Grattis! Fem år verkar vara gränsen. Se tidigare i tråden.

Martin_B
KnockOnWood skrev:
Rättning:
Jag skrev förut att "Dörren med det första låset monterades juni 2015"
Det skulle vara "Dörren med det första låset monterades juni 2010"
Ja det var ju nästan lite tidsmaskin-varning på det där ;)

Skönt att det löste sig med låset i alla fall!
Assa blir ju illa tvungna att ge den här goodwillen, för annars hade de ju störtdykt i popularitet. Utan den hade ju ingen vågat köpa Assa längre. Jag själv vågar köpa Assa av just den anledningen.

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Martin_B skrev:
Ja det var ju nästan lite tidsmaskin-varning på det där ;)
...
Aha, du har alltså inte laddat ner den senaste appen ;)

ClasseClas
Nu har jag drabbats av det här problemet också :-( Jag bytte mina lås till ASSA 2002 Evo av försäkringsskäl från mina tidigare Alfalås - som egentligen fungerade utmärkt - och blev tvungen att byta dem i samband med dyrkningsskandalen. Det är bara för tråkigt att ett lås som ska hålla minst 50 år inte klarar ens 5 år. Jag ska ringa ASSA så får de kämpa med mig också och se till att jag kan bli en någorlunda nöjd kund.

• Gilla
MrKylen
  • Laddar…
Visst är det sorgligt :(

Ett gammalt klassiskt svenskt verkstadsföretag som faller ner och bara räddas av skyddsnätet.
134 år nu, och kan inte längre tillverka fullgoda lås :p

Vad är det som händer med svensk verkstadsindustri?
Är det bara så enkelt att ekonomerna har tagit kommandot?

KnockOnWood skrev:
Visst är det sorgligt :(

Ett gammalt klassiskt svenskt verkstadsföretag som faller ner och bara räddas av skyddsnätet.
134 år nu, och kan inte längre tillverka fullgoda lås :p

Vad är det som händer med svensk verkstadsindustri?
Är det bara så enkelt att ekonomerna har tagit kommandot?
Svenskt?
Hur svenskt tror du ASSA är nu för tiden och vilken verksamhet tror du de har i Sverige?
Jag har gamla ASSA häftstift det är något det var duktiga på, det var på den tiden ASSA var en underleverantör åt FAS.
ASSA har inte svenska fabriker utan det sker i Rumänien där det inte varit så noga med arbetsmiljön.
http://www.swedwatch.org/sv/rapporter/assa-abloy-i-rumanien-och-mexiko
Fix i Göteborg är en av få saker som finns kvar i Sverige, det sista som de redan inte flyttat utomlands flyttade ASSA till Rumänien 2012.
ASSAs huvudsakliga tillverkning och montering sker i Kina och Rumänien.
http://evertiq.se/news/10626
http://arbetet.se/2007/03/23/ajss-med-assa
http://da.se/2012/01/assa-oem-lamnar-eskilstuna

ASSA kvalitet är ett begrepp i branschen och det är inte förknippat med hög kvalitet.

ClasseClas skrev:
Det är bara för tråkigt att ett lås som ska hålla minst 50 år inte klarar ens 5 år.
50år :eek: rekommendationen är att byta efter 15år även om vissa inom bostadssektorn räknar på 25år.
Såg en undersökning för en del år sedan och där stod att Svenskar i snitt byter lås var 47:de år trots rekommendationer om 15år.
Bara för att ett lås fungerar betyder inte att säkerheten fortfarande är i toppskick.
Ett låshus som diskuteras i denna tråden borde fungera väldigt länge och även betydligt längre än de perioder jag nämnt.

Redigerat:
123abc skrev:
Svenskt?
Hur svenskt tror du ASSA är nu för tiden och vilken verksamhet tror du de har i Sverige?...
OK Men det var svenskt, liksom t.ex. ASEA, som numera är Schweiziskt.

Ny slogan på gång? ASSA lås = Kassa lås :p

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
OK Men det var svenskt, liksom t.ex. ASEA, som numera är Schweiziskt.

Ny slogan på gång? ASSA lås = Kassa lås :p
ASSA kassa har jag hört förr.
Jo ASSA har ett svenskt arv men sanningen är att det kanske inte är ett företag att vara stolt över om du granskar det lite närmare.

ClasseClas
123abc skrev:
...

