10 200 läst ·
47 svar
10k läst
47 svar
Faktura 5 mån efter huset är färdigt...
Det måste ju vara en hel del jobb + material för att en faktura ska gå på 45000 kr. Detta kan ju inte undgå någon att det måste betalas. Att en firma fixar något litet extra som "goodwill" är ju shysst men man måste ju ändå vara beredd att hiva upp stålarna OM de skulle få för sig att ta betalt.
Ex, jag hade en målare på anbud som målade hela övervåningen utom badrummet. 3 dagar senare bad jag att de skulle måla badrummet oxå med våtrumsfärg, vilket inte ingick i offerten. De kom, de målade och ingen faktura kom. Förmodligen hade de fortfarande utrymme i offerten och kände väl lite dåligt samvete för att de hade offererat lite dyrare än vad det första måleriarbetet gick på... man vet ju aldrig.
men som sagt, det är DITT ansvar att ligga på de olika yrkesmännen för att få fakturorna. Många hantverkare slarvar med detta men det är bara att ligga på dem. Du ska ha en klart och tydlig dialog med din bank om att du vill ha direktivet öppet tills dess att du får in denna fakturan, alternativt stäng kreditivet för att spara lite ränta och öppna en tillfällig checkkredit om det bara är någon enstaka eftersläpande faktura. Det kommer du överens om med din bankman. Man kan inte bara skita i det och stoppa huvudet i sanden. Inte på så här stora summor iaf.
/H
Ex, jag hade en målare på anbud som målade hela övervåningen utom badrummet. 3 dagar senare bad jag att de skulle måla badrummet oxå med våtrumsfärg, vilket inte ingick i offerten. De kom, de målade och ingen faktura kom. Förmodligen hade de fortfarande utrymme i offerten och kände väl lite dåligt samvete för att de hade offererat lite dyrare än vad det första måleriarbetet gick på... man vet ju aldrig.
men som sagt, det är DITT ansvar att ligga på de olika yrkesmännen för att få fakturorna. Många hantverkare slarvar med detta men det är bara att ligga på dem. Du ska ha en klart och tydlig dialog med din bank om att du vill ha direktivet öppet tills dess att du får in denna fakturan, alternativt stäng kreditivet för att spara lite ränta och öppna en tillfällig checkkredit om det bara är någon enstaka eftersläpande faktura. Det kommer du överens om med din bankman. Man kan inte bara skita i det och stoppa huvudet i sanden. Inte på så här stora summor iaf.
/H
Visst måste man vara beredd på att alla fakturor förmodligen kommer förr eller senare och ha pengar reserverade, men det är banne mig inte mitt ansvar som köpare att ligga på för att få fakturorna.hen_rik79 skrev:
Om det skall vara mitt ansvar som köpare att se till att jag faktureras så vill jag även ta ansvar för att summan blir den jag tycker är skälig.
Rätta mig om jag har fel men enligt vad jag har hört så har ett företag 2 år på sig att kräva pengar efter utfört arbete, kommer denna faktura 2 år efter utfört arbete, har företaget ingen rätt att kräva pengar av kunden.Rrrrr skrev:Är dessa 45000kr på tillkommande arbeten som du inte visste om eller?
Hade du verkligen ingen aning om att du skulle få en faktura av elektrikern? Eller var summan väldigt mycket större än den du trodde att du skulle få?
Det är max 3år man får vänta till privatpersoner. Max 10år till företag (tror jag)
En jag känner har en bekant som var med om just detta, ingen faktura kom trots att man ringde och fråga efter den flera gånger.
Nu drev det iväg från huvudämnet, var bara tvungen att kolla när det var uppe på tapeten
Preskriptionstiden är 3 år i konsumentförhållande (10 år är annars den normala tiden).
Om förfallodag inte är avtalad så utgår dröjsmålsränta från 30 dagar efter det att krav på betalning framställdes. Har ni avtalat om någon annan betalningsperiod än 30 dagar?
Om förfallodag inte är avtalad så utgår dröjsmålsränta från 30 dagar efter det att krav på betalning framställdes. Har ni avtalat om någon annan betalningsperiod än 30 dagar?
Många byggfakturor är på det viset, min senaste var också på 10 dagar och utskriftsdatumet var 8 dagar före förfallodatumet. Postgången är 1 dag, så man kan ju undra vart den har lagat i en vecka?
De har heller inte speciellt bråttom med att skicka ut räkningarna, så jag hade ju hellre fått min räkning tidigare och lite längre fram till förfallodag, säg 20-30 dagar.
Nåja, man vet ju att pengarna ska ut, problemet är ju bara att det är hopplöst att veta exakt hur mycket pengar man ska ha redo. Man kan ju fantisera fram en siffra och ta x2, det verkar stämma ganska bra, men men.
That's life.
