S Skev skrev:
Detta skickades på mail i kostnadsförslaget:
"Tekniker kunde konstatera att ett styrhjul kärvat ihop och har därför svarvat i skenan. Hjulet behöver bytas ut. Detta har uppstått på grund av att hissen är sned.
För att åtgärda detta behöver hissen tas av skenan så att skenan kan riktas.Arbetet kräver två man.

Kostnadsförslag styrhjul:
1254 kr.
Kostnad för förbrukningsmaterial samt rese- och arbetskostnad tillkommer."
hur länge varar en betalningsanmärkning
ta reda på det här [länk]
Ja, det är mycket pengar för två personer på en dag. Men som du sa så är det klart att själva hjulet kostar 1254 kr, och resten av kostnaden är maskin, drifttid och eventuella förbrukningsmaterial. Om du redan har valt ett företag, be om ett skriftligt kontrakt som anger alla detaljer om arbetet och kostnaden.

Cheesen
Som jag förstår det så har du aldrig fått något kostnadsförslag för vad arbetstiden kostar och hur lång tid det kan tänkas ta. Ej heller någon prislista på övriga materialkostnader. Råkade ut för en elektriker som inte heller ville berätta vad dennes timpris var, samt hur mycket servicebil och liknande skulle kosta. Den elektrikern har inte fått komma hit heller.
Du har ju i princip godtagit att det kan kosta hur mycket som helst när du godkände "kostnadsförslaget".

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
Bestrid och när dom skickar till kronofogden meddelar du kronofogden att fakturan bestrides. Tror till och med att du kan skicka in fakturan till KF i förebyggande syfte istället för att vänta på att företaget ska dra det vidare.
Det där är ett dumt förslag i motsvarande läge. Köparen har helt klart fått ett arbete utfört, och att vägra betala helt lär inte imponera på någon.

Bäst vore att ha fått ett förslag i förväg, med en skattning på vad det kan komma att kosta. I efterhand vore det istället bättre att betala den del av fakturan som är rimlig, hur det nu avgörs.

Unikt namn
S Skev skrev:
Tänkte väl, som jag läst här- och där, att man alltid ska betala för att ärendet annars går till KF.
Nej, man bör inte betala allt om kostnaden inte stämmer överens med det förväntade. Det är bara byggfuskarkonton som förespråkar det på forumet för att det förenklar deras vardag.

Betalar du allt blir det komplicerat att få tillbaka din del efteråt. Sätter sig företaget på tvären så behöver du i värsta fall dra dem till tingsrätten för att få rätt.
Har du däremot inte betalat allt, så kan du efter konflikten bara behålla din del.
Den som håller i pengarna har kontrollen över situationen helt enkelt.

Men en faktura som inte betalas i sin helhet behöver skriftligt bestridas, och den obestridliga delen av fakturan kan behöva betalas om inte ränta ska utgå.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/bestrida-felaktig-faktura/

I det här fallet var kostnadsförslaget väldigt knapphändigt formulerat. Bara en timmas arbete från två gubbar kommer ju överstiga det pris du fått. Sen tillkommer ju ofta servicebilen och andra fasta påslag.

Med facit i hand borde du bett om pris på hela arbetet.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Nej, man bör inte betala allt om kostnaden inte stämmer överens med det förväntade. Det är bara byggfuskarkonton som förespråkar det på forumet för att det förenklar deras vardag.

Betalar du allt blir det komplicerat att få tillbaka din del efteråt. Sätter sig företaget på tvären så behöver du i värsta fall dra dem till tingsrätten för att få rätt.
Har du däremot inte betalat allt, så kan du efter konflikten bara behålla din del.
Den som håller i pengarna har kontrollen över situationen helt enkelt.

Men en faktura som inte betalas i sin helhet behöver skriftligt bestridas, och den obestridliga delen av fakturan kan behöva betalas om inte ränta ska utgå.

[länk]

I det här fallet var kostnadsförslaget väldigt knapphändigt formulerat. Bara en timmas arbete från två gubbar kommer ju överstiga det pris du fått. Sen tillkommer ju ofta servicebilen och andra fasta påslag.

Med facit i hand borde du bett om pris på hela arbetet.
Det är bara att inse att jag varit dum och blåögd som inte käftade emot. Men då ska man veta hur ett KF skulle ha sett ut och ha argument att komma med. Jaja, nu har jag lärt mg nåt nytt.

• Gilla
EvertL
  • Laddar…
sysmali
S Skev skrev:
Det är bara att inse att jag varit dum och blåögd som inte käftade emot. Men då ska man veta hur ett KF skulle ha sett ut och ha argument att komma med. Jaja, nu har jag lärt mg nåt nytt.
Ja, tyvärr är det nog kört genom att du betalat.

Men skicka iväg en mail och skriv att du hört dig för hos andra och undrar om summan verkligen stämmer som du betalat? Hur företaget motiverar att två man kostar ca 15.000 kr för en dag?

Åtminstone intressant att höra deras svar.

• Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Grundproblemet är väl att kostnadsförslaget var väldigt intetsägande. Egentligen skulle du ha bett om komplettering redan där, innan arbetet påbörjades.

Du fick veta vad hjulet kostade, men de kunde ju ha försökt göra nån tidsuppskattning på arbetet också.
Du hade ju ingen aning om det var 2 timmars jobb eller 2 veckors jobb som var att förvänta sig.

Mycket möjligt att 17 papp är fullt rimlig.

Sammantaget tror jag att 17 papp är ett rimligt pris för produkter som är tillverkade av hållbar papp.

Svarade Nej på frågan, för vi tar inte fullt betalt i bilen, tror 550 mot 800 nån ting när vi jobbar.
Jag är anställd från hemmet, mitt arbete börjar när jag sätter mig i bilen, anledningen är att jag inte får åka i bilen utanför arbetstid för skatteverket.

Isakare Isakare skrev:
Svarade Nej på frågan, för vi tar inte fullt betalt i bilen, tror 550 mot 800 nån ting när vi jobbar.
Jag är anställd från hemmet, mitt arbete börjar när jag sätter mig i bilen, anledningen är att jag inte får åka i bilen utanför arbetstid för skatteverket.
Svarade i fel tråd.

S Skev skrev:
Har du ens pratat med firman och frågasatt fakturan? Det kan ju faktiskt ha blivit något fel..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.