84 168 läst ·
80 svar
84k läst
80 svar
Fallen har fastnat
Du hittar produktionsdatum på låskistan, där sitter en vit lapp och nere i vänstra hörnet står det....
Gammal, ja du skrev själv att du trodde det var 3 år sedan du monterade den. Men kontakta du dem som du köpte den av, det kan ju som sämst bli nej...
Gammal, ja du skrev själv att du trodde det var 3 år sedan du monterade den. Men kontakta du dem som du köpte den av, det kan ju som sämst bli nej...
Dörrtillverkarna har bra priser.. Finns ju en anledning till att det alltid är svårt att få andra modeller än de som saluförs som standard.Nimajneb skrev:
Både ja och nej, är gammal låssmed men jobbar inte med det längre. Är dock fortfarande kvar inom säkerhet, som säkerhetsingenjör med mer fokus mot projekt och konstruktion av säkerhetslösningar..
Kul att det verkar ordna sig Nimajneb. Gå gärna tillbaka sen till tråden och skriv om det löste sig som det skulle....
Men er andra, jag har alltid haft ett gott öga till ASSA, har själv monterat en hel del av dessa, men aldrig behövt laga dom... (Kanske tur det).
Men om kvaliten är så dålig, vad finns det för alternativ? Tyska grannen vi har han kör med sina tyska "sinneslås" och dörrar utan trycken, bara handtag, han får knacka på varje ggn han vill bli insläppt om han inte har nyckeln... men han menar att många , många har det systemet eller såna med kodlås......
Kodlås vore ju ett alternativ, men vad finns det här i Sverige för bra alternativ till vanliga säkra lås?
"Tack Nimajneb för att jag fick kapa tråden"...
Men er andra, jag har alltid haft ett gott öga till ASSA, har själv monterat en hel del av dessa, men aldrig behövt laga dom... (Kanske tur det).
Men om kvaliten är så dålig, vad finns det för alternativ? Tyska grannen vi har han kör med sina tyska "sinneslås" och dörrar utan trycken, bara handtag, han får knacka på varje ggn han vill bli insläppt om han inte har nyckeln... men han menar att många , många har det systemet eller såna med kodlås......
Kodlås vore ju ett alternativ, men vad finns det här i Sverige för bra alternativ till vanliga säkra lås?
"Tack Nimajneb för att jag fick kapa tråden"...
Du är alltid välkommen o tjöta i mina trådar Milkshaken
Låskistan kom redan idag (18h efter mitt telefonsamtal med ASSA).
tillverkad v46 2010.
Tog väl runt 20 min att byta, det är bara en eller två minusgrader idag så temp fallet i huset vart inte så farligt.
Den gamla kistan skall skickas tillbaka till ASSA i ett portofritt kuvert som dom skickade med.
d^_^b
Låskistan kom redan idag (18h efter mitt telefonsamtal med ASSA).
tillverkad v46 2010.
Tog väl runt 20 min att byta, det är bara en eller två minusgrader idag så temp fallet i huset vart inte så farligt.
Den gamla kistan skall skickas tillbaka till ASSA i ett portofritt kuvert som dom skickade med.
d^_^b
Beror lite på.. Har tidigare vart olika om det är GDS eller låssmeds-kistor. Vissa har en liten torxskruv på sidan kistan i nära anslutning till tryckesfallet. Andra där tar man loss stolpen på framsidan med hjälp av de två torxskruvarna
Har råkat ut för samma sak på BÅDA låsen i vårt hus som är drygt 1 år gammalt. Låsen havererade med 2 veckors mellanrum på exakt samma sätt. Blir till att ringa ASSA och klaga då hustillverkaren har semester. Ger dock inte mycket för "kvalitén" på dessa lås...
Åkt på att fallen fastnat inne jag med.
Hade våra nya fina Snickarper-ytterdörrar och -garagedörrar låg i garaget tom maj iår, det var för kallt länge innan vi kunde montera dem.
Häromdagen fastnade fallen i innerläge. Naturligvis kollade jag här och felet var ju känt.
Idag är det fredag och har just ringt Assa och de skickar direkt en ny låskista.
Skönt med sådan service och det finns ju anledning till detta.
Snyggt skött tycker jag!
Sen hoppas jag kvaliteen är på topp med nya låskistan.
/Mattias
Hade våra nya fina Snickarper-ytterdörrar och -garagedörrar låg i garaget tom maj iår, det var för kallt länge innan vi kunde montera dem.
Häromdagen fastnade fallen i innerläge. Naturligvis kollade jag här och felet var ju känt.
Idag är det fredag och har just ringt Assa och de skickar direkt en ny låskista.
Skönt med sådan service och det finns ju anledning till detta.
Snyggt skött tycker jag!
Sen hoppas jag kvaliteen är på topp med nya låskistan.
/Mattias
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Även jag har råkat ut för att snedkolven fastnade i intryckt läge och var helt omöjlig rubba. Gick till lokale låssmeden med den och han sa det inte gick repa men tog det som garantiärende. Fick ny connect-låskista som verkar betydligt mer gedigen än den gamla; tyngre, förstärkningsvinklar vid stolpen mot låskistan mm.
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Även jag råkade ut för detta på landet i helgen (nya huset, byggt 2010), precis när vi skulle åka hem. Tänkte att det är väl bara någon fjäder som hoppat loss och skruvar ur kistan. Visar sig dock att det var två bultar med "lås-torx" (pinne i mitten) och givetvis har jag inte några sådana mejslar / bits på landet. Så det var bara att skruva tillbaka och låta hakregeln ensam hålla dörren.
Ringde ASSA idag, mindre än en minuts väntan i telefon och efter beskrivning av problemet skickar de omedelbart en ny kista + frankerad returpåse. Visst är det synd om de ha kvalitetsproblem men jag måste säga att det där var perfekt skött och om något ökade just mitt förtroende för ASSA.
/U
Ringde ASSA idag, mindre än en minuts väntan i telefon och efter beskrivning av problemet skickar de omedelbart en ny kista + frankerad returpåse. Visst är det synd om de ha kvalitetsproblem men jag måste säga att det där var perfekt skött och om något ökade just mitt förtroende för ASSA.
/U