De har heller inte speciellt bråttom med att skicka ut räkningarna, så jag hade ju hellre fått min räkning tidigare och lite längre fram till förfallodag, säg 20-30 dagar.
Nåja, man vet ju att pengarna ska ut, problemet är ju bara att det är hopplöst att veta exakt hur mycket pengar man ska ha redo. Man kan ju fantisera fram en siffra och ta x2, det verkar stämma ganska bra, men men.
That's life.
Saken handla om tillvägagångssättet inte om jag vetat om att en faktura till skulle komma. Ge upp den biten nu.
Men det verkar som ett elfirmorna har så här taskig administration och det är normalt. Men jag anser det INTE normalt över huvud taget. Och att därtill ge 10 dagars på en faktura som kommer plötsligt och utan förvarning 5 månader efter husets färdigställande är bedrövlig dålig stil mot kund.
Kommer inte skriva mer i tråden, den är på väg att förfalla.
Men det verkar som ett elfirmorna har så här taskig administration och det är normalt. Men jag anser det INTE normalt över huvud taget. Och att därtill ge 10 dagars på en faktura som kommer plötsligt och utan förvarning 5 månader efter husets färdigställande är bedrövlig dålig stil mot kund.
Kommer inte skriva mer i tråden, den är på väg att förfalla.
Nu ska du inte vara bitter för att du inte fick det medhåll du hade räknat med. 
Nej, det är inte normalt att skicka en faktura så där fem månader senare.
Ja, det är helt i sin ordning att göra så i det här fallet.
Nej, det är inte normalt att skicka en faktura så där fem månader senare.
Ja, det är helt i sin ordning att göra så i det här fallet.
Medlem
· Västra Götaland
· 766 inlägg
Kan ju vara så att vissa sparar en del fakturor från månader då dom haft mycket jobb och fakturerar dessa månader då det har varit lite mindre att göra för att få ett jämnare flöde på pengarna. Eller är det en ensam gubbe så kanske han helt enkelt haft så mycket att göra att han faktiskt inte hunnit med att fakturera. Sen det där med betalningsvillkor kan man ju diskutera men det är en annan sak... Du måste ju ändå veta om att du inte betalat elektrikern, ett såpass stort jobb och stor summa kan man ju knappast "glömma" bort...
Enda anledningen för ett företag att frivilligt spara en faktura från en månad till en annan är om de har bokslut och har för mycket vinst på nuvarande år och vill skjuta över lite till nästa.petersson79 skrev:Kan ju vara så att vissa sparar en del fakturor från månader då dom haft mycket jobb och fakturerar dessa månader då det har varit lite mindre att göra för att få ett jämnare flöde på pengarna. Eller är det en ensam gubbe så kanske han helt enkelt haft så mycket att göra att han faktiskt inte hunnit med att fakturera. Sen det där med betalningsvillkor kan man ju diskutera men det är en annan sak... Du måste ju ändå veta om att du inte betalat elektrikern, ett såpass stort jobb och stor summa kan man ju knappast "glömma" bort...
Vi har ett fack som heter "surdegar" där arbetsordrar kan ligga och "gro till sig" ett bra tag ibland innan de skickas faktura. (Ligger ju dock där av någon anledning.. Saknas någon uppgift.. mängd på material.. etc). Man ligger ju inte ute med pengar för att det är roligt
Nu är du ute o cyklar !! ränta kan krävas först efter 30dgr, om du missat det så är det är ingen rättighet att få faktura överhuvud tagetelectrocuted skrev:det ÄR 30 dagar som gäller enligt LAG såvida inte annat avtalats mellan parterna, jag ger blanka fan i om det hotas med förseningsavgifter o dyl på fakturor, har jag inte uttyyckligen godkänt 10 dagar så lägger jag räkningen i räkningslådan och tar fram den den 25:e när lönen finns på kontot. detta vet också alla som skickar räkningar men lik förbannat finns det dom som jålar med 10 dagar ock skickar ut påminnelser.
jag har brukat skita i förseningsavgifter och bara betalat ursprungssumman i slutet på månaden, och det har alltid gått bra, inget har gått till inkasso än.
tyvärr är det alltför många som har 10 dagar som "krav" om du ska göra en beställning, men då måste det uttyckligen stå när du bekräftar beställningen vilka villkor som gäller, internetbutiker är ett tydligt exempel, dom är hopplösa på att följa praxisen på 30 dgr.
NEJ, det kan man inte alls det. Ofakturerade arbeten tas upp i bokslutet också. Skulle det vara så att en firma undanhåller arbete som utförts men ännu inte fakturerats så kommer det upptäckas när du skickar fakturan under nästa period så den metoden fungerar inte om du inte vill bryta mot lagen och riskera komplikationer vid en eventuell granskning. :ORrrrr skrev: