21 021 läst ·
286 svar
21k läst
286 svar
Faktura Elektriker
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
v-g, du har so far varit en respekterad medlem på byggahus men jag förstår inte riktigt vad du vill säga med detta inlägg.v-g skrev:NimajeB:Jag är inte hantverkare men förstår ändå hur det ligger till. Din liknelse är ungefär att jag har inte pluggat till provet men förtjänar att klara det ändå. Frågar man inte innan behöver man inte komma och gnälla sen, det är ju inte särskilt svårt vilket jag beskrivit ovan, i princip räcker en enda mening.
Är man sen fräck så går det säkert att pruta också men som sagt det går ju så lagom bra när fakturan redan ligger på lådan. Vore jag hantverkare skulle jag tvärvägra det som står på fakturan gäller, vore jag kund skulle jag göra upp om priset innan.
Vad gäller diskution så ska ena sidan sitta och skandera oemotsagd tycker du? Tål man inte mothugg så ska man nog inte ge sig in i diskutionen alls, det går faktist att låta bli att skriva ett inlägg när man som i ditt sista tex inte har ett dugg att tillföra.
Hantverkare är också privatpersoner för ingen arbetar väl på en röd dag och samtidigt skriver här inne?![]()
Du kan väl inte mena att du stöder dom som inte vill vara justa o raka mot sina kunder utan bara skickar en slutfaktura på ett belopp som får kunden att trilla av stolen?
Om detta är din syn så har du tappat otroligt mycket förtroende på forumet.
Måste medge att jag är förvånad att tråden tillåts fortsätta då den totalt strider mot BH regler
Kan kanske en bra kompromiss vara för att få slut på tjafset att om ni som står bakom att det är OK att ha löjligt stora påslag på materialkostnaderna för att kunna lura kunderna genom att locka med låga timpenningar ex moms ger er tillkänna.
Tala om vilka företag ni representerar och låt sedan svenska folket avgöra om ni är värdiga representanter för ert yrkesskrå eller inte.
Kan kanske en bra kompromiss vara för att få slut på tjafset att om ni som står bakom att det är OK att ha löjligt stora påslag på materialkostnaderna för att kunna lura kunderna genom att locka med låga timpenningar ex moms ger er tillkänna.
Tala om vilka företag ni representerar och låt sedan svenska folket avgöra om ni är värdiga representanter för ert yrkesskrå eller inte.
Benjamin finns det någon chans att du läser tråden o funderar på vad du skriver egentligen
Ett tag yrar du om att vissa av oss ska läsa böcker du berättar dock ej vilka
Nu är du förorättad av alla
Man blir inte imponerad över din stil har dvärgarna runt dig gått hem eller är det dom som hetsar
mvh Tille
Ett tag yrar du om att vissa av oss ska läsa böcker du berättar dock ej vilka
Nu är du förorättad av alla
Man blir inte imponerad över din stil har dvärgarna runt dig gått hem eller är det dom som hetsar
mvh Tille
Jag har en fråga Thomas du svarar säkert inte som vanligt men
Om du går o handlar på ica förväntar du dig då att du blir informerad över att det finns andra butiker i stan o att prisläget kan skilja på produkterna där ?
Du måste haft en hantverkare till farsa som betett sig något alldeles otroligt eller ?
Jag som lyssnar på radio o ser på tv blir ständigt informerad om att ta hjälp av olika parter för att få hantverkarbiten att fungera tex konsumentverket (jag har varit inne på deras hemsida o skrivit ut kontrakt för hantverkar tjänster tex)
Ingen av mina kunder har varit intresserad över att skriva kontrakt varför ?
