Jag ska byta köksfläkt. När jag tog ner den gamla fläkten så ramlade det ut kvistar och rester av fågelbo. Har försökt att tömma kanalen men det siter som berg, någon som varit med om detta? Eller har tips hur jag ska få rent kanalen? Går det att fixa själv eller måste jag ta hjälp av hantverkare

Vad sitter som berg?
Kan du alltså nå boet med en arm?

Själv så har jag med en tyngd i ett rep fått demolera ett fågelbo, så om du har den möjligheten så kanske du kan luckra upp bygget.

C
Kajbo. Jag har fortfarande avhysningen av mina kajor på att-göra-listan så jag har ingen egen erfarenhet ännu, men det sägs att de kan vara ett h-e att få bort. De bygger på boet varje säsong, så har de hållit på länge kan det vara en rejäl sak.

Läser man om det sägs det att det är lättast att rensa nerifrån om man kommer åt. Annars slå hål genom boet uppifrån. Har sett något speciellt verktyg för ändamålet som ser ut som en hillebard med en hulling längst fram. I värsta fall får man ta upp ett hål i kanalen och plocka ut det från sidan.

Tankar om vad du gör när det är rensat, för att slippa flera fågelbon där uppe:
Vad är det för typ av kanal från köksfläkten?
Är det ett enkelt rör så passar något liknande denna:
Skorstenshuv av metall med skyddsgaller för att förhindra fågelbon.
Och är det en skorstenspipa så passar en sådan här:
Röd skorstenshuv installerad på tegelskorsten mot blå himmel för att förhindra fågelbon.

Själv fick jag rensa skorstenspipan i fritidshuset från ett kajbo en gång,
och då blev en hatt som på nedre bilden perfekt!
Minns inte var jag köpte den men den finns bl.a. hos
https://www.skorstensskyddaren.se/skorstenshuv/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.