Upptäckte imorse att vår 12v utebelysning inte lyser. Jag minns att jag tyckte det luktade svagt av bränd elektronik för några dagar sedan i närheten av elskåpet, så här i efterhand borde jag kanske haft en mer undersökande reaktion än "Vad konstigt". :rolleyes:

Utebelysningen är ansluten med 30 meter kabel till en 12 år gammal 15v Mean Well DR-60-15 på en DIN-skena. Huset har KNX och på samma kanal är det kopplat annan 230v belysning som fortfarande lyser, så det är bara det som går genom Mean Well DR-60-15 som inte fungerar.

Den har en LED-lampa, "LED Indicator for power on", som är släckt, så trots att nätaggregatet matas med ström verkar det dött. Rent okulärt ser den okej ut och det luktar ingenting speciellt längre.

Är det lönt att försöka felsöka något mer och vad i isåfall? Jag tycker allt pekar på att nätaggregatet behöver bytas ut, men vill inte köpa ett nytt i onödan.

richardtenggren
Det är väl tämligen enkelt att mäta spänningen på utgångarna på näraggregatet? :)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Det är väl tämligen enkelt att mäta spänningen på utgångarna på näraggregatet? :)
Jag mäter det till någonstans kring AC 230v på ingången och på utgången är det DC 0.5 mv. Så nätaggregatet bör vara dött?

M M_H skrev:
Jag mäter det till någonstans kring AC 230v på ingången och på utgången är det DC 0.5 mv. Så nätaggregatet bör vara dött?
Det är stalltipset, ja.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.