vara klämfästen som dragits ihop med bult och mutter.

I övrigt passar fallskyddselen du hittat på JULA alldeles utmärkt för en hempulare , var dock inte ensam hemma om det händer något när du jobbar på tak
 
  • Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Ah, jag missade att du skrev medvetslös, då är det ju en helt annan femma.
Medvetslös verkar vara en stor faktor men i en vanlig byggsele hänger man inte särskilt länge hjälplös heller. Det är därför det är så viktigt med traumabanden som gör att man i princip kan stå så länge benen orkar.
Men dom förutsätter såklart att man är vid medvetande och någorlunda hel i kroppen men använder man selen rätt så är oddsen bra att man är det.
 
Misstänker att Rickard.ag liksom jag gått gått kurs i fallskydd, då man fick prova att hänga, och ta sig upp på traumabanden.
 
A alex321 skrev:
Jag har lite jobb att göra på taket, ca 7 meter upp. Lutningen är inte så farlig. Jag tittade på bl.a. detta fallskyddspaket från Jula.

Kan jag fästa det i en takstege? Vi har falsat plåttak och stegarna är fästa genomgående i falsarna.

Om någon skulle ramla över kanten vad kan man göra då? Går det att sänka sig med liknande fallskydd eller är man fast där man hänger och måste räddas med typ stege? Beroende på var man ramlar kanske det inte är möjligt att klättra upp igen.

/Nybörjare
Fäst bara i takstege om du säkerställt att den håller, lite trist när man ligger på backen mörbultad att dessutom få en stege över sig.
Samma sak beträffande att fästa runt skorsten.
Utan någon utbildning i fallskydd, skulle jag satt en lina över huset, med ögla vid nock, och förankrad i marken på båda sidor huset varefter uppspänd.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Medvetslös verkar vara en stor faktor men i en vanlig byggsele hänger man inte särskilt länge hjälplös heller. Det är därför det är så viktigt med traumabanden som gör att man i princip kan stå så länge benen orkar.
Men dom förutsätter såklart att man är vid medvetande och någorlunda hel i kroppen men använder man selen rätt så är oddsen bra att man är det.
Fallskyddet från Jula ser ju verkligen inte bekvämt att hänga i, men en klättersele går ju utmärkt att hänga i länge om man kan luta sig och ta trycket i midjan. Men fallskydd har ju överdel också, med fäste i brösthöjd, så det finns ju mer punkter att ta upp last på.
 
Rickard.
ingenmansland ingenmansland skrev:
Fallskyddet från Jula ser ju verkligen inte bekvämt att hänga i, men en klättersele går ju utmärkt att hänga i länge om man kan luta sig och ta trycket i midjan. Men fallskydd har ju överdel också, med fäste i brösthöjd, så det finns ju mer punkter att ta upp last på.
Vi börjar vara lite väl OT nu men kör på. Sluta jämföra klätterselar med byggselar det är inte samma sak. En klättersele tar vikten under rumpan och i ryggen och linan sitter fram på midjan. I en byggsele hänger man helt vertikalt med 99% av vikten i dom smala banden som går farligt nära kronjuvelerna, linan sätter man i ryggen. Vill man ha fördelarna med en klättersele köper man en sådan.

Klättersele med viktunderstöd för rumpan och ryggen, fästpunkt fram på midjan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jumos
  • Laddar…
Kempa_swe
Jag hade personligen satsat på deras dyraste sele eller någon som har bredare band. Förutom att selen måste vara säker så är det viktigt att där du fäster linan klarar rejäl last, blir starka krafter om man råkar falla och man vill inte att linan släpper.
 
Isakare Isakare skrev:
Fallskydd, ett skydd som gör att du inte faller.
Fallandeskydd, ett skydd som fångar dig om du faller.
Fallandeskydd bör man ha utbildning/kunskap på, annars dör man iaf efter några minuter.
Men fallande skydd är för högre höjder än ett normalt bostadshus.
Dämpande fallandeskydd används ofta helt felaktigt på lägre höjder.
Du ska ha ett skydd så du omöjligt faller.
Bäst brukar vara att använda hjärnan tillsammans med nått väl förankrat sele, och aldrig vara ensam.
Mycket viktig information. Bra!
Finns de som hängt i selen, blivit räddade och sedan dött på marken en stund efter just pga att när man lossat remmarna runt låren som strypt blodtillförseln. När sen blodet börjar rusa så dör man.
Viktigt att sitta upp efter man blivit räddad. Lägger man sig ner är risken att man avlider
 
T
Jag har ett just sådant fallskydd och det är inte jättebekvämt att hänga i selen (har testat på ett kontrollerat vis) men det slår de midjebälten som vi använde på 80-talet med livlina....
Tanken är att man hela tiden kortar linan så att den inte tillåter att du faller över kanten. Det gör du genom att dra linan genom det glidlås som sitter på linan.
Skulle du jobba nära kanten och sen gå upp en bit på taket och faller så kommer det bli ett rejält ryck när linan tar slut men du stannar på taket - annars har du haft för lång lina.

Det är rycket som kan uppstå som är den största faran för att rycka loss din takstege så håll linan kort så det inte blir mer än ½-1m slack så ska det nog gå bra.
 
  • Gilla
D-Lundmark och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.