Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Ja, BKR regler kan jag då jag själv är ansluten till dem. :)

Sen kanske det är så att ni ska ha storformatsplattor och det är ingen lag att det ska vara 5-10mm/m utan ska man ha stora plattor så måste man oftast frångå de måtten men då ska man ju avtala om detta med kunden.

T.o.m ett helt plant golv är ju godkänt i sådant fall så länge det inte förekommer bakfall. :)
Han nämnde något om stora plattor när han visade fallet på golvet. Jag vet inte om 60x30 räknas som storformat?

Paul-Staffanstorp
F Fredrichc skrev:
Han nämnde något om stora plattor när han visade fallet på golvet. Jag vet inte om 60x30 räknas som storformat?
Jo det gör de... så då har vi anledningen till lite mindre fall.

Men ska det vara helt korrekt ska detta ju informeras om till kunden.
Kunden ska skriva på en avvikelserapport innan arbetet påbörjas och sen dokumenteras detta också i kvalitetsdokumentet när arbetet är slutfört.

Signerar inte en kund avvikelserapporten så utför inte jag jobbet heller. ;)

• Gilla
Fredrichc
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Jo det gör de... så då har vi anledningen till lite mindre fall.

Men ska det vara helt korrekt ska detta ju informeras om till kunden.
Kunden ska skriva på en avvikelserapport innan arbetet påbörjas och sen dokumenteras detta också i kvalitetsdokumentet när arbetet är slutfört.

Signerar inte en kund avvikelserapporten så utför inte jag jobbet heller. ;)
Tänk vad mycket man som beställare måste veta för att kunna förstå att allt går rätt till. Jag antar förvisso att avvikelserapporten är till för att firman ska ha ryggen fri(are) vid eventuella problem framöver. Så det borde ligga i firmans intresse att jag som kund skriver på ett sådan rapport.

Tack för all input, jag får helt enkelt ställa lite kontrollfrågor i morgon och kanske skriva under ett sådant dokument om det visar sig att man planerar en avvikelse från BKR.

Paul-Staffanstorp
Ja, det ligger ju i deras intresse egentligen men samtidigt vet jag att det slarvas enormt mycket med detta.

Vi som är anslutna till BKR få ju regelbundet besök av dem ungefär vart 4-5 år och jag hade ett sådant besök nyligen och han blev mycket imponerad när jag visade upp dessa papper och att det är ytterst sällan folk skriver dessa och han förstod inte heller varför eftersom de är till för att skydda oss som företagare...
Men folk resonerar kanske som så, att de bara kursar om de skulle hamna i problem... jag vet inte. :dizzy:

Då glider vi ju osökt in på en annan fråga som brukar diskuteras och det är vad som känns säkrast och seriösast.
Många förespråkar ju ofta att man ska anlita ett Aktiebolag för det är seriösare med ett AB, men i min egen värld anser jag att det är betydligt säkrare att anlita en Enskild Firma för sköter inte firmans ägare sig och gör ett bra jobb så är densamme ansvarig till the bitter end...
AktieBolaget kan de bara kursa och då står kunderna där... :lying::lying::lying:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.