Hej

Jag har nu rest stommar till ett 30kvm attefallshus som ska isoleras, i början tänkte jag ha sprutisolera med polyuretan för att få så mycket boyta som möjligt och skippa ett installationsskikt. Spruta med polyuretan kostar ca 50k för väggar och tak.

Nu har jag fått höra att isolera 145mm stommar med vanlig glasull ska funka bra på ett så litet hus. Men är detta bra nog för boverkets rekommendationer/krav för ett åretruntboende? Jag vill ju ha lika bra komfort som i en vanlig villa. Då tänkte jag även i glasullsfallet skippa installationsskikt med extra isolering.

Vad tror ni? räcker 145mm isolering i ett 30kvm attefallare

D
Floyergilmour Floyergilmour skrev:
Hej

Jag har nu rest stommar till ett 30kvm attefallshus som ska isoleras, i början tänkte jag ha sprutisolera med polyuretan för att få så mycket boyta som möjligt och skippa ett installationsskikt. Spruta med polyuretan kostar ca 50k för väggar och tak.

Nu har jag fått höra att isolera 145mm stommar med vanlig glasull ska funka bra på ett så litet hus. Men är detta bra nog för boverkets rekommendationer/krav för ett åretruntboende? Jag vill ju ha lika bra komfort som i en vanlig villa. Då tänkte jag även i glasullsfallet skippa installationsskikt med extra isolering.

Vad tror ni? räcker 145mm isolering i ett 30kvm attefallare
Komfort kan du alltid ordna, det handlar bara om hur mycket värmeenergi du måste tillföra. 145 mm är betydligt mer isolering än många bostadshus.

Min svärfar byggde en undantagsstuga åt sig för ca 15 år sen med 90 mm väggisolering. Drygt 30 m². Den hålls varm på vintern (iofs på Gotland) med några vedträn i kaminen per dygn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.