Hej,hur bryter man ett inarbetat mönster?
Efter en större renovering i mitt hus har rubrikens formulering bollats fram och tillbaka till leda mellan mej, huvudentreprenören och försäkringsbolaget eftersom det var en skada som var orsaken till att jag haft hantverkare i huset.
Efter några besiktningar är nu huset godkänt enligt besiktningensmannens bedömning, fast jag håller inte med, huset skulle "återställas i samma skick som före skadetillfället" står det i avtalet.

Vem kan och ska definiera vad som är fackmannamässigt utfört, för det verkar ju ändå bygga på högst personlig åsikter? Framför allt är det ju de synliga ytskikten och snickerierna som kan bedömas.
Jag upplevde då att om inte jag direkt pekat på vissa saker hade inte många anmärkningar noterats.

Om man nu leker med tanken att istället skapa en alternativ kontrollform som består av oss fastighetsägare som oftast vet hur ett godkänt jobb ska ser ut? Det blir då en motvikt till den etablerade besiktningens branschen, den tolfte spelaren?

Kanske ett långskott men i min situation kan jag tänka mej att testa det mesta för att bryta bygg bossarnas låsta tänkande och överlägsna attityd, dom vet att till slut tröttnar du...

Vem har anlitat bes. mannen? På vems rekommendation?

det finns riktlinjer i BBR dessa ska vara grunden tll uttrycket " fackmannamässigt utfört"

Det var försäkringsbolaget som anlitade en sk. oberoende besiktningsman.

Japp, det finns riktlinjer men inte tillräckligt snäva. Jag har t.ex svikt i mitt tarkettgolv på flera ställen och områden, inte uppfyller det nylagda undergolvet på långa vägar tarketts toleranser i alla fall, och att jag gjort en separat golvbesiktning (GBR) tas ingen hänsyn till, ännu...

Soldyrkaren svårt att förstå vad du skriver. Knepig ordföljd. Dom flesta fastighetsägare har ju ingen aning om vad som är fackmässigt utfört. Skulle nog bli många tvister om fastighetsägarna skulle stå för besiktningar själva.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.