84 174 läst ·
80 svar
84k läst
80 svar
Fallen har fastnat
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Det håller jag givetvis med om, men misstag händer ju (och med stor marknadspenetration får det stora konsekvenser) och på något sätt är det när det blir problem som det verkligen syns om man är förmögen att sköta det snyggt.Mikael_L skrev:
Tillverkare kommer alltid att göra misstag, det enda jag tycker man kan undra är om ASSA borde ta den enorma kostnaden att proaktivt byta ut alla påverkade kistor (istället för att reaktivt erbjuda goodwill), jag tycker nog att denna strategi är bättre (det går ju alltid att hålla stängt mha nyckeln, så även om det är trassligt kan man ju hantera situationen)
/U
...jaha, tror jag precis blev medlem i klubben. Fallen fastnat inne, känns glapp och rörlig når jag försöker pilla lite på den med en liten skruvmejsel. Mao verkar den inte ha kilat fast sig eller fastnat mot ngn kant. Vill minnas att det är ASSA 2000.
Har bytt dörrblad 3 ggr sedan installation 2009, 3 ggr á 2 dörrar = redan trött på att flytta låskistor. :wow:
Men jag skall ringa ASSA o försöka få mig en ny kista, tänkte testa gränserna o be om en till kista även till den andra dörren o åtgärda båda två. Försöka duger då dörrarna inhandlades samtidigt.
Eller, jag tror jag ringer min bästaste bygghandel o låter dem kolla med ASSA. Kanske kan jag få med mig en/två låskistor direkt i handen så snart jag har tid för detta roliga projekt.
Har bytt dörrblad 3 ggr sedan installation 2009, 3 ggr á 2 dörrar = redan trött på att flytta låskistor. :wow:
Men jag skall ringa ASSA o försöka få mig en ny kista, tänkte testa gränserna o be om en till kista även till den andra dörren o åtgärda båda två. Försöka duger då dörrarna inhandlades samtidigt.
Eller, jag tror jag ringer min bästaste bygghandel o låter dem kolla med ASSA. Kanske kan jag få med mig en/två låskistor direkt i handen så snart jag har tid för detta roliga projekt.
Jaha, det var ju just ljusblått. Nu har bägge mina dörrar det här problemet. Och ungarna går inte att betro med nycklar, de skulle tappa bort huvudet om det inte satt fast. Får se om ASSA svarar på mail snabbt, annars får jag ringa imorgon. Kan någon tipsa om både 2000 och 2002 var "lättöppnade" med ett plattjärn? Jag har nämligen ett vinkeljärn som skydd mot det "knepet" på ena dörren medan den andra låskistan är utbytt av ASSA eftersom där inte fanns plats för ett sånt skydd. Den utbytta kistan står det 2002 på, men den andra går ju inte att se vad det är eftersom vinkeljärnet sitter i vägen (kan väl iofs skruva av det, men va f-n, jag orkar inte trassla med sånt här - låskistor ska ju för f-n inte vara som entusiastbilar där man ska skruva mer än använda dem ... 
Assa 2000 är den gamla klassiska kistan med rak kolv medan 2002 är evolution låskistan med den nyare hakkolven.Puttaren skrev:Kan någon tipsa om både 2000 och 2002 var "lättöppnade" med ett plattjärn? Jag har nämligen ett vinkeljärn som skydd mot det "knepet" på ena dörren medan den andra låskistan är utbytt av ASSA eftersom där inte fanns plats för ett sånt skydd. Den utbytta kistan står det 2002 på, men den andra går ju inte att se vad det är eftersom vinkeljärnet sitter i vägen (kan väl iofs skruva av det, men va f-n, jag orkar inte trassla med sånt här - låskistor ska ju för f-n inte vara som entusiastbilar där man ska skruva mer än använda dem ...![]()
Det var äldre 2002 låskistor som var drabbade, enklaste sättet att se om du har en låskista som var drabbad är att mäta hur bred regelkolven är, dom tjocka var drabbade medan dom smalare är åtgärdade.
Fallregeln, är det den som stänger men inte låser dörren?
I så fall är jag nu också medlem i klubben.
Ringde ASSAs kundtjänst men idag hävdar de att deras goodwill bara gäller i fem år utan tvåårs-påslag. Vårt hus är slutbesiktigat 2006-08-01, så det är ju drygt 8 år sedan. Då rekommenderar de att man köper ett nytt låshus på byggmarknad och monterar in.
Ja, jo, kanske det.
Men knappast ett av samma märke.
Någonsin.
Det är ju inte bara så att ASSA uppenbarligen säljer en undermålig produkt som man kastar bort pengarna på (vi är väldigt försiktiga och bara två i hushållet som öppnar dörren). Det är ju arbetet med att skruva upp låset, upptäcka att själva låskolven tydligen är av annat märke (Ilco Orion står det på alla nycklar av någon anledning), till slut få ut låskolven, köpa en ny kista, pilla allt på plats igen. Pust.
Ska målfärgen hålla längre än ett ASSA-lås får jag nog byta märke.
Några tips?
Jag är sugen på ett Yale Doorman som går att koppla till larmet.