Jo jag tror det det är så här dom flesta vet ungefär hur det funkar (visst matrialet är kanske billigare på stormarnad men då blir det krångligare) o blir det bra i slutänden så är man nöjd
En del blir aldrig nöjda tyvärr
O mycket få (några av dom hittas här på forumet) Blir toptunnor o känner sig lurade av hantverkare,sotare,bilbesiktningen,kiosker,resturanger o alla andra former av näringsidkare
Jag tror att dom sista får näring av sitt betende o är svåra att styra om
mvh Tille
Om du går o handlar på ica förväntar du dig då att du blir informerad över att det finns andra butiker i stan o att prisläget kan skilja på produkterna där ?
Du måste haft en hantverkare till farsa som betett sig något alldeles otroligt eller ?
Jag som lyssnar på radio o ser på tv blir ständigt informerad om att ta hjälp av olika parter för att få hantverkarbiten att fungera tex konsumentverket (jag har varit inne på deras hemsida o skrivit ut kontrakt för hantverkar tjänster tex)
Jo jag tror det det är så här dom flesta vet ungefär hur det funkar (visst matrialet är kanske billigare på stormarnad men då blir det krångligare) o blir det bra i slutänden så är man nöjd
O mycket få (några av dom hittas här på forumet) Blir toptunnor o känner sig lurade av hantverkare,sotare,bilbesiktningen,kiosker,resturanger o alla andra former av näringsidkare
mvh Tille
Är det inte det totala priset för en vara/tjänst som är viktig?
Den som tex köper ett hus har ju bara det totala priset att ta ställning till och kan ju inte göra något åt var marginalen i det ligger.
Den som tex köper ett hus har ju bara det totala priset att ta ställning till och kan ju inte göra något åt var marginalen i det ligger.
Både ja och nej, skulle jag vilja påstå.Enk Projektet skrev:
Om jag som husköpare har en aning om var stora omotiverade påslag ligger så har jag ju åtminstone en teoretisk möjlighet att påverka slutpriset på mitt hus.
Jag kan ju alltså försöka hitta en annan lösning på dessa arbeten.
Ett ganska bra exempel är ju grundarbeten till Älvsbyhus, där det på ett flertal ställen runt om i landet har varit rejält saltade priser hos den entrepenör som hussäljaren föreslår.
Här har det ju varit enkelt, då priset för själva huset är känt, sen är det bara att dra ifrån. Och den uppmärksamme kunden har insett hur det ligger till, beställer enbart huset och en annan grundläggare och har plötsligt tjänat 50-100' , inte kattskit direkt.
På samma sätt kan jag nog ha nytta av sådan information i rätt många slags köp. Men främst när tjänst och material är samtidigt involverat.
Men vill jag inte vara en aktiv konsument och försöka utöva den konsumentmakt jag kan, ja då har du rätt, det kvittar.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Nej det förväntar jag mig inte av bla följande skäl:tille1 skrev:Jag har en fråga Thomas du svarar säkert inte som vanligt men
mvh Tille
1 Jag vet redan att det finns andra butiker och konkurrensen är ganska god mellan dem
2 Tillgången på butiker gör att jag ganska lätt kan hitta en butik jag gillar (service, pris, tillgänglighet eller en kombination av dessa)
3 De allra flesta är vana kunder i dessa typer av butiker och har ganska bra koll på priserna
4 Såväl media som vissa organisationer (tex PRO) gör löpande jämförelser mellan olika butiker och dessa jämförelser publiceras löpande
5 Olika typer av konsumentlagstiftning har stävjat försök att vilseleda kunder på olika sätt
6 Varorna är prismärkta och i tillämpliga fall framgår även kilopris eller annat jämförelsepris och det är ett lagkrav
7 Situationen är inte jämförbar. Står jag i kassan och tycker att det blev för dyrt kan jag faktiskt lämna tillbaks allt eller vissa varor
Min far började som grovarbetare och arbetade sig upp via armerare, formbyggare till snickare, bas, lagbas, platschef till att så småningom bli byggmästare. Jag skojar inte. Han skulle skämmas om han kunde läsa era inlägg.