50år :eek: rekommendationen är att byta efter 15år även om vissa inom bostadssektorn räknar på 25år.
Såg en undersökning för en del år sedan och där stod att Svenskar i snitt byter lås var 47:de år trots rekommendationer om 15år.
Bara för att ett lås fungerar betyder inte att säkerheten fortfarande är i toppskick.
Ett låshus som diskuteras i denna tråden borde fungera väldigt länge och även betydligt längre än de perioder jag nämnt.
Det kan hända att det är rekommenderat att byta lås vart 15:e år, jag tycker det är en kort tid förhållandevis. Min poäng är ett lås får aldrig fallera mekaniskt som mitt ASSA-lås gjorde varför jag fick skicka efter låssmed för att få upp dörren. Vi har ett härbre med ett lås från 1840-talet som givetvis funkar felfritt efter alla dessa år trots att låset är rostigt. Mitt båtlås, ett ABUS 37/55 (som inte är lika gammalt ;) ), som ligger utomhus i ur och skur för jämnan behöver jag inte oroa mig för att det inte går att öppna eller stänga de 2 ggr per år jag använder det. 50 års mekanisk livslängd är det minsta jag kan acceptera faktiskt. :)

Vad gäller mitt ASSA-lås så får jag en ny kista på goodwill så det känns bra att ASSA tar en del av sitt ansvar i alla fall.:)

ClasseClas skrev:
Det kan hända att det är rekommenderat att byta lås vart 15:e år, jag tycker det är en kort tid förhållandevis. Min poäng är ett lås får aldrig fallera mekaniskt som mitt ASSA-lås gjorde varför jag fick skicka efter låssmed för att få upp dörren. Vi har ett härbre med ett lås från 1840-talet som givetvis funkar felfritt efter alla dessa år trots att låset är rostigt. Mitt båtlås, ett ABUS 37/55 (som inte är lika gammalt ;) ), som ligger utomhus i ur och skur för jämnan behöver jag inte oroa mig för att det inte går att öppna eller stänga de 2 ggr per år jag använder det. 50 års mekanisk livslängd är det minsta jag kan acceptera faktiskt. :)

Vad gäller mitt ASSA-lås så får jag en ny kista på goodwill så det känns bra att ASSA tar en del av sitt ansvar i alla fall.:)
15år kan anses vara kort tid men om du värdesätter säkerheten i produkten så bör du följa rekommendationen.
Lås kommer alltid att fallera mekaniskt men genom aktivt produktval kan risken minimeras samt fördröjas.

Ja det är jättebra att ASSA byter ut felaktiga låskistor som går sönder i förtid.
Det är inget beslut som ASSA tog speciellt lätt utan ASSA avslog enda tills Villaägarnas Riksförbund rekommenderade samtliga drabbade medlemmar att anmäla till ARN och Konsumentverket planerade att väcka en grupptalan mot ASSA och inte endast goodwill.

50år är väldigt lång tid och det är inte mycket som håller så länge.
ABUS 37/55 borde fungera utmärkt till din båt utan några större bekymmer men förvänta dig inte att det håller i 50år.
Ditt lås från 1840-talet har med största sannolikhet ingen säkerhet utan kan likställas med en hasp som ser till att dörren är stängd från att blåsa upp och inte skydd mot inbrott, det är inte jämförbart med ett modernt lås.

Redigerat:
ClasseClas
Då har jag installerat den nya kistan. Det tog ca 30 minuter. Mekaniken känns betydligt stummare och den fjädrar kraftigare än förra kistan. Vi får se hur bra den håller över tiden.

ClasseClas skrev:
Då har jag installerat den nya kistan. Det tog ca 30 minuter. Mekaniken känns betydligt stummare och den fjädrar kraftigare än förra kistan. Vi får se hur bra den håller över tiden.
Mitt nya lås har suttit på plats precis en vecka nu, och fungerar fortfarande.
Visst känns det som lite bättre respons i fjädrarna!

Vi får hoppas på det bästa :)

Lite roligt..eller ganske tråkigt att tråden fortfarande är aktuell trots att jag skapade den för över 4 år sedan.
ASSA verkar fortsätta jobba med sin goodwill.

När det gäller vårt lås som jag bytte så fungerar det fortfarande klanderfritt trots att med 2 katter o 4 ungar så öppnas dörren säkert 50ggr/dag. Det blir väl so far typ 75.000 öppningar man kan ju undra hur mycket lådkistan är testad för.
Kanske snart dags med ett nytt goodwillsamtal till ASSA:p

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
...
trots att med 2 katter o 4 ungar så öppnas dörren säkert 50ggr/dag.
...
Kanske snart dags med ett nytt goodwillsamtal till ASSA:p
Jag har det lite så också, kattfröknarna vill ut och in hela dagarna (fast barnen har flugit ur boet).

Kan du inte kolla med ASSA om du kan få 4 - 5 lås att ha på lager när de rasar :)

Det är ju fånigt att man inte kan öppna låskistan och byta de trasiga fjädrarna bara.
Det borde bli liiite billigare för tillverkaren.

ClasseClas skrev:
De nyare versionerna med en ny stolpe är betydligt bättre än de äldre varianterna av 2002.
De är helt nya lås och bygger inte på det "evolution konceptet" mer än måttmässigt utan är istället mer likt de äldre classic låshusen.
Nya http://mpc.spear.staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=44032&ft=.jpg

KnockOnWood skrev:
Det är ju fånigt att man inte kan öppna låskistan och byta de trasiga fjädrarna bara.
Det borde bli liiite billigare för tillverkaren.
Med alla ändringar som skett i evolution serien så hade det varit väldigt svårt med reservdelar till just du version.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.