24 919 läst ·
36 svar
25k läst
36 svar
Fall etc i badrum klinker 60x60?
Ger upp jiggen. Vilket skit. Blir bättre att köra för hand och slipa med trissa. Kan rekommendera Montolits trissor.
Kan du förklara steg för steg hur gör du med FALL utanför duschzonen med 60x60cm???Snailman skrev:
Badrum2 - Sheet1.pdf
Ritat pdf på hur jag tänkt.
1. Ska ha en duschvägg 95 bred som står 100 från vägg, streck inritat.
2. Govsil Tebo tile in, den måste vara precis över golvbrunnen så kan ej flyttas.
3. Jag har lagt hörnet på Klinkern precis i hörnet på Duschväggen.
Kommod är
Jag sätter ju en hel klinkerbit i golvsilen, man kan också vända upp underidan som är borstad rostfri.
Har köpte en makro design duschvägg, tror den sluter ganska tätt mot golvet, så kan ju bli lite stående vatten här.
Plattorna lutar alltså i pilarnas riktning, så vissa plattor lutar i två riktningar men de andra bara i en, vid golvbrunnen så lutar de kuvertskurna mot brunnen.
De två linjer som möter kuvertskärningen blir alltså helt vågräta.
På detta sätt borde allt vatten rinna mot brunnen, bortsett från om duschväggen är i vägen, men där ska ju inte rinna något vatten ändå.
Det blir nog inte så snyggt vid brunnen men några mindre bitar och så?
Synpunkter?
Vet att jag svarar i gammal tråd, men gör ett försök! Skitsnygg kuvertskärning runt duschavlopp! Jag tänkte börja bygga ett bad med lika stora plattor 60X60 cm på golvet, hade egentligen planerat att ha mindre plattor runt duschavlopp för lokalt fall, men nu blev jag sugen på att prova som du gjort. En fråga , hur räknade du ut vinkeln när du skar plattorna? Om man skär en platta diagonalt 45 grader så kommer ju mellanrummet(fogen) att bli ojämnt bred när man går från 2D-plant till 3D med fall. Blir ju synligt med så stora plattor och 2 mm fog tänker jag. -Fick du ut det ur CAD:en kanske? Eller prövade du dig fram och skar flera gånger?Snailman skrev:
Klar med golvet nu, valde att inte ha samma linjer vid golvbrunnen som på resten av golvet, blev så här:
[bild]
[bild]
[bild]
Första gången jag lägger så här stora plattor 60x60 i rum med golvlutning och jag tycker det var lättare än med 30x30 plattor som jag använt tidigare, det hade jag inte väntat mig.
Det är lättare att se till att en stor platta lutar korrekt än att flera små ska göra det.
Jag har alltså spacklat fallet i hela badrummet manuellt med korrekt fall i hela badrummet innan jag monterade tätskiktet.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 582 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 582 inlägg
Inte vet jag om det hjälper något, men golvbrunnen var redan placerad, so de bestämde hur långt det var till väggarna, sen tror jag inte det stämde med var golvbrunnen var placerad, så på ens hållet så var kakelfogen förskjuten några cm, på andra hållet skulle en duschvägg står, så den hamnade över den ena skarvenT Tågvirke skrev:Vet att jag svarar i gammal tråd, men gör ett försök! Skitsnygg kuvertskärning runt duschavlopp! Jag tänkte börja bygga ett bad med lika stora plattor 60X60 cm på golvet, hade egentligen planerat att ha mindre plattor runt duschavlopp för lokalt fall, men nu blev jag sugen på att prova som du gjort. En fråga , hur räknade du ut vinkeln när du skar plattorna? Om man skär en platta diagonalt 45 grader så kommer ju mellanrummet(fogen) att bli ojämnt bred när man går från 2D-plant till 3D med fall. Blir ju synligt med så stora plattor och 2 mm fog tänker jag. -Fick du ut det ur CAD:en kanske? Eller prövade du dig fram och skar flera gånger?
Nej, det var inte riktigt det jag menade, jag ser också att golvbrunnen inte är i mitten.Hm, svårt att förklara, men om du tar de två plattorna som ligger längst upp till vänster i din första bild, mot hörnet. Det tänker jag mig ha varit en platta som du snedskurit för att få till kuvertskärningen. Men med ett snitt så borde den diagonala fogen varit bredare mot avloppet och smalare mot vägghörnet, eftersom avloppet ligger djupare än vägghörnet. Hur kompenserade du för det? Vet inte om man förstår vad jag menar...Snailman skrev:
Inte vet jag om det hjälper något, men golvbrunnen var redan placerad, so de bestämde hur långt det var till väggarna, sen tror jag inte det stämde med var golvbrunnen var placerad, så på ens hållet så var kakelfogen förskjuten några cm, på andra hållet skulle en duschvägg står, så den hamnade över den ena skarven
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Jag förstår hur du menar men nu överanalyserar du för det är inget som påverkar verkligheten utan nog bara i din dator i så fall och det finns inga plattsättare i världen som skulle hålla på med CAD och kompensera för något sådant som kan synas på en dator... det är hantverk vi diskuterar. 😉❤️T Tågvirke skrev:Nej, det var inte riktigt det jag menade, jag ser också att golvbrunnen inte är i mitten.Hm, svårt att förklara, men om du tar de två plattorna som ligger längst upp till vänster i din första bild, mot hörnet. Det tänker jag mig ha varit en platta som du snedskurit för att få till kuvertskärningen. Men med ett snitt så borde den diagonala fogen varit bredare mot avloppet och smalare mot vägghörnet, eftersom avloppet ligger djupare än vägghörnet. Hur kompenserade du för det? Vet inte om man förstår vad jag menar...
Det är väldigt vanligt att både jag själv och många kollegor gör precis som Snailman att man låter plattorna i duschzonen leva sitt eget liv för det blir oftast snyggare kuvert.
Det optimala är ju att få brunnen centrerad men det är ju inte alltid så enkelt p.g.a olika saker.
Själv skär jag ofta ner 4st 60x60 till 40x40, 45x45 eller liknande beroende på hur stor duschzon och sen skär man dem diagonalt bara.
Det är möjligt att jag överdriver effekten av detta, jag får väl bara börja skära och se hur det blir! 🙂 I värsta fall får man väl offra nån felskuren platta. Men först måste jag börja med flytspackel och det där tätskiktskladdet....Paul-Staffanstorp skrev:
Jag förstår hur du menar men nu överanalyserar du för det är inget som påverkar verkligheten utan nog bara i din dator i så fall och det finns inga plattsättare i världen som skulle hålla på med CAD och kompensera för något sådant som kan synas på en dator... det är hantverk vi diskuterar. 😉❤️
Det är väldigt vanligt att både jag själv och många kollegor gör precis som Snailman att man låter plattorna i duschzonen leva sitt eget liv för det blir oftast snyggare kuvert.
Det optimala är ju att få brunnen centrerad men det är ju inte alltid så enkelt p.g.a olika saker.
Själv skär jag ofta ner 4st 60x60 till 40x40, 45x45 eller liknande beroende på hur stor duschzon och sen skär man dem diagonalt bara.
Klicka här för att svara