Ditt köpbeteende är knappast representativt för den stora allmänheten, har du lite koll borde du veta/inse detta. Ett bra (men skrämmande) exempel är de undersökningar som gjordes inför det senaste riksdagsvalet som visade att endast ett fåtal personer verkligen hade koll på var de olika partierna stod i olika frågor. De flesta hade en mycket vag och ofta direkt felaktig bild. Detta gäller inom många områden. Folk har helt enkelt inte den koll som Er Darwinistiska machostil förutsätter.
Du besvarar ju indirekt dina egna frågor/funderingar kring upplysta kunder när du konstaterar att INGEN av dina kunder varit intresserade av att skriva kontrakt. Nu skriver du inte om du ändå kräver någon form av skriftligt avtal då du gör jobb men är det så att du arbetar helt avtalslöst så är det ju häpnadsväckande och inget föredöme precis men troligen helt i linje med dina åsikter och din syn på kunderna.
Och jag tror att det är så här att de flesta får tag i en ok hantverkare som inte försöker lura dem trots att dom inte har någon koll men att många som köper el&vvstjänster skulle bli förvånade om dom började kolla upp materialkostnaden som montören debiterat.
Jag tror att det är ganska få i kategorin "aldrig nöjda" som redovisar sina fall här på bygga hus även om det säkert förekommer rättshaverister. Tvärt om brukar det framgå ganska klart att hantverkaren på ett eller annat sätt och i varierande grad tagit en rövare och försökt få extra bra betalt.
Huruvida det är mycket få eller en "besvärande andel" som blir lurade/missnöjda är det svårt att få ett exakt svar på. Vissa här på forumet har skygglappar stora som hyreshus och anser att det är ett ICKEPROBLEM medan många, både i och utanför hantverkarbranscherna, anser att det är ett i mycket besvärande problem med bristande seriositet i branschen. Att det skulle vara ett helt påhittat problem är helt uteslutet. Företrädare för tex VVS-branschen gick ju ut i sin branschtidning och ondgjorde sig över tillkomsten av Rinkaby som förstörde prisstrukturen i branchen och försvårade för VVS:arna att ta ut de höga priser man var van vid. Han, liksom vissa av er hantverkare här på forumet förstår nog inte riktigt vad det är ni säger.
Din sista mening ä väl rätt talande. Dom mycket få (din beteckning) som går i taket över detta oseriösa beteende är svåra att STYRA OM? Till vad får man väl lov att fråga. Till ickeklagande snälla kunder som låter hantverkaren sätta alla villkor eller hur hade du tänkt dig Tille? Vilka åsikter tycker du att jag ska ha?
Redigerat:
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
d^_^b Tack M, nu slapp jag skriva det.Mikael_L skrev:Både ja och nej, skulle jag vilja påstå.
Om jag som husköpare har en aning om var stora omotiverade påslag ligger så har jag ju åtminstone en teoretisk möjlighet att påverka slutpriset på mitt hus.
Jag kan ju alltså försöka hitta en annan lösning på dessa arbeten.
Ett ganska bra exempel är ju grundarbeten till Älvsbyhus, där det på ett flertal ställen runt om i landet har varit rejält saltade priser hos den entrepenör som hussäljaren föreslår.
Här har det ju varit enkelt, då priset för själva huset är känt, sen är det bara att dra ifrån. Och den uppmärksamme kunden har insett hur det ligger till, beställer enbart huset och en annan grundläggare och har plötsligt tjänat 50-100' , inte kattskit direkt.
På samma sätt kan jag nog ha nytta av sådan information i rätt många slags köp. Men främst när tjänst och material är samtidigt involverat.
Men vill jag inte vara en aktiv konsument och försöka utöva den konsumentmakt jag kan, ja då har du rätt, det kvittar.
