För ett år sedan kontaktade jag en lokal rörmokare för installation av bergvärmepump och varmvattenberedare. Jag sa att jag hittat pris för just denna pump på 87 000 och varmvattenberedaren för 22 000 kr inklusive moms. Han sa att han kunde ge oss ett bra pris, men att det bestämdes vid leveransen. I våras kom så äntligen pumpen och en varmvattenberedare hem till oss. Han hjälpte oss även dra avloppsrör till tre golvbrunnar och vattenrör till dusch och diskbänk. Detta i ett öppet bjälklag där vi håller på att bygga två olika rum. Eftersom rummen inte var klara ville han skicka en faktura för det som beställts och monterats vilket jag tyckte var okej. I den bifogade fakturan kan man se att han tagit betalt för en installation av bergvärmepump.
Nu under hösten har han hjälpt oss förlägga golvvärmerör i dessa rum. Han och en kollega var här i 2-3 h och lade in golvvärmerören. Han anger på fakturan att det tagit 14 h. Att två personer installerat rören på 4-6 h, kastat en kartong med wellpapp och hämtat ut materialet (20 min bort) bör inte ta 8-10 h tycker jag. När jag ifrågasatte detta menade han på att det är restid, arbete, materialhantering, kasta sopor mm. Materialet är dessutom dubbelt så dyrt mot vad vem som helst kan köpa ut det för. Jag har konto både på Dahl och Ahlsell utan några speciella rabatter och trots det ser jag att han tagit i på priserna. Här får jag förmodligen skylla mig själv eftersom vi inte avtalat något pris innan. Vi behöver inte göra ytterligare en tråd om listpriser och rabatter från hantverkare
Han hävdar nu också att han inte har tagit betalt i förskott varken på material eller arbete för installation och driftsättning av bergvärmepumpen. Något som han nu räknar med tar ca 2 arbetsdagar. Tolkar ni hans faktura för bergvärmeinstallationen som något annat än att installationen redan är betald?
Den sista fakturan är inte betald ännu. Hur skulle ni gå vidare?
Han har slarvat båda gångerna vid installationerna och jag har rättat till det själv innan gjutning vilket tyvärr gör att jag inte känner så stort förtroende för honom längre om jag skulle få honom att utföra installationen ändå även fast han inte anser att jag betalt för den.