46 797 läst ·
114 svar
47k läst
114 svar
Fakturan skenade iväg…
I grund och botten så ska entreprenören enligt konsumenttjänstlagen ha samrått med TS så fort han insåg att det inte var en "normalt tomt":N nybyggarn3 skrev:Att det finns omständigheter som motiverar att priset stuckit iväg får vi nog räkna med. Känns som att markarbete är den punkt som alltid springer iväg vid byggen.
Frågan är om entreprenöreren kan dra över mer än 15 procent utan att stämma av med kunden innan? Även om det finns bra skäl till att jobbet blir dyrare. Enligt TS har bara pumpbrunnet lyfts fram som en fördyrning och den lär ju stå för en rätt liten del.
Vad säger lagen?
Claes Sörmland skrev:
Att det inte var en normal tomt fick vi veta igår. Tomten är som alla andra i vår kommun. Berg…
och sprängningen har vi betalat en annan firma för. Deras pris gick upp 16%. Så så ovanlig kan inte tomten vara utan det var för att markentr tyckte vi skulle ta lite mer vid gaveln på huset för att få mer plats. Knappast skäl till prishöjningen han vill fakturera.
Om det stämmer är det den linjen jag skulle hållt mig till. Inte ge mig in i diskussioner om vilka fördyrande omständigheter som finns och inte finns utan bara fokusera på att firman inte informerat i förväg.Claes Sörmland skrev:
Om du håller fast vid att inte betala det firman anser sig ska ha är det nog läge att ses sig om efter en ny grävgubbe.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 186 inlägg
Håller med. Tycker iofs. att det är 36 och 38 §§ man bör hänvisa till just vad gäller priset, men det är lite av en petitess.
Tolkar det som att i princip hela tomtarean ska ha bearbetats? Husgrund, uppfarter, klart för sådd m.m.P projektetthem skrev:Att det inte var en normal tomt fick vi veta igår. Tomten är som alla andra i vår kommun. Berg…
och sprängningen har vi betalat en annan firma för. Deras pris gick upp 16%. Så så ovanlig kan inte tomten vara utan det var för att markentr tyckte vi skulle ta lite mer vid gaveln på huset för att få mer plats. Knappast skäl till prishöjningen han vill fakturera.
Nu vet jag inte storlek på tomt eller hus men 300’ låter osannolikt lågt för att få tomten finplanerad. låter som det skett något missförstånd i kommunikationen. Är ni nöjda med jobbet, måste ni fråga er. Finns det anledning att tro att entreprenören ljuger? Tog ni referenser?
Har precis byggt hus på 165kvm + 50kvm garage på bergig, sluttande tomt på 1200kvm. Allt markarbete från sprängning till finplanering av övriga ytor gick på ca 1 300 000. Långt långt över vad jag någonsin kunde tro, men det kostar helt enkelt.
för 300’ fick vi nog endast grunden, men sedan återstår ju en del…
Jo men fick du fast pris eller gick det på löpande mot budget?R RP85 skrev:Tolkar det som att i princip hela tomtarean ska ha bearbetats? Husgrund, uppfarter, klart för sådd m.m.
Nu vet jag inte storlek på tomt eller hus men 300’ låter osannolikt lågt för att få tomten finplanerad. låter som det skett något missförstånd i kommunikationen. Är ni nöjda med jobbet, måste ni fråga er. Finns det anledning att tro att entreprenören ljuger? Tog ni referenser?
Har precis byggt hus på 165kvm + 50kvm garage på bergig, sluttande tomt på 1200kvm. Allt markarbete från sprängning till finplanering av övriga ytor gick på ca 1 300 000. Långt långt över vad jag någonsin kunde tro, men det kostar helt enkelt.
Å hur meddelade entreprenören om tilläggsarbeten?
300´ låter väl normalt. Om det bara är arbete och material tillkommerR RP85 skrev:Tolkar det som att i princip hela tomtarean ska ha bearbetats? Husgrund, uppfarter, klart för sådd m.m.
Svårt utan en riktig offert och spec.
oavsett liten by och personen verkar vettig. Varför skriver man inte avtal vid sånna summor?
Själva grunden tillkommer, det är en grundfirma som gör. Sprängning har vi också separat.
Ca 600m2. Varav hälften det sprängts på.
Två andra markentreprenörer sa liknande pris så vi har ingen anledning att tro att det skulle vara alldeles för lågt.
Vår tanke är att eftersom han nästan aldrig varit på plats själv och troligen kommunicerat dåligt med hans UE så har det skenat i arbete och material.
Han har ju inte ens kunnat höra av sig till oss och sagt ”det blir lite dyrare, ska vi göra si eller så eller inte…” Hade vi sprängt för dubbelt eller trippelt så mycket som sprängaren sa hade vi förstått att det börjar springa iväg men där var det ju strax över 15%.
Arbetet i sig förutom att det inte är klart är det högst troligt inget fel på, men det var inte så vi sa. Hade vi fått prislappen 900000 så hade vi inte gjort arbetet.
Att inte kommunicera med oss ser vi som den största bristen och roten till att vi nu verkar hamna på kant.
Att nu komma och säga att det inte skulle vara normala förhållande är ju ren efterkonstruktion enligt oss.
Två andra markentreprenörer sa liknande pris så vi har ingen anledning att tro att det skulle vara alldeles för lågt.
