Jag ska börja bygga upp vårt badrum nu och vill förvissa mej om att jag inte gör något galet.

Badrummet ligger på övervåningen i ett gammalt hus med träbjälklag. Vi ska ha plastmatta på golvet.

Jag börjar med att lägga upp denna eminenta ritning som jag gjort i Paint.
  • Svart = Yttervägg
  • Brun = Innervägg
  • Gul = Dörr/Fönster
  • Ljusblå = Duschvägg (Svedbergs Labyrint)
  • Mörkblå = Badkar
  • Grön = Handfat/Toalett
  • Röd = Golvbrunn
  • Rosa = Inom detta område är det fall mot golvbrunn.

badrumsritn.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I GVK's regler står följande.
I utrymmen med golvavlopp ska golvet och dess vattentäta skikt ha fall mot avloppet i de delar av utrymmet som regelmässigt blir utsatta för vattenbegjutning eller vattenspill. Bakfall får inte förekomma i någon del av utrymmet.

Tycker ni att jag följer reglerna om jag och mattläggaren bygger fall innanför de rosa områdena och låter resten vara plant?

Det är svårt att följa reglerna utan att samtidigt bryta dom. Jag kan inte se hur jag ska uppfylla alla tre av nedanstående regler då dörren ligger c:a 80 cm från där jag tänkt placera golvbrunnen.
  • Golvbrunn skall sitta minst 200 mm från vägg
  • Fall i duschutrymme ska vara max 20 mm/meter (13 mm/meter rekommenderas)
  • Ytskikt på golv vid dörröppning ska alltid ligga minst 20 mm över brunnssil i duschplats eller motsvarande

Angående fallet så tycker golvläggaren att vi ska lägga en 16 mm spånskiva i områdena där det inte behöver vara fall och sedan spackla ner mot golvbrunn.

Vad säger ni?

• Gilla
sunqan
  • Laddar…
Det är väl helt OK om du nu inte ska ha golvvärme, det finns/fanns något som heter fallskiva också där fallet är klart man sågar endast upp för golvbrunnen.Den var inte helt billig men det är inte golvspackel och arbetet med detsamma heller.

Okej, ska kolla upp det där med fallskiva. :)

Jag ska inte ha golvvärme.
Det kommer att sitta en radiator under fönstret och en handdukstork till höger innanför dörren.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.