P
L Lakritsianen skrev:
Det finns bara en lösning på detta och det är lagändring för idag krävs det tydligen för att folk ska ta hänsyn till varandra.
Jaha. Och hur skall den lagen skrivas? Kan du ge ett komprimerat men ändå heltäckaande exempel?

Pussy

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja personen som skapade tråden skriver att trädet är skadat, varför skulle hon hitta på det? Och det är inte för solens skull de vill ta ned trädet utan för att det kan skada huset.
Om huset är värt 500000 och trädet 5000 kr, varför chansa? En massa slöseri med försäkringspengar och resurser, plus att det kommer att bli åldersavdrag på huset så de kommer inte bli fullt ersatta.
Om trädägare fick betala självrisken skulle de ta större ansvar och se över sina riskträd.
Det räcker alltså att en person vill bli av med ett träd och bedömer det som skadat.
Du tycker inte det är lite knapphändigt.
Ägaren till trädet har ju gjort bedömningen att det inte är skadat. Varför skulle den hitta på det?
Ser du problematiken här?

• Gilla
perra i skogen och 5 till
  • Laddar…
I Irene M skrev:
Det finns två tomter utanför planerad bostadsområde. Marken mellan tomterna ägs av en bonde. Vi har ett stort träd på hans tomt mellan våra hus. Den börjar ruttna i roten och vi påpekade detta till honom. Han tyckte att det inte är någon fara. Om den faller förstör det huset den faller på. Våra hus är små enplanshus hus. Vi är mycket oroliga. Har vi rätt att fälla den innan olyckan sker? [bild]
Se gärna till att ha dokumenterat att ni meddelat bonden att ni misstänker att trädet är sjukt. Skriftligt allra helst.
Ännu bättre om ni har någon kunnig som tar en titt och gör ett utlåtande.

Om han fått information att hans egendom riskerar orsaka skada så måste han inom rimlig tid undersöka detta. Gör han inte det och trädet välter på ert hus kan han bli skadeståndsskyldig (och att det är hans försäkring som täcker skadorna).
Framför allt om det visar sig att trädet faktiskt är sjukt.

Fördelen för dig att han blir ansvarig (vilket han inte är om han inte blivit informerad och fallet anses vara en olycka) då kommer han bli skyldig att återställa ert hus till minst samma skick och funktion som innan skadan. Då man inte kan nybygga ett hus i gammal skick, får ni ett nytt hus (må vara billigaste möjliga utrustning ifall allt befintligt är gammalt).

Om det går på er försäkring/ansvar blir det en hel del åldersavdrag etc.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Se gärna till att ha dokumenterat att ni meddelat bonden att ni misstänker att trädet är sjukt. Skriftligt allra helst.
Ännu bättre om ni har någon kunnig som tar en titt och gör ett utlåtande.

Om han fått information att hans egendom riskerar orsaka skada så måste han inom rimlig tid undersöka detta. Gör han inte det och trädet välter på ert hus kan han bli skadeståndsskyldig (och att det är hans försäkring som täcker skadorna).
Framför allt om det visar sig att trädet faktiskt är sjukt.

Fördelen för dig att han blir ansvarig (vilket han inte är om han inte blivit informerad och fallet anses vara en olycka) då kommer han bli skyldig att återställa ert hus till minst samma skick och funktion som innan skadan. Då man inte kan nybygga ett hus i gammal skick, får ni ett nytt hus (må vara billigaste möjliga utrustning ifall allt befintligt är gammalt).

Om det går på er försäkring/ansvar blir det en hel del åldersavdrag etc.
Är det inte både bättre och billigare att försöka köpa det träd man vill avverka på annans mark?

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte både bättre och billigare att försöka köpa det träd man vill avverka på annans mark?
Klart det är, ifall bonden inte vill lyssna eller vidta någon åtgärd.
Kräver dock att bonden vill sälja.

Man kan också upplysa om dennes skyldigheter när han nu känner till "faran".
Är billigare för bonden att ta ner trädet för 40k än stå för nytt hus + tillfälligt boende under byggtiden.