Vår tanke är att eftersom han nästan aldrig varit på plats själv och troligen kommunicerat dåligt med hans UE så har det skenat i arbete och material.
Han har ju inte ens kunnat höra av sig till oss och sagt ”det blir lite dyrare, ska vi göra si eller så eller inte…” Hade vi sprängt för dubbelt eller trippelt så mycket som sprängaren sa hade vi förstått att det börjar springa iväg men där var det ju strax över 15%.
Arbetet i sig förutom att det inte är klart är det högst troligt inget fel på, men det var inte så vi sa. Hade vi fått prislappen 900000 så hade vi inte gjort arbetet.
Att inte kommunicera med oss ser vi som den största bristen och roten till att vi nu verkar hamna på kant.
Att nu komma och säga att det inte skulle vara normala förhållande är ju ren efterkonstruktion enligt oss.
Ok, om förutsättningen är 600kvm tomt och det är ex sprängning och även ex husgrund så låter det kanske lite dyrt, men svårt att säga utan att veta förutsättningar på marken. Husgrund ligger mellan 500-1000 kvm + moms.P projektetthem skrev:Själva grunden tillkommer, det är en grundfirma som gör. Sprängning har vi också separat.
När vi byggde behövdes mycket mer material än vad entreprenören först uppskattade. Men vad ska man göra… det var ju inte så att han hittade på det. Hade vi tagit fast pris hade räknat in det på något sätt ändå, antagligen..
Det är förstås omöjligt att bilda sig en uppfattning om vad det hela borde ha kostat. Vi vet ju inget om tomten, hur mycket material som är kört dit, hur långt det är till bergtäkten, etc. Det är dessutom inte relevant i denna diskussion. TS har redan berättat att han fått en uppskattning som han ansåg rimlig.
Då det finns en viss chans att ts entreprenör läser här, är mitt råd till ts att inte skriva mer detaljer eller sådant som kan skada ditt fall i rätten, ifall det slutar där.
Det känns som det finns en viss chans för det, eftersom det handlar om mycket pengar och ni står långt ifrån varandra.
...Och håll dig till skriftliga avtal i framtiden så blir det kanske mindre missförstånd.
Det känns som det finns en viss chans för det, eftersom det handlar om mycket pengar och ni står långt ifrån varandra.
...Och håll dig till skriftliga avtal i framtiden så blir det kanske mindre missförstånd.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hm, visst är det väldigt mycket pengar för att få till en tomt, men vi vet ju inte förutsättningarna.
Vi gav 60k för grävarbete + material för schaktbotten för grund plus inkom. media. Därefter 40k(grävare) samt (49k material) för schaktbotten för garage samt grovplanering sv tomt. Fylle upp tomten med ungefär 150m3 massor.
Så totalt 149tsek. Äldre grävmaskinist som körde själv, mkt bra rykte, på löpande. Samma med åkaren som fixade material.
Men då bestod våran tomt av gammal åkermark, lite skog samt ett stenröse. En del väldigt stora stenar som var precis att 32tonnaren kunde flytta på.
Vi gav 60k för grävarbete + material för schaktbotten för grund plus inkom. media. Därefter 40k(grävare) samt (49k material) för schaktbotten för garage samt grovplanering sv tomt. Fylle upp tomten med ungefär 150m3 massor.
Så totalt 149tsek. Äldre grävmaskinist som körde själv, mkt bra rykte, på löpande. Samma med åkaren som fixade material.
Men då bestod våran tomt av gammal åkermark, lite skog samt ett stenröse. En del väldigt stora stenar som var precis att 32tonnaren kunde flytta på.
Redigerat:
M Maijckel skrev:
Jag får lite känslan att allt du skriver utgår från rättsförhållandet mellan två företag.M Maijckel skrev:
Men det som diskuteras i tråden är företag/konsument, och då blir det ett annat lagrum som är tillämpligt.
Till viss del har du rättMikael_L skrev:
Jag ska inte sticka under stol med att relationen konsument/företag inte är min starkaste sida...
Däremot får jag väl säga att avtalsrätten generellt sett kanske är en "starkare sida" i min kunskapsbank, om man får säga så. Grunden i alla former av samarbete är just avtalsrätten, och den "övertro" (eller vad man ska kalla det) som lyser igenom i många trådar att konsumenter kan smita undan mycket av sina egna skyldigheter när det kommer till avtalsrätten (generellt sett) får jag helt enkelt inte ihop med verkligheten. Lite förenklat får jag intrycket att många konsumenter helt enkelt inte tror att avtalsrätten gäller dem, för man har ju en egen "gräddfil" i form av konsumenttjänstlag/konsumentköplag som skyddar alla konsumenter...
Enligt min uppfattning kan denna "övertro" dock leda till dyra rättegångskostnader och ett bistert uppvaknande, för så stor kan jag inte se att skillnaden i praxis mellan tillämpning av köplag och konsumentköplag verkligen är...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 186 inlägg
Själv tycker jag ofta att det är tvärt om. Många näringsidkare ser inte att de har andra skyldigheter mot konsumenter än mot jämbördiga parter och folk som normalt är konsumenter ser inte att de saknar konsumentskydd när de handlar av en jämbördig part (som exempelvis i fastighets- och lägenhetsaffärer).M Maijckel skrev:
Dock håller jag med om att processkostnaden är en stor risk – för båda parter.
Edit: rensade bort trippla(!) negationer i en mening.
Redigerat: