En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
 
  • Isolerade rör, röda spakar, betongvägg, slang, garage eller verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med varor och tjänster listade, momsberäkning och totala kostnader på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Hellwiz och 6 till
  • Laddar…
R
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Den ser rimlig ut..
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 23 till
  • Laddar…
Gjorde motsvarande nyligen, utan isolering, värmekabel och annat försvårande. Kostade 5000 kr.
 
  • Gilla
  • Wow
erikjakan och 6 till
  • Laddar…
Rimlig men rabatten på materialet borde vara 15-20%. Speciellt om han vill ha badrumsrenoveringen...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Mest_ohändig och 14 till
  • Laddar…
MrJay
Jag som inte är rörmokare har 40-50% hos Ahlsell på de flesta artiklarna som listas i fakturan. Men då folket är vana vid den prissättningen i detta samhälle tycker jag att det ”nästan” är rimligt
 
  • Gilla
  • Arg
Mazdarune och 13 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Arbetskostnaden a 595 med tid 7h totalt känns fullt rimlig.
Artikelkostnaden vet jag itne så mkt om, du fick iaf 10% rabatt :)

Genrellt ca 8000 kr för ett sådant arbete är en del pengar, men inte orimligt. Iaf i den nivå att man kan klaga tycker jag. Då skulle man nog tagit in flera offerter för jobbet så hade man kanske fått ned det någon tusenlapp ?
 
  • Gilla
  • Wow
Mazdarune och 7 till
  • Laddar…
Rickard.
Det är ju rätt saftiga materialpåslag men totalsumman känns inte så galen.

Eftersom det är så rackarns fin lista så kan du ju jämföra mot att köpa sakerna själv på t ex rinkabyrör och se vad skillnaden skulle bli.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mazdarune och 12 till
  • Laddar…
R
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ju rätt saftiga materialpåslag men totalsumman känns inte sååå galen.

Eftersom det är så rackarns fin lista så kan du ju jämföra mot att köpa sakerna själv på t ex rinkabyrör och se vad skillnaden skulle bli.
Var ser du dom saftiga påslagen?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
R Rejäl skrev:
Var ser du dom saftiga påslagen?
Det är inte marknadspriser du ser i listan utan rörmokaren har såklart köpt dom mycket billigare än det.
Betyder såklart inte att det är fel eller orimligt för det.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
R
Rickard. Rickard. skrev:
Det är inte marknadspriser du ser i listan utan rörmokaren har såklart köpt dom mycket billigare än det.
Betyder såklart inte att det är fel eller orimligt för det.
Ok, men vem säger att han behöver redovisa marknadspriser?
Skäligt pris borde vara, inte det billigaste eller dyraste utan någonstans i mittten håller du inte med?
Men du pratade om saftiga påslag jag ser inga påslag på fakturan av material, så det vet jag inte vart du har fått det ifrån?
 
  • Haha
  • Gilla
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ok, men vem säger att han behöver redovisa marknadspriser?
Skäligt pris borde vara, inte det billigaste eller dyraste utan någonstans i mittten håller du inte med?
Men du pratade om saftiga påslag jag ser inga påslag på fakturan av material, så det vet jag inte vart du har fått det ifrån?
Vad tror du hans nettopriser är?
 
  • Gilla
  • Haha
Mazdarune och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
R Rejäl skrev:
Ok, men vem säger att han behöver redovisa marknadspriser?
Skäligt pris borde vara, inte det billigaste eller dyraste utan någonstans i mittten håller du inte med?
Men du pratade om saftiga påslag jag ser inga påslag på fakturan av material, så det vet jag inte vart du har fått det ifrån?
Det är fortfarande ett påslag på materialet även fast det inte står utskrivet, jag kollade upp några produkter och procentuellt är det i min åsikt ett relstivt stort påslag, totala summan är såklart inte så märkvärdig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
R
K Kane skrev:
Vad tror du hans nettopriser är?
Jag tror inget då vi ingett vet.. det var någon som nämnde Ahlsell det är ju också spekulation..
Hur mycket Röris betalar i sin tur har vi inte med att göra utan det är skäligt pris som är måttstocken och inte vad vi tycker…
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
erkka och 5 till
  • Laddar…
R
Rickard. Rickard. skrev:
Det är fortfarande ett påslag på materialet även fast det inte står utskrivet, jag kollade upp några om procentuellt är det i min åsikt ett relstivt stort påslag, totala summan är såklart inte så hög.
Men lägg av vart ser du påslaget?
Jag ser bara ett avdrag om -10%
 
  • Ledsen
  • Gilla
Kaj Modberg och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag tror inget då vi ingett vet.. det var någon som nämnde Ahlsell det är ju också spekulation..
Hur mycket Röris betalar i sin tur har vi inte med att göra utan det är skäligt pris som är måttstocken och inte vad vi tycker…
Han tog 360,90 (efter 10% rabatt) plus moms för något du kan köpa för 133 ink moms. Han kanske har jättehöga inköpspriser, vad vet jag?
Kulventil med röd spak, mässing, online-shop, olika storlekar, lagersaldo, prisinformation, säker e-handel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Mazdarune och 42 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.