Fåglarna har en förkärlek för att sitta på nocken på mitt tak vilket resulterar i följande:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns det något sätt att undvika detta? Att skjuta alla fåglar i närområdet är inget alternativ.

Definiera fågel?

TorpAnders skrev:
Definiera fågel?
Koltrast

M
Det är ju ingen estestisk succé, men har sett en del hus med en plastfågel som är fastknuten i taket. Den flyger alltså runt som en leksaksdrake och skrämmer bort mindre fåglar. Storleken är nog som en rovfågel.

Har detta pågått flera år? Duvor och måsar satt gärna på mitt tak (papp) när det var nytt och inte blev det vackert, inte. Men sedan flyttade de till ett grannhustak som uppfördes senare :beer:

Däremot gillar duvorna den ramkonstruktion (pergolatyp) som jag har på bägge långsidor av huset och de grisar ner trädäcken ... jag vill inte sätta någon skrämsel då jag värnar om alla mina småfåglar och vi ändå har så många rovfåglar här.

Om ditt hus är nytt råder jag till att avvakta ett, två år. Torpanders' förslag med uggla finns på fält i mitt närområde och tycks effektivt - problemet för dig är att det blir en stor belastning vid fästet då pippin ska ha svängradie för flygning.

Redigerat:
peter_sweden skrev:
Fåglarna har en förkärlek för att sitta på nocken på mitt tak vilket resulterar i följande:
...
Vad gör det att du får lite vit fågelskit på taket? Den vackra sången får du ju på köpet.

Taket i övrigt är ju ändå ingen större skönhetsupplevelse om du ursäktar att jag skriver det.

Sätt dig på altanen, blunda, och gläds åt koltrastarnas kvällskonsert i stället :)

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Vad gör det att du får lite vit fågelskit på taket? Den vackra sången får du ju på köpet.

Taket i övrigt är ju ändå ingen större skönhetsupplevelse om du ursäktar att jag skriver det.

Sätt dig på altanen, blunda, och gläds åt koltrastarnas kvällskonsert i stället :)
1+ på den:cool:

• Gilla
Gavel och 1 till
  • Laddar…
S
finns ju annat å hålla koll på än fågelskit.

D
Vet inte hur effektiva de är men finns ju bulvan fåglar. Tänker en uggla figur man sätter på taket eller liknande.
Vist fågeldrakarna kanske inte rätt namn men kallar de så är nog mer effektivare men borde inte bli samma belastning vid fästet.

Lägg på en keps så slipper du se fågelskit på taket.

• Gilla
Gavel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.