Appendix Appendix skrev:
Vad blev totalkostnaden?
Nästan 14'
 
Om det är en väntad följdskada (tex att hantverkaren upplyste att vvb är svår att få bort och att näraliggande rör kan skadas) så bör betalningsansvaret ligga på dig.

Men om det är olyckshändelse eller slarv så ska du givetvis inte betala merkostnaden
 
  • Gilla
Trädlilja och 1 till
  • Laddar…
Trädlilja Trädlilja skrev:
Nästan 14'
Om kunden står för VVB och eventuellt ventilpaket bör installation gå på runt 5000. Dvs ink framkörning/bilavgift arbete och övrigt nödvändigt material.
Det är där kostnaden landade när jag frågade runt här i Sthlm i vintras.
 
  • Gilla
Trädlilja
  • Laddar…
Jag har svårt att förstå att det blir diskussion om detta. Rörisen klantade sig och tappade beredaren så att det blev skador och merkostnad. Självklart ska hen stå för allt detta. En 100-liters beredare den tömmer man innan man tar ner den, gjorde de det?
Jag tycker dessutom att rörisen ska komma tillbak och göra om så att beredaren sitter rakt! (kostnadsfritt).
 
  • Gilla
Trädlilja och 2 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Det är där kostnaden landade när jag frågade runt här i Sthlm i vintras.
Det spelar inte så stor roll vad du betalade för att byta beredare. Frågan var vem som ska stå för skadorna som rörmokaren orsakade.

Dessutom har TS redan skrivit :
Trädlilja Trädlilja skrev:
Slutsumman inkluderar även ett annat arbete så den är ovidkommande i denna fråga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Trädlilja
  • Laddar…
Var rörisen ensam? Det känns ju som ett moment man behöver vara två för sin egen och omgivningens säkerhet.
 
  • Gilla
Trädlilja
  • Laddar…
P
Trädlilja Trädlilja skrev:
Självklart skulle rören bytas, de som sitter närmast beredaren. Ca 30 och 40 cm.
Men dom här skadade krökarna hade han inte tänkt bytt om dom inte hade blivit skadade när vvb föll ner på dom.
Det blev alltså 2 läckage i samma ledning med 2 böjar/vinklar, som har uppkommit pga "olycksfall" eller "missbedömd vikt", eller hur jag ska uttrycka det.
Slutsumman inkluderar även ett annat arbete så den är ovidkommande i denna fråga.

Och nä, jag är inte heller 100 nöjd med slutarbetet då beredaren sitter snett på väggen. Ca 1,5 cm i lod mellan övre o nederkanten. Inte så mycket kanske, kanske jag är petig men det syns extra tydligt då panelen i badrummet är stående.
Men jag är otroligt tacksam att jag har varmvatten iaf.

Alternativet hade ju kanske varit o betalat för 4 till 5 personer som hjälptes åt att ta ner den på ett helt riskfritt sätt.

Om han la några minuter på att laga ett rör, Vad fan gör de rent ut sagt.

Ring företaget istället.
 
  • Gilla
Trädlilja
  • Laddar…
Mikael_L
Henrik Nordlander skrev:
Alternativet hade ju kanske varit o betalat för 4 till 5 personer som hjälptes åt att ta ner den på ett helt riskfritt sätt.
:sleep: *gääääsp* :sleep:
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det spelar inte så stor roll vad du betalade för att byta beredare. Frågan var vem som ska stå för skadorna som rörmokaren orsakade.

Dessutom har TS redan skrivit :
Men vad du verkade grinig nu då.... Sov ut lite. Det är sommar och semester!

Jag läste bara vad TS svarade mig. Då jag frågade om kostnaden för att ens se vad röris lagt på. Om nått.
Då TS bara verkar tycka att hon fått betala för "klanteriet" är det ju intressant se VAD hon blev fakturerad för det.

SÅ det är i allra högsta grad intressant att se om det blev ett "dyrt" eller normalt byte av VVB totalt.
 
  • Gilla
Trädlilja
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
:sleep: *gääääsp* :sleep:
Bidra till diskussionen much ;)
 
useless useless skrev:
Det spelar inte så stor roll vad du betalade för att byta beredare. Frågan var vem som ska stå för skadorna som rörmokaren orsakade.

Dessutom har TS redan skrivit :
Precis. Tack.
 
useless useless skrev:
Det spelar inte så stor roll vad du betalade för att byta beredare. Frågan var vem som ska stå för skadorna som rörmokaren orsakade.

Dessutom har TS redan skrivit :
TACK till alla ER som har svarat.

Nu har jag lite mera "kött på benen".
Det räcker med kommentarer nu. Kan jag stoppa vidare kommentarer som på fb.??
 
K kindvall skrev:
Var rörisen ensam? Det känns ju som ett moment man behöver vara två för sin egen och omgivningens säkerhet.
Jag fick inte svar på det här. Om rörisen var ensam hade ju ett alternativ varit att han kallade in en kollega för att ta ner VVB säkert. Men det hade ju nog kostat lika mycket som skadan, antingen om en man till skulle gått där, eller om det hade blivit en till framkörning + minimideb.
 
  • Gilla
Trädlilja
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Jag fick inte svar på det här. Om rörisen var ensam hade ju ett alternativ varit att han kallade in en kollega för att ta ner VVB säkert. Men det hade ju nog kostat lika mycket som skadan, antingen om en man till skulle gått där, eller om det hade blivit en till framkörning + minimideb.
Ja, han var ensam. Det är löst nu. Vi kom överens så jag är nöjd. Fakturan är betalad och han ska komma imorgon och fixa så att den sitter rakt.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Trädlilja Trädlilja skrev:
TACK till alla ER som har svarat.

Nu har jag lite mera "kött på benen".
Det räcker med kommentarer nu. Kan jag stoppa vidare kommentarer som på fb.??
Nej, det går inte att låsa tråden. Ibland dyker intressanta sidodiskussioner upp, ibland dyker själva tråden upp efter 10 år med nytt svar som redan getts ett antal gånger..
 
  • Gilla
Trädlilja och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.