P PurreP skrev:
Enligt detta kan ett uppskattat pris överskridas med 25% vid just markarbeten:

[länk]

Man kan ju tänka sig att det är lite svårare att uppskatta mark jämfört med bygg....
Intressant formulering - undrar var de hittar specialfallet för mark- och rivningsarbeten? (Jag kan inte konsumentköp/tjänstelagarna på mina fem fingrar - så det kanske finns där).

I.o.m. att EP skriftligen har bekräftat att det var ca. 300.000 som hade uppgivits från början OCH det faktum att TS hade fått liknande kostnadsuppskattningar från två andra EP så känns det som att TS har synnerligen bra möjligheter att få rätt om det skulle gå till rätten.

Däremot är det rimligt att TS förstås tar kostnaden för det tillägsarbetet hen blev informerad om. Det var väl bl.a. flytt av något avluftningsrör.

Jobbet är ju inte ens klart och att bara jobba på och inte informera kund om att det kommer kosta tre gånger så mycket för att få jobbet helt klart är i bästa fall klantigt och i värsta fall bedrägligt.

Sen kan vi diskutera arbetets omfattning, om antalet timmar etc. är rimligt hur mycket dom helst men det är i detta fallet egentligen ointressant. Det som är intressant är att EP jobbat på fullt medveten om att kostnaden kommer dra iväg ordentligt utan att informera kund.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
backstad backstad skrev:
Intressant formulering - undrar var de hittar specialfallet för mark- och rivningsarbeten? (Jag kan inte konsumentköp/tjänstelagarna på mina fem fingrar - så det kanske finns där).
Håller med, det brukar ringa en klocka hos mig sen den tiden jag satt och tragglade mig igenom Höken på universitetet men detta minns jag inte alls. 15% däremot finns väl med i KtjL?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P projektetthem skrev:
Då vi fick pris av två andra firmor på ung samma belopp ansåg vi att det var rimligt.
Har ni detta skriftligt?
Om inte så försök skaffa det i fall det behövs för att bevisa att det borde kosta ungefär 300 000 ex moms.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kane skrev:
Nja, läs i denna länk, [länk]
"Fast pris, uppskattat pris eller löpande räkning? Om ni väljer löpande räkning så skriv i kontraktet att det redovisas med timlistor och kopior på de betalda fakturorna. Har ni bara ett pris satt så tolkas det som ett fast pris. Har ni ett uppskattat pris kan det med motivation ökas med 15%."
Ja fast han valde löpande istället för ett fast pris ....

M matteburk skrev:
Ja fast han valde löpande istället för ett fast pris ....
Fortfarande med ett uppskattat pris som inte för överskridas med mer än 15%.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Fortfarande med ett uppskattat pris som inte för överskridas med mer än 15%.
Ja han uppskattade det... men nu ville kunden göra saker som uppenbarligen kostade mer än 300000kr visade det sig...., de kostade 600000kr + ,varför ska hantverkaren betala för det över 300000?? Det är väl till kunden som arbetet är utfört... eller tycker du hantverkare ska jobba gratis åt dig???? Hade han tagit ett fast pris så är det en helt annan grej.... Då är det 300000kr som gäller....

Sjukt många naiva människor på dett forum som grämer sig och tror att hantverkarna jobbar gratis.....

• Gilla
  • Haha
Norrlandet och 3 till
  • Laddar…
M matteburk skrev:
Sjukt många naiva människor på dett forum som grämer sig och tror att hantverkarna jobbar gratis.....
Det finns också en och annan hantverkare som tror att bara för att man arbetar så är det någon som ska betala.

• Gilla
Norrlandet och 11 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns också en och annan hantverkare som tror att bara för att man arbetar så är det någon som ska betala.
Ja i det jag skrev till dig så har jag inte tagit i beakt att hantverkaren kan ha arbetat sakta alt saltat med timmar.... de e en annan sak.... men då får kunden ifrågasätta tiden....

Så du tycker alltså att de finns tillfällen när hantverkare ska komma hem till dig o jobba gratis... hahaha , du pratar in dig själv bland de naiva......