Är det ett tryggt lås (frånsett att ASSA verkar vara generalagent i Sverige då)?
Kan man montera det själv om man är ohändig, men normalbegåvad och läskunnig?
Kommer det att passa utan problem i ett ASSA C2002 lås där slutblecket heter ASSA 1487-4 (och inte 1487-2 som tydligen är rekommenderat)?
Som alltid tacksam för svar från de som vet mer (vilket är typ alla)...
I så fall är jag nu också medlem i klubben.
Ringde ASSAs kundtjänst men idag hävdar de att deras goodwill bara gäller i fem år utan tvåårs-påslag. Vårt hus är slutbesiktigat 2006-08-01, så det är ju drygt 8 år sedan. Då rekommenderar de att man köper ett nytt låshus på byggmarknad och monterar in.
Ja, jo, kanske det.
Men knappast ett av samma märke.
Någonsin.
Det är ju inte bara så att ASSA uppenbarligen säljer en undermålig produkt som man kastar bort pengarna på (vi är väldigt försiktiga och bara två i hushållet som öppnar dörren). Det är ju arbetet med att skruva upp låset, upptäcka att själva låskolven tydligen är av annat märke (Ilco Orion står det på alla nycklar av någon anledning), till slut få ut låskolven, köpa en ny kista, pilla allt på plats igen. Pust.
Ska målfärgen hålla längre än ett ASSA-lås får jag nog byta märke.
Några tips?
Jag är sugen på ett Yale Doorman som går att koppla till larmet.
Är det ett tryggt lås (frånsett att ASSA verkar vara generalagent i Sverige då)?
Kan man montera det själv om man är ohändig, men normalbegåvad och läskunnig?
Kommer det att passa utan problem i ett ASSA C2002 lås där slutblecket heter ASSA 1487-4 (och inte 1487-2 som tydligen är rekommenderat)?
Som alltid tacksam för svar från de som vet mer (vilket är typ alla)...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Häpp, så var det vår tur 
Det andra ASSA 2002-låset på 4½ år har nu gett upp.
Det första stupade på hakregeln.
På det andra hänger sig hakregeln då och då, så vi får smyga in genom tvättstugan.
Ibland hänger det sig utan att man ens låst med nyckel.
Men i dag stanna fallregeln inne och ville inte titta ut.
Den kanske tyckte det var för kallt?
Är det Dorma som gäller nu då?
830 kr inkl. slutbleck:
http://www.laskompaniet.se/lashus-dl9192-dorma/919-0
Eller går det att lösa billigare? 4 veckor till nästa pension
Det andra ASSA 2002-låset på 4½ år har nu gett upp.
Det första stupade på hakregeln.
På det andra hänger sig hakregeln då och då, så vi får smyga in genom tvättstugan.
Ibland hänger det sig utan att man ens låst med nyckel.
Men i dag stanna fallregeln inne och ville inte titta ut.
Den kanske tyckte det var för kallt?
Är det Dorma som gäller nu då?
830 kr inkl. slutbleck:
http://www.laskompaniet.se/lashus-dl9192-dorma/919-0
Eller går det att lösa billigare? 4 veckor till nästa pension
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Verkar ok. Huvudsaken är att du inte köper ett nytt lås från Assa. De ska inte tjäna på att sälja skräp.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Tack! Och jag är helt överens.Ny_husägare skrev:
Dörren med det första låset monterades juni 2015.
Ersättningslåset fick jag i april 2011.
Har aldrig tidigare under ett ganska långt liv behövt byta något lås.
Skall ringa till ASSA i morgon, så får vi se vad de säger.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Uppföljning
Jag ringde ASSA i måndags och beskrev problemet.
Noll väntetid i telefonkö, efter 5 sek svarade en trevlig tjej på kundsupporten.
Ja, de hade en femårig good-will-garanti så de skulle skicka ett nytt lås.
Vi skickar ett nytt lås var budskapet, och vi skickar med en påse så du kan skicka tillbaka det gamla.
Problemet berodde på för hårt härdade fjädrar, som gick av efter en tids användning, trodde hon.
Och idag kom låset på posten.
Det är nu monterat och fungerar bättre än nytt
Hoppas det håller längre än de gamla också.
Kundsupporten var det i alla fall inget fel på
Rättning:
Jag skrev förut att "Dörren med det första låset monterades juni 2015"
Det skulle vara "Dörren med det första låset monterades juni 2010"
Jag ringde ASSA i måndags och beskrev problemet.
Noll väntetid i telefonkö, efter 5 sek svarade en trevlig tjej på kundsupporten.
Ja, de hade en femårig good-will-garanti så de skulle skicka ett nytt lås.
Vi skickar ett nytt lås var budskapet, och vi skickar med en påse så du kan skicka tillbaka det gamla.
Problemet berodde på för hårt härdade fjädrar, som gick av efter en tids användning, trodde hon.
Och idag kom låset på posten.
Det är nu monterat och fungerar bättre än nytt
Hoppas det håller längre än de gamla också.
Kundsupporten var det i alla fall inget fel på
Rättning:
Jag skrev förut att "Dörren med det första låset monterades juni 2015"
Det skulle vara "Dörren med det första låset monterades juni 2010"