Tala om "råttan i pizzan skröna..."kolvas skrev:
Du menar på fullt allvar att Schneider har flera produktionslinjer för samma produkttyp (t.ex ELJO ROT 2 vägs uttag) där ena produktlinjen kör med lite bättre plast, bättre gängade skruvar och överlag bättre finish medan den andra kör med sämre plast, sämre skruvar och lite sådär finish. De bättre produkterna säljer man då till grossisterna och de sämre pytsar man ut till konsumentmarknaden.
Inser du inte hur orimligt det är? När de sunkigare produkterna går sönder, blir fula etc (garanti är densamma) så är det varumärket "ELJO" som är dåligt - brukaren (d.v.s konsumenten) ser inte "jaha, det där är CO inköpta 2:a klass uttaget".
Kan du inte lägga upp ett foto där man ser en "grossistköpt" produkt och en "Classe köpt" produkt och visa på skillnaderna.
P.S Varför ser man i bland elektriker snabbhandla på CO i stället för att åka till grossisten
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Hej Thomas kul att jag fick rätt angående din uppväxt
Verkar märkligt om dom flesta personerna vet att det finns många mataffärer o bara en elfirma
Tack för svarade uppriktigt på min fråga
kolla runt hos dina vänner jag förslagsvis jag är helt säker på att du får en chock, folk är smartare än vad du tror.
Det är ädelt att vara en vit riddare men hitta då en riktig elaking att slås emot o stirra dig inte blind på hantverkare bara för att du haft tråkiga minnen från uppväxten
Mvh Tille
Verkar märkligt om dom flesta personerna vet att det finns många mataffärer o bara en elfirma
kolla runt hos dina vänner jag förslagsvis jag är helt säker på att du får en chock, folk är smartare än vad du tror.
Det är ädelt att vara en vit riddare men hitta då en riktig elaking att slås emot o stirra dig inte blind på hantverkare bara för att du haft tråkiga minnen från uppväxten
Mvh Tille
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 355 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 355 inlägg
Seriöst Tille, har du så tunt med argument kanske du ska avstå från att skriva inlägg, men det är klart du kanske tycker att du är lite rolig......?tille1 skrev:Hej Thomas kul att jag fick rätt angående din uppväxt
Mvh Tille
Schneider vet jag inte.Grottan skrev:Tala om "råttan i pizzan skröna..."
Du menar på fullt allvar att Schneider har flera produktionslinjer för samma produkttyp (t.ex ELJO ROT 2 vägs uttag) där ena produktlinjen kör med lite bättre plast, bättre gängade skruvar och överlag bättre finish medan den andra kör med sämre plast, sämre skruvar och lite sådär finish. De bättre produkterna säljer man då till grossisterna och de sämre pytsar man ut till konsumentmarknaden.
Inser du inte hur orimligt det är? När de sunkigare produkterna går sönder, blir fula etc (garanti är densamma) så är det varumärket "ELJO" som är dåligt - brukaren (d.v.s konsumenten) ser inte "jaha, det där är CO inköpta 2:a klass uttaget".
Kan du inte lägga upp ett foto där man ser en "grossistköpt" produkt och en "Classe köpt" produkt och visa på skillnaderna.
P.S Varför ser man i bland elektriker snabbhandla på CO i stället för att åka till grossistenD.S
Men osram har det.. De har lampor avseeda för proffsmarknaden, längre brinntid osv.. Sen har de lampor varuhusen köper in där priset är den viktigaste faktorn..
Även om det radas upp argument o förklaringar varför det är som det är
så går det inte fram tydligen
Är det så att ni vill leva i en planekonomi där dom flesta har lika dåligt ?
Sen så skrattar jag med o inte åt ursäkta thomas om jag kom för nära sanningen det var inte meningen
Mvh Tille
så går det inte fram tydligen
Är det så att ni vill leva i en planekonomi där dom flesta har lika dåligt ?
Sen så skrattar jag med o inte åt ursäkta thomas om jag kom för nära sanningen det var inte meningen
Mvh Tille