M matteburk skrev:
de kostade 600000kr + ,varför ska hantverkaren betala för det över 300000?
För att han estimerade arbetet och angav ett preliminärt pris och lagen säger att han då inte får avvika mer än 15 % eftersom att kunden enligt lagstiftningen anses skyddsvärd. Han hade inte behövt ge ett preliminärt pris, men då hade han ju sannolikt inte fått jobbet heller, eftersom att andra gav liknande estimat.

Därför.

• Gilla
  • Älska
Norrlandet och 8 till
  • Laddar…
M matteburk skrev:
Ja han uppskattade det... men nu ville kunden göra saker som uppenbarligen kostade mer än 300000kr visade det sig...., de kostade 600000kr + ,varför ska hantverkaren betala för det över 300000?? Det är väl till kunden som arbetet är utfört... eller tycker du hantverkare ska jobba gratis åt dig???? Hade han tagit ett fast pris så är det en helt annan grej.... Då är det 300000kr som gäller....

Nej, jag är varken naiv eller tycker att hantverkare skall arbeta gratis men att proffset i denna affär uppskattar jobbet till 300k ex moms och sedan fakturerar 640k plus moms utan att vara klar är inte OK. Och dessutom inte flaggat för kostnadsökningen under arbetets gång. Du tycker att det är OK?

• Gilla
Festlund och 8 till
  • Laddar…
M matteburk skrev:

Detta var ett utöver det vanliga obegåvat inlägg. Kanske du borde läsa tråden innan du uttalar dig.

• Gilla
Norrlandet och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att han estimerade arbetet och angav ett preliminärt pris och lagen säger att han då inte får avvika mer än 15 % eftersom att kunden enligt lagstiftningen anses skyddsvärd. Han hade inte behövt ge ett preliminärt pris, men då hade han ju sannolikt inte fått jobbet heller, eftersom att andra gav liknande estimat.

Därför.[/QUOT
K Kane skrev:
Nej, jag är varken naiv eller tycker att hantverkare skall arbeta gratis men att proffset i denna affär uppskattar jobbet till 300k ex moms och sedan fakturerar 640k plus moms utan att vara klar är inte OK. Och dessutom inte flaggat för kostnadsökningen under arbetets gång. Du tycker att det är OK?
Om han inte flaggat under arbetet är inte ok.... men , tänk på att nu har vi bara hört ena sidan... kan likväl va att 300000kr va ett fast pris..... de vet vi inte.....

• Arg
Jaimelito
  • Laddar…
M matteburk skrev:
Ja i det jag skrev till dig så har jag inte tagit i beakt att hantverkaren kan ha arbetat sakta alt saltat med timmar.... de e en annan sak.... men då får kunden ifrågasätta tiden....
Har du skrivit till mig?
M matteburk skrev:
Så du tycker alltså att de finns tillfällen när hantverkare ska komma hem till dig o jobba gratis... hahaha , du pratar in dig själv bland de naiva......
Nu var det inte riktigt så jag skrev...

Om en hantverkare säger: "Ok, jag tar mig an jobbet, det kommer ta ungefär 8 timmar och kosta 8000 kr."
Då kan denne inte sen komma och säga "Oj, det blev mycket jobbigare än jag tänkt mig. Jag hittade en stor stenbumling men nu är det klart så det kostar 18000 kr."

När stenbumlingen dyker upp så får hantverkaren gott ringa kunden. I det här fallet så har han bara jobbat på. Då är utgångsläget att han får nöja sig med 9200 kr. (+15%)

Eller är du av en annan åsikt?

• Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Har du skrivit till mig?

Nu var det inte riktigt så jag skrev...

Om en hantverkare säger: "Ok, jag tar mig an jobbet, det kommer ta ungefär 8 timmar och kosta 8000 kr."
Då kan denne inte sen komma och säga "Oj, det blev mycket jobbigare än jag tänkt mig. Jag hittade en stor stenbumling men nu är det klart så det kostar 18000 kr."

När stenbumlingen dyker upp så får hantverkaren gott ringa kunden. I det här fallet så har han bara jobbat på. Då är utgångsläget att han får nöja sig med 9200 kr. (+15%)

Eller är du av en annan åsikt?
Han ska som du skrev ringa kunden självklart....
men innan hantverkaren sagt sitt här så har vi bara hört ena sidan.....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.