Förhandlingsläget blir ganska mycket bättre med kunskap

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Är billigare för bonden att ta ner trädet för 40k än stå för nytt hus + tillfälligt boende under byggtiden.

Varför skulle markägaren betala någon 40 000 kr för att ta ner en björk? Jag vet inte vad du umgås med för bönder, men de jag känner äger samtliga egen motorsåg (minst en) och dessutom traktor (minst en), de som arbetar aktivt i sin skog har dessutom någon form av griplastarkärra att kunna köra ut fällda träd med.
Jo, som sagt, läget blir bättre med kunskap.

• Gilla
Lakritsianen och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Varför skulle markägaren betala någon 40 000 kr för att ta ner en björk? Jag vet inte vad du umgås med för bönder, men de jag känner äger samtliga egen motorsåg (minst en) och dessutom traktor (minst en), de som arbetar aktivt i sin skog har dessutom någon form av griplastarkärra att kunna köra ut fällda träd med.
Jo, som sagt, läget blir bättre med kunskap.
Ja såklart har bonden säkert möjlighet att göra det utan att betala 40k. Det var en grov höftning av kostnad utifall han mot förmodan inte vill göra det själv.
Det var framförallt för att få en jämförelsebar summa på kostnaden. 0kr eller 40k är både och betydligt mindre än 800-2500k

Claes Sörmland
R Rampage2216 skrev:

Detta är bara fria fantasier. Vi har inte sånt strikt skadeståndsansvar i Sverige.

• Gilla
yonna och 7 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Ja såklart har bonden säkert möjlighet att göra det utan att betala 40k. Det var en grov höftning av kostnad utifall han mot förmodan inte vill göra det själv.
Det var framförallt för att få en jämförelsebar summa på kostnaden. 0kr eller 40k är både och betydligt mindre än 800-2500k
R Rampage2216 skrev:
Nog lär TS kunna köpa och låta fälla björken för betydligt mindre pengar än så, markägaren har väl konstaterat att det inte behövs så det lär bli husägarens sak att bekosta det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I Irene M skrev:
Vi har haft flera björkar som brustit vid roten och denna visar samma sak. De är nära sjön så det kan ju vara orsaken
Två björkar, tämligen tjocka och kanske 40år gamla, på vår tomt (1.700 M2) har blåst ner genom att delar av rötterna gått av. Så visst kan björkars rötter bli dåliga.

A
Appendix Appendix skrev:
Ni behöver inte vara roliga. Er försäkring kommer hantera det hela om nått händer.
Njut av att bo lantligt istället. Här är det lummigt och fint.
Idiotsvar!
Förstår du att du kan förstöra en människas liv med ett sådant svar??

De flesta försäkringar TÄCKER INTE om ett träd faller ner på ditt hus. Jag betalar extra i min försäkring för det (länsförsäkringar) då jag har massa träd på ett berg ovanför huset.

• Gilla
Lakritsianen
  • Laddar…
A
R Rampage2216 skrev:

Läs inlägget ovan. Gäller dig med.
Du lurar människor och de kan råka illa ut pga av din totalt extrema okunskap.

A Anders99999999 skrev:
Idiotsvar!

De flesta försäkringar TÄCKER INTE om ett träd faller ner på ditt hus. Jag betalar extra i min försäkring för det (länsförsäkringar) då jag har massa träd på ett berg ovanför huset.
Precis pga åldersavdrag plus nya byggregler gör att drabbade husägare får betala mellanskillnaden själva vilket innebär flera hundratusen kr.

Claes Sörmland
L Lakritsianen skrev:
Precis pga åldersavdrag plus nya byggregler gör att drabbade husägare får betala mellanskillnaden själva vilket innebär flera hundratusen kr.
Men det kräver väl att trädet helt raserar huset? Annars kickar inte nya byggregler in vid reparation.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
A Anders99999999 skrev:
Idiotsvar!

MEN UPPFÖR DIG!

Om du ska kalla mig för idiot så kan du ju räkna med att jag sen inte läser resten av vad du skriver utan snarare tycker
"han som sa det, var det":mad:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.