Hej,
Ska fixa badrummet och jag undrar lite om fall. Jag ska ha ett badkar i badrummet och jag undrar om man måste ha fall mot avloppet om man ansluter badkarets av lopp direkt på av lopps ledningen?

Ja om du skall bygga fackmannamäsigt tror jag. Byggreglerna säger väll om det är golvbrunn så skall det vara fall? Men du skall inte ha en golvbrunn?

Har du ingen golvbrunn så kan du tolka lagen hur du vill:) . Men jag tror inte att den som besiktar huset den dagen du säljer blir så glad

Du måste ha fall och golvbrunn i ett badrum. Vet inte om det finns någon lag men det är riktlinjer som man ska följa. Rent praktiskt så är det ju en fördel om t.ex badkaret svämmar över eller om man får en massa vatten på golvet så har det någonstans att ta vägen. Om du redan har en brunn i samma rum och ska sätta dit ett extra avlopp för badkaret så behöver du inget fall mot avloppet. Däremot ska det vara fall mot brunnen.

X
I praktiken kan man ju tänka sig badkaret som ett stort handfat ( om du inte ska duscha i det ) och då borde det vara (toalett-regler) som gäller gummat golv och ett uppvik på minst 5 cm, men har du ett badkar är det självklart att du ska ha en golvbrunn det kommer att komma vatten utanför när du plaskar med frugan på kvällarna... överskottet måste kunna rinna bort någonstans.

P.S Men får berömma dig för en spännande tankesätt, skulle vara intressant att se hur ett försäkringsbolag skulle ställa sig till en översvämmning (det kan ju hända på toaletter också)

Finns säkert någon klaosul någonstans som säger att när det är större vatten massor över ett visst antal liter så skall det räknas som våtrum, Men som sagt intressant fråga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.