cem77 skrev:
NEJ, det kan man inte alls det. Ofakturerade arbeten tas upp i bokslutet också. Skulle det vara så att en firma undanhåller arbete som utförts men ännu inte fakturerats så kommer det upptäckas när du skickar fakturan under nästa period så den metoden fungerar inte om du inte vill bryta mot lagen och riskera komplikationer vid en eventuell granskning. :O
Jag sa att man KAN göra så. Inte att man FÅR göra så.

Många småföretag får väldigt bråttom att fakturera när dom upptäcker att inbetalningsdagen för löner/skatter/moms/arbetsgivaravgifter närmar sig.

Blev (mycket snällt) tillfrågad om jag kunde betala en hyfsat stor faktura samma dag strax före jul. Klart att man hjälper till om det går, varför skall man sätta en annars duktig hantverkare på pottan?

mycke_nu skrev:
Många småföretag får väldigt bråttom att fakturera när dom upptäcker att inbetalningsdagen för löner/skatter/moms/arbetsgivaravgifter närmar sig.

Blev (mycket snällt) tillfrågad om jag kunde betala en hyfsat stor faktura samma dag strax före jul. Klart att man hjälper till om det går, varför skall man sätta en annars duktig hantverkare på pottan?
Nog måste man väl se till att ha en sån pass stor buffert att man klarar detta utan att plåga sina stackars kunder :cool:

cem77 skrev:
NEJ, det kan man inte alls det. Ofakturerade arbeten tas upp i bokslutet också.
Men är det verkligen någon som bokför arbetad men ej fakturerad tid (vid bokslut)?

Jag erkänner, jag gör det aldrig. Någon måtta på pappersarbetet får det väl ändå vara.

Redigerat:
Alltid, redovisar man upparbetat men ej fakturerat. Visst det tar kanske en 15-20 min men då slipper man timmar om det blir nån koll.

Thomas59
Det beror på vilken redovisningsprincip man tillämpar. Huvudprincipen är att intäker liksom kostnader redovisas när arbetet utförs.

Använder man kontantprincipen redovisar man intäkten när den kommer in på kontot.

Man kan inom vissa gränser välja vilken princip man tillämpar men då måste det vara samma princip avseende alla kostnader och intäkter undert räkenskapsåret.

RobZombie skrev:
Upp till 3 år har jag för mig.
Alldeles riktigt, 3 år har man på sig att fakturera.

Vad jag inte förstår är hur TS kunna "glömma bort" att denna fodran existerar?
45k är ju ändå för tjänster som han fått.

Kolla upp med firman om ni inte kan göra en avb. plan, de är säkert inte omöjliga att göra med då situationen är som den är...

Thomas59 skrev:
Det beror på vilken redovisningsprincip man tillämpar.
Okej, så kanske det var. Jag bokför fakturorna endast när de blir betalda. Kommer aldrig ihåg vad den metoden kallas. :)

Så, då har jag inte gjort helt fel då?

Det vanligaste skumrasket är väl ändå (aktie)bolag som tar upp pågende arbete som en tillgång utan att veta om dom någonsin får betalt.

hokanp skrev:
OM inget avtal har ingåtts så är det 20 dagar netto som gäller.
Nopp.. läs lagen

Konsumentköplagen
Tidpunkten för betalningen

36 § Om tidpunkten för betalningen inte följer av avtalet skall köparen betala när säljaren kräver det, dock inte förrän varan hålls köparen till handa.

Thomas59
-MH- skrev:
Okej, så kanske det var. Jag bokför fakturorna endast när de blir betalda. Kommer aldrig ihåg vad den metoden kallas. :)

Så, då har jag inte gjort helt fel då?
Nej det är helt ok men du måste behandla alla kostnader och intäkter lika under räkenskapsåret. Du kan alltså inte blanda och ge som du tycker det passar bäst.

Kontantmetoden är ok för enskilda näringsidkare som har en nettoomsättning som understiger 3 MSEK på årsbasis.

Använder du kontantmetoden bokför du således kundfakturor först när kunden betalar. Dina leverantörsfakturor bokförs enligt samma princip först när du betalar en leverantörensfaktura.

Kontantmetoden är nog lite enklare för ett mindre företag än fakturametoden som den andra bokföringsmodellen heter.

Thomas59 skrev:
Nej det är helt ok men du måste behandla alla kostnader och intäkter lika under räkenskapsåret. Du kan alltså inte blanda och ge som du tycker det passar bäst.

Kontantmetoden är ok för enskilda näringsidkare som har en nettoomsättning som understiger 3 MSEK på årsbasis.

Använder du kontantmetoden bokför du således kundfakturor först när kunden betalar. Dina leverantörsfakturor bokförs enligt samma princip först när du betalar en leverantörensfaktura.

Kontantmetoden är nog lite enklare för ett mindre företag än fakturametoden som den andra bokföringsmodellen heter.
Men nu pratar ni ju bokföringsmetod vilket inte är samma som bokslut.:P För vid bokslutet så gör man en avstämning av läget totalt och måste då ta med arbete och material som man ännu inte skickat fakturor eller fått in fakturor för. Även momsen och skatter måste delas upp på detta sätt. Ibland får man även periodisera fakturor som avser tex flera månader som telefonräkningar. Där kan ju abonnemangsavgifter vara delvis på förra bokföringsåret och delvis på nästa år.

Thomas59
cem77 skrev:
Men nu pratar ni ju bokföringsmetod vilket inte är samma som bokslut.:P För vid bokslutet så gör man en avstämning av läget totalt och måste då ta med arbete och material som man ännu inte skickat fakturor eller fått in fakturor för. Även momsen och skatter måste delas upp på detta sätt. Ibland får man även periodisera fakturor som avser tex flera månader som telefonräkningar. Där kan ju abonnemangsavgifter vara delvis på förra bokföringsåret och delvis på nästa år.
Nu berörde jag väl inte bokslutet direkt men ditt påpekande är givetvis korrekt.

Om man under räkenskapsåret bokför enligt kontantmetoden kan man förenklat säga att på räkenskapsårets sista månad byter man temporärt till fakturametoden vilket i sin tur innebär att tex kostnader och intäkter ska periodiseras.

Fakturametoden är ju en metod för den löpande bokföringen som innebär att man bokför inkomster och utgifter när kundfakturor skapas och leverantörsfakturor inkommer. Det innebär i sin tur att man kommer att ha kundfordringar och leverantörsskulder i bokföringen.

Faktura metoden är väl egentligen att föredra då den innebär att man får en mer rättvis och kontrollerbar bokföring än med kontantmetoden.

Thomas59 skrev:
Faktura metoden är väl egentligen att föredra då den innebär att man får en mer rättvis och kontrollerbar bokföring än med kontantmetoden.
Ja, under hela det löpande bokföringsåret.

Thomas59
Henri skrev:
Ja, under hela det löpande bokföringsåret.
Ja det var ju det jag menade men jag är tydligen inte så distinkt idag:D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.