Teacer Teacer skrev:
Japp. Gjorde det. Tog ner +50 träd. De flesta 25-35 meter höga.
Ok, då har du gjort på rätt sätt.
Det borde även trädfällaren (eller beställaren av trädfällningen) ha gjort, så hade inte detta varit ett problem.

/ Hälsningar, Fredrik

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Ok, då har du gjort på rätt sätt.
Det borde även trädfällaren (eller beställaren av trädfällningen) ha gjort, så hade inte detta varit ett problem.

/ Hälsningar, Fredrik
Ja. I detta fall så borde trädfällaren ha gjort så. Tycker ändå att det borde finnas fler regler på detta. Nu finns det väl bara ”om grenar hänger över..”.
Tycker att ens tomt sträcker sig till nocken + nån meter. Sen behövs det kommunikation mellan grannar.

Reglerna är glasklara. Inget som helst att fundera över vad som gäller.

• Gilla
Elektra och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker att som drabbad husägare hade man velat köpa en motorsåg, några dunkar roundup, kanske t.o.m. hyra en grävmaskin. Och nästa gång grannen åker till jobbet justeras hans tomt lagom så att det är lika svårt att återställa den som att återställa ekarna.

Skulle domstolen mot förmodan döma ut ett skadestånd på en miljon kronor, och som grannen faktiskt betalade också, så KANSKE det skulle stoppa det värsta hämndbegäret. Skulle gärna se att trädkaparen fick skaka galler några månader också.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
Fullt rimligt skadestånd. Jag vet en som planterade ett hyffsat stort fullvuxet träd av annan sort. det gick på ca 250' för 10 år sedan. Grävning, helikopter mm är inte helt gratis.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varken 3,5kkr eller 1000kkr är rimligt i sammanhanget. Jag hoppas att det slutar på en rimlig nivå.
10kkkr

• Gilla
Myckling
  • Laddar…
G guggen skrev:
Fullt rimligt skadestånd. Jag vet en som planterade ett hyffsat stort fullvuxet träd av annan sort. det gick på ca 250' för 10 år sedan. Grävning, helikopter mm är inte helt gratis.
Fast nu handlar invändningen mot att ersätta ett fullstort träd med värdet av att plantera ett likadant att det inte är skäligt att göra så. Trädet som egendom är helt enkelt inte värt vad det kostar att ersätta det med ett likadant.

En variant - man får betala i skadestånd vad ens fastighet har ökat i värde.

Sågar man ned träd för att få bättre utsikt, kanske några sketna stora självsådda tallar.
Blir bara några tusen i skadestånd idag, men den som tog ned träden har fått 200% mer i utsikt = hans fastighet har ökat markant i värde.

Värdeökningen skall vara skadeståndet till grannen.

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
J
Oavsett utfall och kommentar kring det rättsliga är det krig. Ifall området är en bit ifrån egna huset hoppas jag på plantering av bambu, thuja och så douglasgran asap för att på både kort och lång sikt effektivt motverka det idioten försökte uppnå.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
V VetarN skrev:
Alltså, med det sagt så kan man sätta dödsstraff på alla brott för då vågar ingen begå brott? Det har faktiskt visst med vilken syn man ser världen på. Jag anser åtminstone att det måste finnas en rimligare summa än 1 miljon och jag misstänker att i det här fallet domstolen håller med mig- Men vi får se.

Jag säger inte att han ska ersätta ekarna med 3500 kronor säger bara att rimligt är kanske 100 000 för båda.
Vad är det som du inte förstår? När man förstör en annan persons egendom, så bör man återställa det till ursprungligt skick! Om möjlighet ej finns så ska kostnad utdömas för alla år av skötsel och orsakad smärta av denna onda gärning utan lov.

• Gilla
Elektra och 2 till
  • Laddar…
G
J Jotsat skrev:
Oavsett utfall och kommentar kring det rättsliga är det krig. Ifall området är en bit ifrån egna huset hoppas jag på plantering av bambu, thuja och så douglasgran asap för att på både kort och lång sikt effektivt motverka det idioten försökte uppnå.
Jag undrar om jag hade varit långsint så att när det (kanske) var dags att flytta i framtiden, då så ut en j*a massa partslide över hela grannens tomt.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Å andra sidan kan blixten slå ner i nåt av träden. Vips, så har man förlorat en halv miljon.
Borde man inte så värdefull egendom skyddad?

Tur det inte var på Gustav Wasas tid. Då var alla ekar kronans egendom och att fälla en ek var belagt med dödsstraff!

• Gilla
Borgir och 1 till
  • Laddar…
Rynkeby Rynkeby skrev:
Tur det inte var på Gustav Wasas tid. Då var alla ekar kronans egendom och att fälla en ek var belagt med dödsstraff!
Du menar synd? ;)

• Gilla
Rynkeby
  • Laddar…
Rynkeby Rynkeby skrev:
Å andra sidan kunde kronans folk när som helst komma och hugga ner ekarna på tomten...

• Gilla
Lanko2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.